Sykkelmerket Eddy Merckx har, om ikke like suveren som opphavet, en solid historie å vise til. Merket oppstod mens den legendariske syklisten fortsatt var aktiv og har gjennom diverse eierskifter bestått siden 70-tallet.
BLUE STEEL: Eddy Merckx’ aerosykkel er til forveksling lik en standardsykkel. Middels profil på hjulene og kraftige setepinne er det største aero-grepene.
Sete/setepinne: Selle Italia XR, Eddy Merckx karbon
Hjul/dekk: Fulcrum Racing Quattro Carbon DB, Vittoria Rubino Pro 25c
Drivverk/bremser: Shimano Ultegra Di2
Testsykkelen, SanRemo76, er selvfølgelig en hyllest til Eddy sin sjuende og siste seier i monument-rittet Milano-Sanremo i 1976. Seieren ble også hans siste av totalt 19 seiere i de fem monumentrittene.
Milano-Sanremo er kalenderens lengste endagsritt og et ritt der aerodynamikk kan ha spesielt mye å si. Men SanRemo76 er ikke med i den helt siste generasjonen av aerosykler.
På Merckx-sykkelen er rammeprofilene relativt beskjedne. De skiller seg ikke nevneverdig fra standardraceres rammerør. Hjulhøyden er i den lavere enden av skalaen. Det er heller ikke gjort noen store tilpasninger for å integrere girledninger og bremseslanger i styre og stem.
Ledninger og slanger ute i vinden foran styrerøret plasserer Eddy Merckx SanRemo76 i forrige generasjon aeroracere. Det betyr ikke at den ikke kan være rask på veien, men det ser litt uferdig ut, særlig i 2019.
SanRemo76 har en klassisk geometri for landeveissykling. Den middels bratte setevinkelen, kombinert med setepinne med ganske mye bakoverbøy plasserer oss godt over pedalene, litt bakpå, slik mellom-europeisk tradisjon tilsier. Standardstyre og -stem gjør det lett å finne seg til rette på sykkelen.
Setets vinkel på pinnen lar seg kun justere med løs unbrakonøkkel. Unbrakosett kommer ikke til. Setepinneklemmebolten er gjemt under overrøret.
Di2-drivverket fungerer upåklagelig, som alltid. Utvekslingen med 52/36-krank og 11-30-kassett lar oss sykle de bratteste bakkene vi finner. De middels store dekkene flyter fint på veien. De gir ok komfort og bra med grep.
De flate setestagene er nok tenkt å flekse litt i høyden, men vi opplever den matt blå sykkelen som ganske hard, de relativt slanke rammerørene til tross. Setet er veldig glatt, vi kunne tenkt oss litt mer friksjon å sparke fra mot.
Det er det kraftige underrøret og det store krankpartiet som bidrar mest til sykkelens karakter, både utseendemessig og i bruk. Den er stiv i frasparket og kvikk i vendingene. Middels slak styrevinkel gir trygghet og selvtillit utfor. De lave hjulene styrer forutsigbart og uten motstand både i sidevind og motvind. Ultegra-skivebremsene er problemfrie, kraftige og lette å dosere.
Eddy Merckx SanRemo76 er som syklisten som har gitt den navn, mer allsidig enn rendyrket. Den har noen aeroelementer, men er mer en klassisk og brukervennlig landeveissykkel til heldagsturer med klubben og varierte ritt, både på flater og i høye fjell.
Er du på søken etter det siste innen aerodynamikk leverer ikke Eddy Merckx det du ønsker. Den har noen aero-grep, men er mer en allsidig, ganske dyr standardsykkel med joviale egenskaper på veien.
PASSER FOR: For deg som ønsker deg en allsidig landeveissykkel med klassisk sittestilling og moderne gir og bremser. Du synes det er kult med Eddys signatur på overrøret.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.