Syklene har deltatt på mange ritt, de har vært på biltak, i sykkelkofferter, bakpå biler, de har opplevet velt, avkjøringer og vært ute i all slags vær. I løpet av sesongen vil strømper gnage på rammen, ryttere med sand i baken vil sitte på overrøret, eller noen vil vaske den med den skitne kluten og ikke den rene.
Alt dette gjør at en sykkel ser mer eller mindre slitt ut med tiden. Det er høyst ulikt i hvor stor grad dette er synlig over tid, men i disse tilfellene ser det meget lovende ut. Bestått og enda litt til for begge parter.
HISSIG VERSUS SEDAT
Å prøve en sykkel alene gir nesten alltid en god opplevelse, likeledes med disse syklene. Å sammenligne dem direkte, særlig over så lang tid er spennende. Forskjellene oppleves umiddelbart, og inntrykkene forsterkes gjerne over tid.
I dette tilfellet tok syklene hver sin retning, ganske tidlig.
Canyonen ser vi ofte brukt under Paris-Roubaix, og en skulle kanskje tro det er en svært komfortabel sykkel. Dette er ikke tilfelle. Ballongdekk vil hjelpe, men vi har prøvde mange sykler med tilsvarende oppsett som er mye mer behagelig.
SLXen markerer seg straks som en veldig stabil sykkel. Det er nesten forbausende trygt å legge i vei. Enten du er nybegynner eller erfaren syklist, dette er noe det er lett å legge i vei på. Skal vi kort oppsummere SLXen har vi en overstabil sykkel med normal komfort. Det er god plass til tykkere dekk, og vi anbefaler 25mm dekk som vil gjøre reisen mer behagelig.
Rosen er veldig komfortabel slik den er levert i testen. 25mm dekk fra Continental er det som sørger for dette. Med et vanlig C24-hjulsett fra Shimano med 23mm ble sykkelen straks en langt hardere kjøreopplevelse.
Sammenlignet direkte med Canyonen er X-Lite en veldig aggressiv sykkel. Den er forbausende responsiv, og vi synes dette er for mye av det gode. Rent personlig synes jeg slike sykler er morsomme, men du skal være bra glad i å ligge i bukken for å kose deg her i lengden. Dette er et perfekt valg til gateritt, bakketempoer eller lignende, men med det sykkelbehovet de fleste har synes vi det er litt mye.
| |
Canyon CF SLX 9.0 ca 35000 kroner (avhengig av valutakurs) canyon.com | Rose Xeon X-lite ca 39000 kroner (avhengig av valutakurs) rosesykler.no |
---
OPPSUMMERT
Som nevnt, dette er to sykler som klarer seg svært godt på mekanisk slitasje, og det er to sykler til en svært god pris. Begge merkene leverer raskt til Norge, og bør være med i vurderingen om du foretrekker netthandel fremfor å handle over disk.
Rose Xeon X-lite representerer i denne testen en aggressiv og nesten hissig sykkel. Her har du det veldig moro når det står på som verst i feltet, men litt mindre behagelig når du skal ut på kosetur.
Canyon CF SLX 9.0 er etter ett år med sykling vårt foretrukne valg av disse to. Selv om vi elsker den aggressive kjørestilen hos Rose, må vi si at til det vi driver med mest, lange turer skulder ved skulder mens vi ser på utsikt og diskuterer verdensproblemer, er Canyon rett og slett en bedre sykkel. Den er såpass mye mer stabil og forutsigbar, at vi mot slutten av testingen tok den først ut av garasjen nesten hver gang.
PS: Begge syklene er med i Landeveis gruppetest av dyre sykler, som blir presentert i Landevei #12, som kommer mars 2014.