Neste år kommer den nest beste modellen i R-serien, R5, i ny drakt. 2014-utgaven skal i følge Cervélo være lettere, stivere og mer aerodynamisk enn tidligere årsmodeller. Vekten har sunket med omtrent 20 gram, og den nye rammeutformingen skal gi 7.4 watt mindre luftmotstand.
Nye R5 har nå så å si alle egenskapene som du tidligere kun fant i den svindyre RCa. Nå er de to rammene eneggede tvillinger, i alle fall på utsiden. Støpeformene er nemlig helt identiske, mens karbonvevingen er litt ulik. RCa produseres som navnet tilsier i California, mens 5’ern blir unnfanget tusenvis av kilometer unna i Asia. Begge rammene må uansett karakteriseres som meget lette, oppgitt vekt er latterlige 667gram for RCa og pene 804 for R5.
Overraskende kvikk
Eurobike innebærer også mulighet til å teste neste års modeller, og vi benyttet naturligvis sjansen til å få inn noen mil på nye R5. Dette er selvsagt ikke nok til en fullverdig test av sykkelen, men vi har i alle fall fått skapt oss et bilde av den nye modellen.
R-serien blir i enkelte kretser sett på som «gubbesykler» med sitt trygge, kanskje litt kjedelige, image. Derfor er de første tråkkene på R5’en en meget positiv overraskelse, responsen er rett og slett formidabel, spesielt i hekken. Flyten over småkulene er strålende og du føler virkelig at du blir invitert til å gi gass. Til og med i spurten er den i høyeste grad kurrant. Kanskje ikke så overraskende i grunnen, Dan Martin vant tross alt klassikermonumentet Liege-Bastogne-Liege på 2013-utgaven av R5.
Verdt å merke seg i denne sammenhengen er det lange styrerøret. Er du aktiv rittsyklist vil du sannsynligvis ha behov for et negativt stem og en liten ramme, noe vi stadig ser at gutta i Garmin-Sharp må ty til. Denne problematikken er noe Cervélo selv er bevisste på, men de påpeker at de lager sykler for massene, ikke for de få som gjerne skulle hatt en lavere front.
Strålende klatrer
Det er likevel på testrundens lengste klatring at nye R5 virkelig skinner. Få den opp i fart, kom deg i flytsonen, og du blir der. Det høres kanskje banalt ut, men forskjellen på akkurat dette punktet var enorm mellom syklene vi testet opp denne bakken. Selv ikke de dvaske Cosmic Elite hjulene fra Mavic klarer å undergrave R5’ens strålende klatreegenskaper. Vi tør nesten ikke tenke på hvor fort det kunne ha gått oppover med et skikkelig lett hjulsett!
Om den kjennes knallgod ut oppover, kan man dessverre ikke si det samme når veien bikker ned igjen. Ved harde oppbremsinger opplevde vi en meget merkbar og synlig fleks i gaffelen, samt enkelte tilfeller av ubehagelige vibrasjoner. Kanskje har man tynt vekten på gaffelen litt for langt?
Den økte fokuset på å lage en stiv og rask sykkel har nok delvis gått på bekostning av komforten, tidligere utgaver av den billigere R3 var merkbart mer ettergivende på dårlig asfalt. Det er dermed ikke sagt at den nye R5 er en ukomfortabel sykkel. Små slag og ujevnheter sluker den fremdeles fint, men vi er nølende til å definere denne som en typisk komfortracer.
Kort oppsumering av vårt førsteinntrykk av nye Cervélo R5:
+: Kvikk, fantastisk oppover, lav vekt, god komfort i forhold til sykler i samme segment.
-: Fleks i gaffelen ved kraftig bremsing, høy front for den aktive rytteren.