Her er nye Grail fra Canyon: Nå er dobbeltdekkerstyret helt borte
Canyon Grail har kommet med både dobbeltdekkerstyre og dempergaffel. På den nye modellen går de helt bort fra det, og lanserer en sykkel som er mer fintunet.
NY GRAVELSYKKEL: Canyon Grail er oppgradert og dobbeltdekkerstyret er borte. Foto: Canyon
Lesetid: 3 minutter
Canyon Grail har splittet opinionen gjennom sin eksistens, spesielt med sitt dobbeltdekkerstyre. Og styret har hatt en funksjon, selv om det kanskje ikke har passet for alle.
Torsdag ble den nye generasjonen Grail lansert, og der går den tyske sykkelprodusenten helt bort fra styret, og spisser fokuset til sykkelen.
Da gravelsyklingen tok av, var det med fokus på eventyr og utforsking, gjerne det ekstreme, mens gradvis har den delen av syklingen også dreid mer i retning konkurranse.
Det ser vi også mer og mer i lanseringene av nye gravelsykler, at det er et nytt marked som skal fylles og hvor flere og flere har egenskaper mer rettet mot å sykle raskt.
Nye Canyon Grail er intet unntak, hvor den får et tydelig konkurranse-DNA, mens Grizl tar rollen som deres eventyrsykkel.
Nå er det også kommet en CFR-linje av Grail, som altså betyr at rammene er laget med den råeste karbonkvaliteten til Canyon.
Aerostyre og bøyle
Den nye versjonen har allerede vært ute blant proffene en stund og allerede rasket med seg noen store seire på grusen, blant annet ved Carolin Schiffs seier i Unbound og Kasia Niewiadoma i gravel-VM nylig.
I slike tilfeller kan en ikke ha et dobbeltdekkerstyre med større frontareal (les: økt luftmotstand), og ei heler kan en ha tempobøyle, som er tillatt i enkelte gravelritt.
I likhet med Ultimate og Aeroad, har også Grail nå fått aerostyre, med integrasjon for tempobøyle.
Tempobøyla er justerbar og festes direkte på oversiden av styret.
Totalt sett skal den nye Grail spare inn ni watt i forhold til den gamle utgaven, uten at det er spesifisert over hvilken tid/distanse den besparelsen skjer.
Intern lagring og «sleeve»
I august kom den nye generasjonen av komfortsykkelen Endurace, og der hadde Canyon fått integrert lagring i overrøret.
Grail følger i det samme sporet og integrasjon og tilpasningsmuligheter er nøkkelord for sykkelen.
På Grail er en lignende lagringsvariant som Endurace lagt til underrøret, like over festene til flaskeholderen.
Fremst på overrøret er det feste til en liten overrørsveske, mens inne i rammen, mot styrerøret, er det mer integrasjon.
Der er det Fidlock-fester til en såkalt Quickloader. Det er en spesialdesignet veske fra Canyon, som du kan bare skli på festene i rammen.
Det skal muliggjøre raske pitstop under ritt. Altså kan du raskt bytte vesken du har på styret med en ny, hvor det er påfyll av mat eller reservedeler.
På gaffelen er Canyon også gått bort fra fester til sidevesker. Å ha slike fester gjør at gaffelen mister stivhet, et kompromiss de ikke vil gjøre ifølge med konkurransefokuset i den nye sykkelen.
Men for å dekke eventuelle brukerbehov, har de designet en sleeve som en skrur på gaffelen, og som igjen kan festes vesker eller flaskeholdere på.
Lettere CFR-modeller
Som med Endurace, får også Grail en CRL-linje.
I forhold til CF SLX-modellene, er CFR-rammen 118 gram lettere og ifølge Canyon 10 prosent stivere, når kraftoverføringen måles i krankhuset og styrerøret.
Priser Canyon Grail 2023/2024
Grail CF SL 7: 32 799 kroner
Grail CF SL 7 AXS: 42 499 kroner
Grail CF SL 8: 36 399 kroner
Grail CF SLX 8 Di2: 60 599 kroner
Grail CF SLX 8 AXS: 64 299 kroner
Grail CFR Di2: 84 899 kroner
Grail CFR eTap: 96 999 kroner
Grail CFR Pro LTD: 121 000 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.