FJÆRLETT NYKOMMER
Nytt i 2015 er den nye X-Lite Team. Modellen er det nye flaggskipet i katalogen til Rose, og rammesettet veier inn bare rett i overkant av 800g med maskindelene som hører til.
X-Lite Team rammen er ment som en konkurranselettvekter, noe geometrien gjenspeiler. Med et relativt lavt styrerør og et lengre overrør havner man lavere og mer utstrakt enn på komfortmodellene. I korte og intensive konkurranser er dette midt i blinken, men geometrien kan fort bli ukomfortabel under de lengste utfluktene.
VERDENS LETTESTE ALUMINIUMSRAMME
Xeon RS har lenge utmerket seg som en av de bedre aluminiumsrammene på markedet. Rammen er nå oppdatert til 2015, og fremstår som en slankere og forbedret versjon av seg selv.
Ingeniørene til Rose gikk til verks og slanket den gamle modellen. Da de var ferdige hadde de skrelt av 200g, og den nye rammen veide sensasjonelt nok under 1000g i de mindre størrelsene. Dette gjør Xeon RS til verdens letteste serieproduserte aluminiumsramme.
Xeon RS sin geometri er i likhet med X-Lite serien konkurranseorientert, men tilbyr ni forskjellige størrelser mellom størrelse 49 og 66(!). Det betyr at ryttere i absolutt alle størrelser vil kunne finne seg til rette.
I Kitzbühel er det umulig å unngå de store høydemeterne. Lettvekterne til Rose ble syklet opp lange bakker, ned bratte utforkjøringer og over ujevnt underlag under vår testing.
X-Lite Team modellen var utstyrt med Shimano Dura Ace 9000 og Mavic Ksyrium SLS C. Oppover kjenner man umiddelbart at sykkelen hører hjemme på vei opp en stupbratt stigning. Det var respons i hvert eneste pedaltråkk og man fikk nesten følelsen av at sykkelen dyttet deg opp mot toppen. Kjøreopplevelsen var også overraskende komfortabel til å være en rittorientert sykkel. Den typiske rittsykkelen har ofte et kompromissløst fokus på rammestivhet, noe som kan gå kraftig utover komforten. Det virker som om Rose har funnet en særdeles gunstig balanse med X-Lite Team modellen.
Aluminiumsmodellen Xeon RS ble testet både med Ultegra Di2 og Shimanos nye 105-gruppe. Sykkelen ble tatt med opp beryktede Kitzbühler Horn og ned igjen. På vei opp Østerrikes hardeste stigning var Rose sin nye aluminiumslettvekter i sitt ess. Med en totalvekt rett i underkant av 7 kg føltes det ut som om man syklet på hvilken som helst karbonramme. Sykkelen manglet responsen til toppmodellen, men det er å forvente av en sykkel til under halvparten av prisen. Komfortmessig overrasket også Xeon RS stort. Aluminiumsrammer er typisk veldig harde, og selv om Xeon RS ikke var direkte komfortabel vil man komme veldig langt med et godt hjulsett og 25 mm brede dekk.
Nedover var det ikke vanskelig å få syklene til å lystre til kommando, men noen problemer oppstod derimot når man utfordret sykkelen som hardest. Den nye lettvektergaffelen til Rose var noe myk i sideretningen i de hardeste svingene. Dette kan gi en litt ujevn kjørefølelse, men vil by på ytterst få problemer for den gjennomsnittlige forbrukeren.
BUDSJETTKONGEN
X-Lite Team imponerte stort som Rose sitt nye flaggskip. Man får en komfortabel rittlettvekter og prisen blir veldig gunstig i forhold til mange av de andre topprammene på markedet.
Den nye Xeon RS åpenbarte seg som den nye budsjettkongen. Den er helt der oppe sammen med Cannondale CAAD10 og Canyon Ultimate AL. Som rittsyklist på begrenset budsjett er aluminium en fornuftig vei å gå. I tillegg til at man får mer for pengene enn med en karbonsykkel i samme prissjikt tåler rammene velt og enormt med juling.
Det finnes også en rimeligere versjon av X-Lite. X-Lite CRS rammen er nøyaktig lik X-Lite Team foruten karbonkonstruksjonen og rammesettet veier omtrent 1000g.
.
Syklene skal være tilgjengelige fra og med første kvartal i 2015.