Canyon Ultimate CF SLX har Canyons dyreste karbon-oppskrift. Testsykkelen kommer i tillegg væpnet til tennene med SRAM Force AXS-gruppe, topphjul fra DT Swiss samt Canyons flotte setepinne og integrerte styreoppsett. Den unike setepinnen gjør det svært lett å finne optimal sittestilling.
Det integrerte styret lar deg ikke justere vinkelen på styret, og der Canyon en gang var tidlig ute henger de nå litt etter. Stem-høyden er heldigvis lett å justere da bremseslangene ikke går gjennom stemen.
Dette er sykkel myntet på de ambisiøse syklistene. Selv med 2x12 gir har Canyon valgt å prioritere tunge gir fremfor de letteste klatregirene. Tyskerne har også inkludert wattmåler i kranken.
Ute på veien oppleves Ultimate fortsatt som en toppsykkel fra første tråkk. Den er stiv, stram og har en raffinert følelse i rammen. De flotte karbonhjulene fra DT Swiss har middels høy profil på felgene, noe som gir den umiskjennelige svusje-lyden under akselerasjon.
I noen kraftige vindkuler merker vi oss også at hjulene ikke blir til seil når vinden treffer oss fra siden. Her har åpenbart DT Swiss truffet bra på felgprofilen.
Prismessig matcher Canyon-sykkelen de to norske i testen spesielt med tanke på at den kommer med testens, på papiret, dyreste hjul.
Sykkelfølelsen er, som vi er vant til fra tyskerne, utviklet i et presist laboratorium for å hake av i alle de riktige boksene. Tråkkeffektiviteten føles som best i klassen. Styrepresisisjonen er suveren og forutsigbar. Komforten fra rammen er ikke den beste i testen grunnet smale dekk, men ramma har uansett god plass til 32 mm dekk, og kan med fordel oppgraderes med dette til de lange dagene på norske landeveier.
Utstyr
Ramme: Canyon Ultimate CF Slx Disc
Styre/Stem: Canyon Cp10 Aerocockpit Cf
Sete/Setepinne: Fizik Antares R3/Canyon S13 Vcls Cf
Hjul/Dekk: Dt Swiss Arc 1400 Dicut Db/Schwalbe Pro One Evo 25mm
Drivverk/Bremser: Sram Force Etap Axs, 48/35t-krank, 10-28 12-delt Kassett/Sram Force Etap
Stack/reach-forhold: 592/399=1,48
Sittestillingsindeks: Forholdet mellom stack og reach
Ved å regne ut forholdet mellom Stack - rammehøyde og reach - rammelengde får vi et inntrykk av hvor aggressiv sittestillingen på sykkelen kan bli. Du kan alltid øke rammehøyden ved å legge på avstandsringer under stemet, men det er vanskelig å få styret noe lavere enn rammen tillater.
Lavt forholdstall mellom stack og reach gir aggressiv sittestilling med lav front. Høyere forholdstall gir mer oppreist sittestilling.
Vis mer
Men er den fortsatt en testvinner?
Canyon Ultimate CF SLX 8.0 er en gjennomført toppsykkel. Den føles supereffektiv enten du står og klatrer eller sitter og jager og har en utstyrspakke som er klar til ritt på høyeste nivå.
Men modellen kom på markedet i 2016, og de andre har jaggu utviklet seg siden den gang. I tillegg har Canyons priser i seg selv gått opp, og euroen gått i gal retning for Norge. Der Canyon tidligere var to poeng foran på utstyr og pris er de nå bare ett, det samme kan sies om opplevelsen av sykkelen.
Det er fortsatt et bunnsolid kjøp, en ramme som har vunnet grand tours, VM og klassikere, men også en sykkel som har mistet litt av det overlegne forspranget den hadde.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.