BMC har brukt flere år på utvikle siste generasjon av teammachine, vårt inntrykk er at de har brukt tiden godt.
Lesetid: 6 minutter
Team BMC har hatt en laber sesong, i alle fall med tanke på lagets massive lagoppstilling og økonomi. Det ser kanskje ut som dette kan endre seg i siste del av sesongen med Thor Hushovd tilbake i slag, vi registrerer i alle fall at det ikke står på utstyret.
BMC har flere ganger gjort det skarpt i testene til Landevei, men har kanskje ikke blitt like synlige på norske veier som man kunne forvente. Kristoff og Hushovd har i løpet av de siste sesongene syklet på merket, noe som ofte drar med seg salg til norske fans.
Høy prisklasse og det at BMC ikke fokuserer på volummodeller forklarer noe, men vårt inntrykk er at merket har slitt med å kommunisere modellutvalget til forbrukerne. Syv ulike modeller med overlappende bruksområder og nesten identisk dekor har gjort det vanskelig å orientere seg.
Det er svært lett å kjenne igjen en BMC, men slett ikke like enkelt å skille de ulike modellene fra hverandre. Og med sykler som kanskje utmerker seg mest med å være raffinerte og allsidige, heller enn favorittsuperlativene lettest og stivest, kan det være lett å forsvinne i mengden.
Rydder i jungelen
For 2014 er ting litt mindre forvirrende. Kategorien ”Altitude” erstatter ”Race”. Eneste sykkel i den nye altitude-kategorien er den nye SLR-modellen, en lett og allsidig klatresykkel. Den utgående race-kategorien inneholdt til sammenligning tre ulike modeller.
Modellutvalget kompletteres med kategorien ”Aero” med den aerodynamiske fellesstartsykkelen TMR – Timemachine og komfortkategorien ”Endurance” med GF- Granfondo. Lett, aero og komfortabel er tre mer forståelige segmenter, og i tråd med det mange av de store konkurrentene tilbyr.
Teammachine SLR01
Teammachine er ikke noe ny sykkel i BMC sitt sortiment, men neste års SLR01 er likevel helt ny. Modellen har i flere år vært den foretrukne modellen blant proffene til BMC, og det var denne sykkelen Cadel Evans vant TdF med i 2011.
Likevel skjønte BMC at de måtte gjøre noe med rammen for å henge med konkurrentenes data på stivhet og vekt. De startet i 2011, og resultatet var ikke klart før Evans debuterte med den nye ramma i årets Giro.
Simulering
En gigantisk datasimuleringsprosess, Accelerated Composites Evolution (ACE), har blitt satt i gang i samarbeid med et sveitsisk universitet. En rekke ulike former på karbonrørene, deres plassering i forhold til hverandre samt egenskaper og plassering av karbonfiberduk har blitt testet.
Simuleringen har kverna på store datamaskiner kontinuerlig i et helt år for å komme fram til den kombinasjonen av faktorene som optimaliserte komfort, vekt og stivhet. Resultatet er en ramme som er flere hekto lettere, mer komfortabel og likevel betydelig stivere enn forgjengeren.
Lett, stiv og komfortabel hører vi jo svært ofte ved lansering av nye modeller, men hva har så supermaskinene til Sveitserne regnet seg fram til?
Gjenkjennelig
BMC sin karakteristiske plassering av setestagene langt ned på seterøret er beholdt, og skal bidra til komfort. Formen på setepinnen er ny, med rund form i front og flat bakside, også for å bidra til komfort. Kjedestagene er ulike på høyre og venstre side for å maksimere anleggsflaten mot krankhuset.
Det er trangere på drivsiden, derfor er dette staget høyere og smalere for å sikre god kraftoverføring. En helt ny gaffel har også bidratt til å stive opp fronten betydelig. Egenskapene til karbonfiberduken var også del av simuleringen. Den nye rammen har flere lag med tynnere duk, noe som gir større spillerom til å plassere duken på ønsket sted og med ønsket orientering av fibrene.
Vekten kan dermed reduseres og ønskede egenskaper bygges inn.
Jodlidehiho
Hvordan opplevde vi så den nye teammachine? Landevei prøvde SLR i Sveits sammen med Eric Juilliard, en ung fransk ingeniør med bakgrunn fra Mavic og Look og en av mennene bak den nye ramma. Vi plukka ned to sykler fra veggen i testsenteret, der det hang hundrevis av blanke sykler.
Mekanikerne var opptatt med å skru opp spesialsykler på vei til Korsika og TdF, men hjalp oss med å sette opp syklene våre til testtur. Vi tråkka rett opp lia fra hovedkvarteret i Grenchen på smale og svingete veier, der de ansatte har 7-800 høydemeter å boltre seg på i lunchen.
Om det kom til å bli jodling på fjellet visste vi ikke, men etter en solid lunch var det i alle fall fint at sykkelen føltes lett. Satt opp med Dura Ace og C35 hjul var sykkelen til Eric 6,4 kg.
Han kunne fortelle at en ramme i 54 var rett over 700 gram, med lakk og alle bolter/tilbehør tippa den 780 gram.
Sett den før
Vi testet den forrige generasjonen av ramma i Pro Tour-testen som stod på trykk i Landevei #8. Vi likte sykkelen svært godt, spesielt at den hadde merkbar komfort sammenlignet med flere av de andre syklene. Dette har BMC beholdt, men flere hundre grams slankekur og spenstigere følelse merkes godt.
Stående akselerasjoner og små fartsøkninger tas på en svært inspirerende måte. Det er heller ikke nødvendig å spenne bukmusklene eller løfte seg fra salen når det dukker opp ujevnheter i asfalten. Sykkelen er silkemyk og rask. Vi fikk ikke tid til å teste Gran Fondo-modellen til sammenligning, men spurte Eric hva som skilte disse.
Ha sa at Gran Fondo bare hadde ennå mer komfort. I tillegg til konstruksjonsmessige ting som bedre plass til dekk og hakket mer avslappet geometri. Geometrien på SLR er ikke endret, men den var det heller ikke noe å utsette på i utgangspunktet.
Stars and stripes
Under presentasjonen av sykkelen ble det fremhevet av stjernene i BMC hadde vært med på testing av rammen. Jeg spurte Eric om dette var nyttig input, og han svarte ærlig at alt de hadde bidratt med var å teste ulik stivhet på setepinne og gaffel.Og selvsagt få uttale seg om hva de synes.
Utviklingen av rammen er så kostbar at det var helt utelukket å bygge flere av de simulerte rammekandidatene for testing. De var nødt til å stole på datasimuleringen. Eric kunne fortelle at Cadel Evans kjente forskjell på om gaffel og pinne var stivere eller mykere etter noen runder på parkeringsplassen.
Jeg sa at jeg oppfattet Gilbert som kanskje litt mindre fokusert på utstyret. Han lo og sa at Gilbert var mest opptatt av verdensmesterstripene på ramma, det tekniske interesserte ikke han i like stor grad.
Spesifikasjoner
SLR01 kommer neste år med mekanisk eller elektronisk Dura Ace, SRAM Red eller Ultegra. Hjulene leveres av Shimano eller DT-Swiss, komponenter fra Fizik og 3T. Dura Ace-modellene er dekorert i sedvanlige svart, rødt og hvitt, og de to andre kommer i varianter av sort, grått og hvitt.
Landevei kommer tilbake med mer sveitsisk sjokolade fra besøket hos BMC, blant annet klassikersykkelen Gran Fondo og vårt første møte med velodromen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.