Nye tester av landeveissykkel
I 2024 har vi testet en rekke av årets modeller, både dyre og billigere sykler.
I den dyrere enden av skalaen, har vi tatt unna sluggere som Trek Madone (gen 8) og Factor Ostro Vam (gen 2), som begge imponerer på sitt vis.
Canyon Endurace CF SLX 8 er noe billigere, og en annen type sykkel, enn de to ovennevnte, men likefullt den tyske produsentens mest populære sykkel. Den hører hjemme i komfortsegmentet, og den nye utgaven av sykkelen er langt mer spesifikk enn tidligere.
Merida Scultura Endurace 400 koster cirka 20 000 kroner, men har mye for seg dersom du er relativt fersk i sporten.
Ridley Grifn Allroad er med på å holde liv i det gamle blandeveis-begrepet og den prisvinnende sykkelen er perfekt for å svinge inn og ut av marka.
I 2023 testet vi også flere billigere sykler. Blant annet Specialized Allez Sport, som fikk en etterlengtet oppgradering til skivebremser. Avslappet geometri gjør at du vil trives veldig godt på sykkelen.
Test av landeveissykkel til nybegynner - 10 000,- til 29 999,-
For deg som aldri har syklet landevei før er de viktigste paramterne pris og godt, pålitelig utstyr.
Sykkelen er din inngangsbillett til landeveissyklingen, og du ønsker gjerne at en landeveissykkel varer en god stund, når du først skal investere rundt 10 000 til 20 000 kroner i en sykkel.
Dette er våre anbefalinger til deg:
Merida Scultura Endurance er en rimelig innstegsracer, der både geometri og utstyr er tilpasset de som er ferske i sporten, eller de som vil ha en bukkestyresykkel primært til turer. Den er også svært godt priset.
Specialized Allez Sport er en ny versjon av Specializeds mest tradisjonsrike racer, som mang en syklist har startet sin karriere på. Ny geometri og endelig med skivebremser, og fremdeles en god start for vordende landeveissyklister.
Orbea Avant H30-D er en allsidig og solid landeveissykkel i samme stil som Canyon Endurace. Den har alu-ramme og helintegrerte vaiere og bremseslanger, noe som er ganske unikt til drøye 20 000 kroner.
Gavia er Bikeshop sitt husmerke, og sykkelen Zoncolan er en bestselger som har kommet i mange utgaver gjennom årene. Den har karbonramme, 11-delt girgruppe fra Shimano og gir mye sykkel for pengene.
Trek sin Emonda ALR 5 er aluminiumsutgaven av deres lettvektssykkel Emonda. Sykkelen er gjennomført, og et bunnsolid, trygt valg.
Scott sin Addict 30 er også en sykkel som har kommet i mange utgaver og jevnlig oppgraderes av sykkelprodusenten. Med brede dekk er den et allsidig valg, som gjør at du kan sykle på forskjellig underlag.
30 000,- til 59 999,-
Dette prissjiktet er der man gjerne havner etter man gjerne ønsker å begynne å konkurrere eller vil bruker mer penger på en landeveissykkel som er lettere, stivere og mer komfortabelt. Da vil forskjellen og opplevelsen være stor fra nybegynnersykkelen.
Det er også gjerne her det er mest penger å spare på å velge riktig sykkel, da en landeveissykkel med tilsvarende utstyrsgruppe kan ha stor variasjon i pris.
Canyon Endurace CF SLX 8 er en oppdatert versjon av Canyons mest populære sykkel. Nå kommer den med integrert lagring og flere endringer i geometrien, som gjør den til en tydeligere sykkel.
Ridley Grifn Allroad er en såkalt "blandeveissykkel", i utgangspunktet en landeveissykkel, men med egenskaper som også gjør at den egner seg fint på grus. Denne er perfekt for å svinge inn og ut av marka.
Canyon sin Ultimate CF SL er på mange måter folkesykkelen, lett tilgjengelig gjennom netthandel og med priser som gir mye for pengene. Høsten 2022 kom den nye generasjonen av sykkelen, og den er bedre enn noen gang.
