TIL FJELLS: Fuji Altamira SL 1.1 trives aller best i lange bakker. Batteripakke festet med strips under flaskeholderen hører ikke slike sykler til.
Lesetid: 3 minutter
Fuji Altamira SL1.1
Pris: 59000 kroner Vekt: 6980 gram, 4450 gram uten hjul Størrelse testet: L Importør: Birk Sport
PLUSS: 52-36 krank, veldig god vibrasjonsdemping, god i lange bakker MINUS: Bredt styre, treg fra side til side
…
Fuji Altamira SL 1.1 er Fujis toppmodell, en sykkel som til daglig blir brukt av profflagene Netapp-Endura og Champion Systems. Sykkelen er en av to i testen med elektroniske gir, og på denne sykkelen finner vi den nyeste 11-delte Dura Ace gruppen. Komponentene på sykkelen har fått Fujis egen logo på seg, referert til som «Oval». Også hjulsettet er av merket Oval, og består av ringer med 46mm felgdybde, og kanttråddekk.
Fuji blir i Norge distribuert av Kjeden Birk, som i tillegg til Fuji satser stort på egne merkevarer. Varene deres er ofte lavt priset, og det er en vanlig misoppfatning at Fuji er et merke Birk selv lager. Når vi på testens andre dag får sykkelen ut på veien, opphører umiddelbart den marginale følelsen som evt skulle være igjen av at dette er et billig merke tegnet på et kontor i Oslo. For Fuji Altamira SL 1.1 går med kjøreegenskapene sine rett inn i klatrekategorien. Enkelte sykler er bare uendelig mye bedre å klatre med enn andre, og denne sykkelen er en som har sin tydelige spisskompetanse oppover.
Vekt og balanse betyr selvsagt mye, men det er alltid mer behagelig med elektriske gir som treffer riktig tannhjul når pulsen er rett under maks. Det er ofte de letteste gutta som trives best på klatresykler, naturlig nok. Lette ryttere vil på alle måter kjenne underlaget bedre. Dårlig asfalt, brostein og annet som får en sykkel til å riste blir på Altamiraen effektivt redusert. Sykkelen har testens tynneste setestag, og det er trolig her mesteparten av ristingen blir eliminert.
Sykkelen mangler det lille ekstra for å snike seg inn helt i toppen i denne testen. Vi savner litt av den magien vi trenger i et felt når vi skal snike oss mellom ryttere, og vi blir ikke helt tilfredse i spurtene. Sykkelen er rett og slett litt treg fra side til side, noe vi merker godt i utforkjøringene. Fronten er normalt høy, men styreegenskapene er ikke så så presise her som hos eksempelvis Cervélo eller Pinarello.
Fuji Altamira SL 1.1 er en sykkel som sklir rett hjem hos lette klatrere, og den er dessuten utstyrt smart for alle nivåer. Krankdrevene har utvekslingen 52-36, en mellomting mellom vanlig krank og kompaktkrank. Kompaktkrankens største minus har vært mangelen på gir i ekstreme hastigheter, men dette er med 52-36 ikke noe problem, i tillegg til at 36 tenner på lilleskiva er nok for de fleste i selv lange klatringer.
Dette ville gjort sykkelen til en vinner: Et smalere styre ville gjort styringen kvikkere. Et hjulsett med lavere felgdybde ville spart vekt og gjort sykkelen bedre i utforkjøringene. Batteripakken må fjernes, og ledningene må føres innvendig.
TYNT: Både setestag og overrør er tynne saker der de møter seterøret. Dette gjør sykkelen god på rufsete underlag.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.