Rose har flere patenter de er alene om, og benytter fast ansatte ingeniører i utviklingen av nye løsninger. Mange av karbonsyklene støpes i eksklusive former, og merket innehar flere kjennetegn. Landevei har tidligere latt seg fascinere av et lekkert frontemblem, samt muligheten til å bygge sykkelen eksakt som du ønsker. Syklene blir levert eksemplarisk bygget, og er et klassisk bevis på tyske merkers iver etter levere fra seg upåklagelige produkter.
NY MODELL
Nytt av året er blant annet modellen Rose Xeon GF og Rose Xeon CGF. Modellen sikter seg inn på førstegangskjøpere samt ryttere som satser mot de lange rittene. Vi kategoriserer modellen som en komfortsykkel. Dette betyr at styrerøret er en cm høyere enn på de øvrige modellene, i tillegg til at overrøret er en cm kortere. Dette gir en mer avslappet sittestilling, og er en sykkelmodell vi typisk finner i ritt med grovt underlag, slik som for eksempel Paris Roubaix.
Rose Xeon GF er en lavere priset innstegsmodell med aluminiumsramme, mens Xeon CGF er en karbonramme forbeholdt noe høyere prisklasser. Syklene vil ha klaring for dekkdimensjoner helt opp til 28 mm, og leveres med 27,2 mm setepinne som hjelper ytterligere til på komforten. Bakbremsen er flyttet fra den tradisjonelle plasseringen på setestagene, og befinner seg nå under krankhuset.
VELEGNET
Landevei har i dag testet syklene i de Østerriske alper, og de har fått prøvd seg i både lange klatringer, utforkjøringer, grusveier og små brosteinspartier. Uten for stort sammenligningsgrunnlag, modellen lever så langt opp til det de lover. Setestagene har en utforming som for kjennere åpenbart vitner om hva sykkelen er laget for, og det er faktisk mulig å se hvordan rammen gir etter for underlaget i fart.
Den rimelige aluvarianten var utstyrt med full Ultegra og hjul fra DT Swiss, mens karbonvarianten ble levert med SRAM Red, inkludert SRAMs nye hydrauliske felgbremser. Bremsene vil bli omtalt for seg i Landevei #11, som kommer i salg på sensommeren.
Sykkelen har lenger avstand mellom hjulene enn en vanlig racer, samt et noe høyere styrerør. Dette gjør sykkelen veldig stabil i utforkjøringer. Sykkelen er et godt eksempel på et supert førstegangskjøp, for deg som ikke vet helt hva du ser etter. Med slike modeller er det omtrent umulig å kjøpe feil, sykkelen er også mer enn kapabel nok til å bringe erfarne ryttere først over målstreken.
Det norske markedet har lenge vegret seg for å ta i bruk sykler med denne type geometri, særlig fra mindre kjente merker. Norske veier er ikke akkurat velsignet med jevnt underlag, noe komfortmodellene effektivt vil gjøre noe med. Roses nye Xeon-modeller kan være et godt valg for norske veier, og andre kjente sykler den kan sammenlignes med er Cannondale Synapse, Lapierre Sensium eller Specialized Roubaix.
Rose Xeon GF og Rose Xeon CGF er tilgjengelig fra første kvartal 2014.
SKIVEBREMSER
Rose kommer også med alumiumsmodellen Rose Xeon DX i 2014, en modell som blir levert med skivebremser. Modellen vil ha de samme hendlene som på de hydrauliske felgbremsene, men ramme og hjul vil naturligvis være annerledes bygget. Både felger og eiker vil være av en mye grovere karakter.
Testen av skivebremser vil bli presentert i Landevei #11.
Sykkelen vil være tilgjengelig fra første kvartal 2014.