Tegner du abonnement på Landevei innen onsdag 26. mars får du seks utgaver av bladet i posten, inkludert denne! Som abonnent på Landevei har du en rekke fordeler, bare se her.
TRYKK HER FOR Å KOMME TIL VÅR BESTILLINGSSIDE.
Du får favorittmagasinet ditt, altså Landevei, rett i postkassen.
Du kan lese plussartikler på landevei.no, i tillegg til friflyt.no, terrengsykkel.no, utemagasinet.no og norsk-klatring.no.
Du kan lese samtlige utgaver av Landevei, Terrengsykkel, Fri flyt, Klatring og Ute som er gitt ut siden tidenes morgen. Disse finner du gratis i vår app og emagasin.
Rabatter på våre arrangement og events.
Over til det mer spennende, hva kan du lese om i denne utgaven?
HVOR MYE TREGERE ER EN BLANDEVEISSYKKEL?
Er den tregere i det hele tatt? For hva skjer om du har kjøpt en sykkel til grus-og asfalt, men gjerne skulle deltatt i Bergen-Voss, mastercup eller Lillehammer-Oslo?
Må du da kjøpe en sykkel til, slik bransjen gjerne prøver å fremstille det?
I denne testen har vi tatt en grussykkel fra Hard Rocx, og sammenlignet den med en SuperSix aerosykkel fra Cannondale. Vi bruker wattmålere, og finner ut hvor mye tid du taper med blandeveissykkelen kontra en hypermoderne aerosykkel.
EN FANTASTISK ØY
Å sykle på Senja er en oppsummering av Norge. Rundt hele den nordlige halvdelen av Norges nest største øy går det en smal vei. Noen steder er den flatstrakt som på Jæren, andre steder krøller den seg opp i høyden som Trollstigen.
Noen steder følger den fjordlandskapet, og andre steder går den gjennom mørke tuneller som over Røldal.
Å sykle på Senja har vært en drøm for oss lenge, og et eventyr vi ikke kommer til å glemme. Hvorfor reiser vi dit en gang i livet, men til Mallorca hver vår?
FANTASTISKE OMGIVELSER I SØR AFRIKA
Å sykle Cape Argus handler om mye mer enn å delta i verdens største sykkelritt. 36000 mennesker stiller til start i mars hvert år, for å sykle en 115 kilometer lang runde ut fra den Sør-Afrikanske hovedstaden.
Og landskapet er fantastisk. Over høye klipper og forblåste åskammer sykler du rundt halvøya ved Kapp det gode håp, før du vender tilbake til byen.
Men reisen viser også fattigdom og urettferdighet, og blir du i landet litt lenger enn rittet, vil du fortsatt kjenne apartheidregimet på kroppen.
UNIK BÅDE PÅ OG AV SYKKELEN
Adam Hansen er kjent for så mangt, og hva som folk liker best ved australieren avhenger trolig av hvem du spør.
Han er trolig like kjent for å ha syklet 20 Grand Tours på rad, som han er for å ha programmert logistikksystemet til Lotto Soudal. Han er også kjent for å være veganer, bo i Tsjekkia og ta seg en øl ikke etter en etappe i Tour de France – men under.
Vi møtte Adam Hansen på Mallorca, og fikk et innblikk i den spesielle hjernen.
ANNET STOFF
Velodromen på Sola er ferdig om cirka ett år, og vi tok en prat med Tor Helge Skretting for å høre hvordan ståa er akkurat nå.
Og mens vi er inne på velodrom, hva skjedde egentlig med velodromen som sto i Vikingskipet under sykkel-vm i 1993? Er det sant som de sier at den ble brent?
Vi har ringt land og strand rundt for å finne ut hva som virkelig skjedde.
Vi hadde også lyst å finne ut av hvordan det er å sykle grus i Sveits. Turen ble selvsagt velfotografert, men Sveits er aller best på asfalt.
Hele bladet er pakket inn i lidenskapelige bilder og tekst, og selvfølgelig avsluttet med Ronny Fyhn Hansens aggressive/ lidenskapelige (stryk det som ikke passer) syn på sykkellivet.
God lesing – vi sees på veien!