Cannondales Synapse har ny karbonramme som både er lettere og mer aero enn forgjengeren. Med på kjøpet får du integrert frontlykt, baklys og Garmin-radar. Cannondale Synapse Carbon 2 RL viderefører Synapse-tradisjonen med flott karbonramme og komfortabel geometri.
Scott Addict RC 20 er en testvinner hos Landevei. Den har en ramme som vi liker, kommer med elektronisk og trådløs giring fra SRAM og har et rimelig hjulsett, som gjør at prisen ikke blir for høy.
Dare MR1 DB er sykkelen Uno-X bruker og en sykkel vi anbefaler. Den har Ultegra Di2-gruppe fra Shimano, og som nettbasert merke kan du velge farge og komponenter helt selv.
Argon18 Krypton CS kommer med den elektriske girgruppen Ultegra Di2, har solide hjul fra DT Swiss og er en sykkel som ligger mer i komfortsegmentet enn konkurransesegmentet.
60 000,- og oppover
I dette prissegmentet finner du gjerne rene kopier av det proffene bruker. Dette er typiske sykler som en kjøper om en konkurrerer mye. Det er også mange entusiaster som ikke nøler med å kjøpe fra øverste hylle - har du lyst har du lov!
Betaler du nok kan du få en fjærlett landeveissykkel med eksklusive deler, som bare et fåtall andre i verden har.
I dettet segmentet er den relative prisforskjellen enorm. Enkelte sykkelmerker har en kunstig høy pris, mens andre er rimeligere. Noen sykler brukt i Tour de France koster 90000 kroner, mens andre koster 160000 kroner, uten at prisen gjenspeiler opplevelsen.
I denne prisklassen selges alle syklene med karbonhjul, elektriske gir og hydrauliske skivebremser.
Fara R/Road Ultegra Di2 er en rendyrket konkurransesykkel, men gjør seg også for amatører og funker også for en liten tur på grusen. Prisen gir mye sykkel for pengene.
Cervélo Soloist er en klassiker som er gjenoppstått, men med nye og moderne trekk. Men det er fremdeles en rask sykkel. Utover noen billige komponenter, er det ikke mye å utsette på R5 og S5s noe billigere fetter.
Wilier Filante SLR er kanskje den beste aeroraceren vi har syklet på. Den er rådyr, men i nedre prissjikt av hva syklene til proffen koster.
Specialized Tarmac SL 7 er helt klart en av de beste landeveissyklene vi noen gang har syklet på. Den er aerodynamisk, lett, stiv og komfortabel å sykle på.
Factor Ostro VAM er en aerosykkel som også er skikkelig komfortabel å sykle på. Uansett om du sykler langtur i lystig lag, kupert ritt eller en brosteinsklassiker, vil denne sykkelen levere varene som en real proffsykkel skal.
BMC TeamMachine SLR 01 Team er den dyreste sykkelen vi noen gang har testet. Den er lik sykkelen til profflaget Ag2r-Citroen. Den trendsettende sykkelen ser ut som en million dollars og føles lynkvikk og skarp på veien.
Nyttige begreper å kjenne til
I testene våre bruker vi en rekke forskjellige begreper, for å beskrive syklenes utforming (geometri) og egenskaper.
Her er de aller viktigste å kjenne til:
Reach: Rammelengde - avstanden mellom krankaksling og midten av øvre styrelager målt i en vannrett linje. Mer reach gir en lenger sykkel.
Stack: Rammehøyde - avstanden mellom krankakslingen og øvre styrelager målt i en loddrett linje. Mer stack medfører en høyere front på sykkelen.
Krankdropp: Antall millimeter krankakslingen sitter under hjulakslingene. Høyt hall her vil gi en mer stabil sykkel og et lavere tyngdepunkt
Styrevinkel: Vinkelen på rammens styrerør i forhold til vannrett underlag
Setevinkel: Vinkelen på seterøret i forhold til vannrett underlag
Akselavstand: Avstanden mellom hjulakslingene. Høyt tall gir økt stabilitet og ofte redusert kvikkhetsfølelse.
Alle våre tester av landeveissykler