Landevei var i juli gjester hos den tyske sykkelprodusenten Focus i La Toussuire i de franske alper. Der fikk vi blant annet se det nyutviklede Izalco Chrono temporammesettet som teknologisk er helt foran på bølgen og ordentlig strømlinjet.
INNAFOR: UCI-kommisærer sjekker at den splitter nye Focus Izalco Chrono møter geometrikravene før lagtempoen i årets Tour de France (Foto: Focus)
Lesetid: 3 minutter
Med Izalco Chrono tar Focus i bruk all den kunnskap den anerkjente tempo- og triathlonsykkelekspert Andy Weisser har opparbeidet seg. Resultatet er en hypermoderne strømlinjet (Tysk: Windschlüpfig) temporamme som lages i fire størrelser. Overrørslengdene er henholdsvis 52, 54, 56 og 58 cm målt til 1/3 bakover på setepinnen. Setevinkelen er justerbar mellom 75 og 79 grader.
Det er brukt tre lagre i styringen. Vi antar er gjort fordi man av aerodynamiske årsaker har ønsket å føre kabler og wirer inn i rammen via framspringet like under styret. Med denne kabelføringen hadde to lagre neppe vært nok uten at det hadde gått ut over sykkelens stivhet og styrbarhet. Gaffelen er så bred som UCI tillater siden stor avstand mellom gaffelben og eiker er aerodynamisk mest gunstig.
Den har integrerte mekaniske bremser som TRP har utviklet for Focus. Forbremsen, som er aerodynamisk gjemt, sitter praktisk plassert foran gaffelen, og lar Focus gjøre området dypere enn UCIs maksimale 3:1 siden bremsen ikke er en del av dette kravet. Bakbremsen sitter som seg hør og bør under krankhuset.
Focus har utviklet to styreframspring til rammesettet. Tempoframspringet er 65 mm langt, mens triathlonvarianten er 75 mm langt og 30 mm høyere. De ferdige syklene leveres med triathlonframspring som standard (men siden det ikke ser så kult ut som tempoframspringet er alle produktbildene tatt med tempoframspring). Om man vil tempolavt kan dette bestilles med sykkelen, eller etterbestilles.
Focus leverer fire ferdigsykler basert på rammesettet. De tre dyreste er med elektronisk gir, mens innstegsmodellen har mekanisk Shimano 105 med Dura-Ace temposkiftere. Bortsett fra lakkjobben er rammene identiske. Klikk på bildene for å se dem i større utgave:
Izalco Chrono Team AG2R: Campagnolo Record EPS TT girsystem, Campagnolo Bora TT krank, 53/39, 11-25 kassett, Fulcrum Racing Speed 50mm pariserhjulsett, Profile SVET Zero carbon / T2+ carbon styre. € 8999,- i Tyskland. Norsk pris er ikke satt.
Izalco Chrono 1.0: Shimano Dura-Ace Di2 (11-delt) girsystem, Rotor 3D + Aero TT krank, 52/36, 11-28 kassett, Fulcrum Racing Speed 50mm pariserhjulsett, Profile SVET Zero carbon / T2+ carbon styre. € 6999,- i Tyskland. Norsk pris er ikke satt.
Izalco Chrono 2.0: Shimano Ultegra Di2 (11-delt) girsystem, Rotor 3D krank, 52/36, 11-28 kassett, Fulcrum WH-CPX 1700 hjulsett, Profile T2 Wing / T4 styre. € 3999,- i Tyskland. Norsk pris er ikke satt.
Izalco Chrono 3.0: Shimano 105 mekanisk (10-delt) girsystem med Dura-Ace tempogirspaker, Vision TriMax Pro krank, 52/36, 11-28 kassett, Fulcrum WH-CPX 1700 hjulsett, Profile T2 Wing / T4 styre. € 2899,- i Tyskland. Norsk pris er ikke satt, men vi gjetter kvalifisert på ca. 32000,- veiledende.
I Focus #2: Izalco Max skal vi fortelle om den nye landeveistoppmodellen, som vi også har prøvd. Stikkord: Komfortabel, trygg, stiv og agil. Fire ting på en gang, altså.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.