Ymse deler kom seilende inn til redaksjonen, for å bygges på en CAAD10 aluminiumsramme fra Cannondale.
Vi vil bytte deler på sykkelen jevnlig, både for å utvide vår egen horisont, samt test ytterligere produkter. Ramme og gir vil være det samme i hele 2014.
Girgruppe: Jeg har valgt å sette på en Shimano Dura Ace 9000 girgruppe. Det er mange grunner til det. I våre øyne er dette det beste kompromisset når det gjelder funksjon, vekt, pris og driftssikkerhet.
SRAMs nye RED-gruppe er letter enn Shimanos, men vi har erfart at gruppen krever mer vedlikehold, samt at levetiden er kortere.
Campagnolo Record er på mange måter en drømmegruppe, men den er priset svært høyt i Norge. I tillegg er også deletilgangen i norske butikker begrenset. Vi er mye på reisefot, og om ting går galt i en mindre by vil behovet for umiddelbar tilgang til reservedeler være av betydning.
Kranken på Dura Ace-gruppen synes vi også er genial. Her har vi mulighet for å bytte drevene mellom alt fra standard 39/53, til kompakt 50/34. Vi har allerede bestilt 52/36-drev, og er spent på å se om den nye mellomløsningen kan være perfekt. Vi har ved flere anledninger anbefalt kompaktkrank, dog med ulempen at du mangler et skikkelig tungt gir i utforkjøringene. Dette får du med 52-36. Gruppen distribueres i Norge av Shimano Norge.
Komponenter: Først ut er komponenter fra New Ultimate. Både styre-og setepinne er i karbon, mens stemet er i aluminium. CAAD10 er ikke kjent for å være spesielt behagelig, så vi har valgt en karbonpinne for å øke komforten litt. Det er en god stund siden jeg har hatt et karbonstyre på sykkelen jeg disponerer til daglig, og det blir spennende å se hvordan form og funksjon er.
NB: Bildet viser et stem fra Flow. New Ultimatstemet er nå montert. Komponentene distribueres i Norge av I Like Bike.
Sete: Et sete er en høyst subjektiv opplevelse. Jeg har helt siden jeg begynte å sykle vært på en konstant søken etter det ultimate setet. Jeg har variert mellom hardt og mykt, smalt og bredt, uten å ha funnet det helt optimale.
I første omgang har jeg valgt et Specialized Romin 143mm bredt sete. Jeg liker at selve sitteområdet er ganske flatt. I tillegg liker jeg godt selve trekket til Specialized, da det gir en behagelig friksjon mot buksen. Som nevnt er dette en smakssak. Spalten er også bred, uten at jeg føler mellomkjøttet drukner i spalten. I norge er det Specialized Europe som har oversikt over ulike forhandlere.
Hjul: Vi mottar i disse dager en rekke ulike hjul til test. Først ut er karbonhjulsettet Reynolds Attack. Hjulsettet er av moderne og bred variant, og skal i følge Reynolds være passe aerodynamiske, både forfra og i sidevind. Personlig har jeg aldri vært for stor fan av hjul med veldig høy profil, og liker det klassiske utseende ved lav profil. Hjulsettet er laget for vanlige dekk og slanger. Kjørefølelsen ved pariserdekk, altså dekk du limer på felgen, er definitivt bedre, men jeg liker enkelheten ved å kunne bytte dekk og slanger akkurat når det måtte passe. Hjulene distribueres i Norge av I Like Bike.
Dekk: Redaksjonen deler oppfatning med mange av våre lesere, GP4000S fra Continental er et slags ideelt kompromiss mellom veigreip, punkteringssikkerhet og rullemotstand. Akkurat grep og punkteringssikkerhet har utrolig mange parametre som er vanskelige, om ikke umulige å måle. Uansett, det er på tide å teste noe helt annet.
Først ut er helt vanlige 23mm dekk, og denne gangen fra Vredestein. Fortezza Sensa er et lett allrounddekk, som skal fungere godt på både vått og tørt. Vi har også dekkene klare i 27mm bredde! De distribueres i Norge av Racingdepot.
Styrebånd: Vi liker styrebåndet fra Lizard Skins. Lav vekt, god friksjon både når det er vått og tørt. De fargerike og lyse båndene kan være noe dritt å rengjøre, dog. Nytt denne gangen er at vi gyver løs på det tykkeste styrebåndet DSP 3.2. Som navnet tilsier er dette 3,2mm tykt, og ofte observert brukt i brosteinsritt. Men er det for tykt? Trenger vi den ekstra komforten på vanlig asfalt? Lizard Skins distribueres i Norge av Deler as.
Diverse: Flaskeholderne er de samme som jeg brukte da jeg kjørte aktivt, King Cage titan. Disse ligger på ca 499 kroner veil litt avhengig av hvor du kjøper dem. Dyrt, javisst, men nå har jeg hatt de i fem år, jeg har bøyd og bendt på dem i alle tenkelige retninger, og de holder fortsatt godt på flaska.
Jeg er ikke finere enn at jeg kjører med pumpe på ramma. Et sted må den være, like greit å ha den der, da jeg liker at lommene er så lette som mulig. Specializeds Air Tool veier lite, og kan brukes både med CO2 og som vanlig pumpe. Forbered deg dog på å slite deg fullstendig ut om du driter deg ut med patronen. Stilpolitiet er livredde for pumpe på ramma, men husk at de er livredde for alle som bryter reglene deres og livevel er kulere enn dem.
På styret har jeg montert en holder til min Garmin 910XT. Den logger turer, og de fleste av dem havner etter hvert på Strava. Landevei har også en egen Stravaklubb. Det hender faktisk ofte at jeg tar noen turer med verken telefon eller GPS. En får litt annet å tenke på når ikke styret er fullt av elektronisk dill.
Det skader heller ikke å ha en bjelle i ny og ne. Bjella kommer godt med når en sykler til og fra jobb, en del av Oslos sykkelveier er rene krigsarenaer. En bjelle gjør faktisk nytten, og er en flott isbryter i ymse ritt.
Følg med fremover for å finne ut mer om hvor skavankene dukker opp i løpet av sesongen!