/ Sykler

Landevei #36 er akkurat sendt til trykk!

Landevei #36 er akkurat sendt til trykk, og tegner du abonnement innen onsdag 26. mars rekker du akkurat å havne på distribusjonslistene. Som abonnent får du digital tilgang på samtlige utgivelser siden 2011, i tillegg til alle de andre magasinene i forlaget Fri flyt!

Sist oppdatert: 25. mars 2019 kl 12.10
TIL TRYKK: Bladet trykkes i skrivende stund, bestiller du innen onsdag rekker du akkurat å havne på distribusjonslistene!
TIL TRYKK: Bladet trykkes i skrivende stund, bestiller du innen onsdag rekker du akkurat å havne på distribusjonslistene!
Lesetid: 4 minutter

Tegner du abonnement på Landevei innen onsdag 26. mars får du seks utgaver av bladet i posten, inkludert denne! Som abonnent på Landevei har du en rekke fordeler, bare se her.

TRYKK HER FOR Å KOMME TIL VÅR BESTILLINGSSIDE.

  1. Du får favorittmagasinet ditt, altså Landevei, rett i postkassen.

  2. Du kan lese plussartikler på landevei.no, i tillegg til friflyt.no, terrengsykkel.no, utemagasinet.no og norsk-klatring.no.

  3. Du kan lese samtlige utgaver av Landevei, Terrengsykkel, Fri flyt, Klatring og Ute som er gitt ut siden tidenes morgen. Disse finner du gratis i vår app og emagasin.

  4. Rabatter på våre arrangement og events.

Over til det mer spennende, hva kan du lese om i denne utgaven?

HVOR MYE TREGERE ER EN BLANDEVEISSYKKEL?
TESTING-TESTING: Kan en sykkel til grus holde følge med en hypermoderne aeroracer? Foto: Henrik Alpers.
TESTING-TESTING: Kan en sykkel til grus holde følge med en hypermoderne aeroracer? Foto: Henrik Alpers.

Er den tregere i det hele tatt? For hva skjer om du har kjøpt en sykkel til grus-og asfalt, men gjerne skulle deltatt i Bergen-Voss, mastercup eller Lillehammer-Oslo?

Må du da kjøpe en sykkel til, slik bransjen gjerne prøver å fremstille det?

I denne testen har vi tatt en grussykkel fra Hard Rocx, og sammenlignet den med en SuperSix aerosykkel fra Cannondale. Vi bruker wattmålere, og finner ut hvor mye tid du taper med blandeveissykkelen kontra en hypermoderne aerosykkel.

Landevei blad-3
Landevei blad-3

 

EN FANTASTISK ØY

Å sykle på Senja er en oppsummering av Norge. Rundt hele den nordlige halvdelen av Norges nest største øy går det en smal vei. Noen steder er den flatstrakt som på Jæren, andre steder krøller den seg opp i høyden som Trollstigen.

Noen steder følger den fjordlandskapet, og andre steder går den gjennom mørke tuneller som over Røldal.

Å sykle på Senja har vært en drøm for oss lenge, og et eventyr vi ikke kommer til å glemme. Hvorfor reiser vi dit en gang i livet, men til Mallorca hver vår?

NORGES FLOTTESTE? Senja står definitivt høyt på listen over turer vi har syklet i Landevei. Foto: Henrik Alpers.
NORGES FLOTTESTE? Senja står definitivt høyt på listen over turer vi har syklet i Landevei. Foto: Henrik Alpers.
FANTASTISKE OMGIVELSER I SØR AFRIKA

Å sykle Cape Argus handler om mye mer enn å delta i verdens største sykkelritt. 36000 mennesker stiller til start i mars hvert år, for å sykle en 115 kilometer lang runde ut fra den Sør-Afrikanske hovedstaden.

Og landskapet er fantastisk. Over høye klipper og forblåste åskammer sykler du rundt halvøya ved Kapp det gode håp, før du vender tilbake til byen.

Men reisen viser også fattigdom og urettferdighet, og blir du i landet litt lenger enn rittet, vil du fortsatt kjenne apartheidregimet på kroppen.

LANG LANG REKKE: Sykler du Cape Argus Cycle Tour deler du opplevelsen med 36000 andre. Foto: Henrik Alpers.
LANG LANG REKKE: Sykler du Cape Argus Cycle Tour deler du opplevelsen med 36000 andre. Foto: Henrik Alpers.
UNIK BÅDE PÅ OG AV SYKKELEN

Adam Hansen er kjent for så mangt, og hva som folk liker best ved australieren avhenger trolig av hvem du spør.

Han er trolig like kjent for å ha syklet 20 Grand Tours på rad, som han er for å ha programmert logistikksystemet til Lotto Soudal. Han er også kjent for å være veganer, bo i Tsjekkia og ta seg en øl ikke etter en etappe i Tour de France – men under.

Vi møtte Adam Hansen på Mallorca, og fikk et innblikk i den spesielle hjernen.

 

SJELDEN VARE: Adam Hansen er den mest atypiske syklisten du finner blant proffene. Foto: Marcus Liebold.
SJELDEN VARE: Adam Hansen er den mest atypiske syklisten du finner blant proffene. Foto: Marcus Liebold.
ANNET STOFF

Velodromen på Sola er ferdig om cirka ett år, og vi tok en prat med Tor Helge Skretting for å høre hvordan ståa er akkurat nå.

Og mens vi er inne på velodrom, hva skjedde egentlig med velodromen som sto i Vikingskipet under sykkel-vm i 1993? Er det sant som de sier at den ble brent?

Vi har ringt land og strand rundt for å finne ut hva som virkelig skjedde.

Vi hadde også lyst å finne ut av hvordan det er å sykle grus i Sveits. Turen ble selvsagt velfotografert, men Sveits er aller best på asfalt.

Hele bladet er pakket inn i lidenskapelige bilder og tekst, og selvfølgelig avsluttet med Ronny Fyhn Hansens aggressive/ lidenskapelige (stryk det som ikke passer) syn på sykkellivet.

God lesing – vi sees på veien!

Publisert 25. mars 2019 kl 12.10
Sist oppdatert 25. mars 2019 kl 12.10

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen