Karina Garnes Reigstads fine, gule Bianchi sykles milevis til inntekt for barnekreftsaken
Det kunne ikke vært mer selvfølgelig for Karina Garnes Reigstad (33) å sykle til Paris med Team Rynkeby. Men hvorfor, og hva er egentlig laget med de gule bianchiene?
HVERDAGSHELTER: Team Rynkeby har lokallag og syklister over hele landet. Karina er en av deltagerne på Oslo-laget.
Lesetid: 3 minutter
Du har helt sikkert sett dem, gulkledde syklister på gule sykler fra Bianchi. De finnes over hele landet, og du ser dem i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene og Tyskland. Team Rynkeby er et veldedighetssykkellag som hvert år sykler til Paris, til inntekt for Barnekreftforeningen. Sykler, klær, utstyr og reise bekoster de selv, og alle midler som samles inn går uavkortet til barnekreftsaken.
RØDSTRØMPE: Mest fordi det er kult
– Som 2,5 åring opplevde jeg selv å bli rammet av kreft. Barnekreftforeningen sine arrangementer var høydepunktet for året. Jeg er svært takknemlig for at jeg nå har mulighet til å kunne gi noe tilbake, og meldte meg på Team Rynkeby for første gang i fjor, 30 år etter at jeg selv fikk leukemi.
BLING-BLING: Disse vaierendene har vi faktisk aldri sett før, og med stadig færre felgbremser på markedet, forsvinner de trolig for godt om ikke lenge.
– Hvordan samler laget inn penger?
– Vi bruker mye tid på sponsorarbeid i vinterhalvåret. I tillegg organiserer vi skoleløp og andre arrangementer gjennom hele året, og bidrar blant annet som løypevakter. Hver enkelt deltager oppretter en egen «my collection page» på nett, som vi i tide og utide reklamerer for.
FLAGGBORG: Alle nasjonene som deltar får flagget på gaflene til rynkebysyklene.
– Hvor mye penger får dere samlet inn?
– I fjor satte vi ny rekord med 12,7 millioner kroner i Norge, av totalt 106,7 millioner. I februar hvert år avholdes en seremoni, hvor innsamlede midler overrekkes ulike forskningsgrupper.
GODT NORSK: Karina har valgt Unaas AS-30 som hjulsett på vei mot Paris.
– Jeg vet du er politisk aktiv i MDG. Du har rød neglelakk og røde sokker i dag. Statement? – Haha, nei, overhodet ikke, neglelakken er rød fordi det har vært 17. mai. Jeg aner ikke om dette er sykkelsokker, jeg tror helst det er dressokker som er det jeg stort sett går i når jeg ikke sprader rundt i lycra. Når vi sykler ned til Paris, går det sport i å ha kulest sokker.
BLING-BLING #2: Stålsskruene til trinsehjulene er byttet ut med elokserte aluminiumsskruer i gull.
– Skjønner. Vi må snakke litt om syklene dere bruker. Må dere kjøpe nye hvert år?
– Neida, noen kjøper brukt. Dette er 2019-modellen, og da jeg kjøpte den hadde den litt enklere gir. Jeg hadde problemer med frontskifteren da vi syklet til Paris i fjor, og da jeg på høsten i fjor uansett måtte bytte vaiere og annet, valgte jeg å oppgradere til Di2.
FORSIKRING: En chain catcher burde alle ha, selv om det veier fem gram. Strammeskruen er selvsagt i gull.
– Ellers ser vi at du har byttet hjul?
– Jeg synes det er skikkelig kult med håndbygde Oslo-hjul. Jeg prøvde et Unaas-sett på trening i fjor. Jeg kjørte jo så vanvittig mye fortere på den turen. Det kan godt hende det var mentalt, men da ble det Unaas-hjul.
BLING-BLING #3: Skruene til stemet er selvsagt også byttet ut med noen som blinker i gull.
– Når vi titter nærmere ser vi mye detaljer i gull.
– Jeg synes det er kult med egne detaljer, det gjør sykkelen original. Jeg kan ikke kan fordra at alt av dametøy skal være rosa. Gulldetaljene er «mitt bling», i stedet for det rosa greiene.
FRIKSJONSLØST: De standardiserte bremsestrømpene er byttet ut med Nokon-strømper. Vi har for ordens skyld opplyst Karina om at de finnes i gull.
– Til slutt, årets Paris-tur blir avlyst. Hva nå?
– Jeg ble gira da jeg så at Oslo-Lærdal fortsatt skal kjøres, det kan være et alternativ. Jeg håper uansett vi får til en norgestur utpå høsten.
TØRST: Rynkeby er en dansk juiceprodusent, forøvrig nordens største.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.