Rose XEON X-Lite er Roses letteste modell, og den har også implementert flere av de samme egenskapene som Canyons CF SLX. Dette skal være en behagelig sykkel. Syltynne setestag er noe vi ofte ser, uten at det nødvendigvis garanterer mer komfort. Hva blir tilfellet hos Rose?
Fordelene enten du velger Rose eller Canyon? Det er rimelig, og du får mye for pengene. Dette er altså de tyske nettsyklene som skal følge oss tett ut 2013.
LETTVEKTER
Selv et utrent sykkeløye kan umiddelbart se at Canyons pakking av sykler holder mer enn mål. Mange er usikre på om det er trygt å sende en pappeske med fly og budbil gjennom halve Europa, men når du titter på en eske fra Canyon er det enkelt å forstå at dette holder, selv om behandlingen av pappen skulle vise seg å være av verste sort. Ramme og hjul er pakket separat, og pappen i seg selv er tykk. Selve monteringen etter utpakking er en smal sak, og selv om du skulle ha ekstremt lite oppi hodet er det hos Canyon umulig å bomme.
Monteringsanvisningen er skremmende god og får selv IKEAs manualer til å virke utydelige. Og når du lurer på hvor hardt du skal stramme skruene, fortvil ikke: Med på kjøpet får du en hendig momentnøkkel med ymse bits. Perfekt. Vel montert i all sin prakt er det en skikkelig lettvekter vi har å gjøre med. Det er en hel bråte med deler på sykkelen som havner i en helt annen kategori enn lett, Shimanos nye Dura Ace-gruppe er et eksempel på dette. Aluminiumshjulene fra Mavic er definitivt ikke lettest i sin klasse, og komponentene fra Ritchey blir fort skrotet av gramjegere. Men uansett, sykkelen klokker inn på 6234 gram, rett ut av esken! Det betyr at du kan smekke på pedaler, flaskeholdere, alt du vil av GPS-målere og i det hele tatt, og fortsatt ha en sykkel godt under UCIs vektgrense på 6800 gram.
ANNERLEDES STILIG
Vi har hatt flere sykler fra Rose på test, både på landeveien og i terrenget. I billigtesten måtte Rose se seg slått av Canyon, men Rose var en av syklene som hadde mest spissede egenskaper. Litt for mye mente vi, men deres rimelige modell var perfekt til rittsyklister. Deres XEON X-Lite representerer noe vi ikke har sett for mye av. Underrøret på sykkelen må være en av historiens største, og setestagene noe av det tynnere. Mattsvarte sykler har vært umåtelig populære de siste årene, men vi har frem til nå hatt tilgode å se en grå sykkel det svinger av.
Roses X-lite er en sykkel som har fått til dette. De har droppet den matte looken, og heller valgt en tradisjonell blank lakkoverflate. Også denne sykkelen er forbilledlig bygget, og Rose runder det hele lekkert av med sitt flotte gallionsemblem. Rose har en noe høyere vekt rett ut av esken, og klokker inn på 6530 gram (str 59). Noe av dette må tilskrives noe tyngre hjul, samt at vi på denne modellen valgte å gå for 25 mm dekk, modell GP4000s.
De volumiøse dekkene fra Continental er ikke av de letteste, men utfyller alle andre tenkelige egenskaper. De tåler en støyt, de ruller godt nok, de er komfortable og de oppfører seg eksemplarisk når det regner. På Roses modell har vi mulighet til å bygge sykkelen tilnærmet lik akkurat slik vi ønsker oss, mens det hos Canyon ikke er mulighet for å velge annet enn utveksling og kompakt vs vanlig krank.
Hvilken er din favoritt? Vi lar bilder og bildetekster tale for seg selv, nyt detaljene mens du venter på resten av oppdateringene.