/ Sykler

Landevei #35 er sendt til trykk!

Landevei #35 ble sendt til trykken i dag, og tegner du abonnement innen onsdag 6. februar rekker du akkurat å havne på distribusjonslistene. Som abonnent får du digital tilgang på samtlige utgivelser siden 2011, i tillegg til alle de andre magasinene i forlaget Fri flyt!

Sist oppdatert: 1. februar 2019 kl 09.59
GIR ALT I FORSØKET: Seks utøvere preger forsiden av årets første utgave. Felles for dem alle er at de gir alt i forsøket på å nå det neste nivået - uten hjelp av et lag. Foto: Henrik Alpers.
GIR ALT I FORSØKET: Seks utøvere preger forsiden av årets første utgave. Felles for dem alle er at de gir alt i forsøket på å nå det neste nivået - uten hjelp av et lag. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 4 minutter

Selv om det ligger snø over det ganske land, har vi for lengst begynt å fornemme våren. Proffene er i gang med klassikerne, rullesesongen er snart over og om ikke lenge kan piggedekkene tas av.

LES OGSÅ: Vi har testet tre sykler perfekte til både asfalt og grus

Og enda et sikkert vårtegn, årets første utgave av Landevei er sendt til trykk. Gjennom hele vinteren har vi tatt temperaturen på norsk og internasjonal sykkelsport, og du trenger ikke bla lenge i denne utgaven for å finne nødvendig inspirasjon til langturer selv om det er klassikervær.

Tegner du abonnement på Landevei innen onsdag 6. februar får du seks utgaver av bladet i posten, inkludert denne. Som abonnent på Landevei har du en rekke fordeler, bare se her.

TRYKK HER FOR Å KOMME TIL VÅR BESTILLINGSSIDE.

  1. Du får favorittmagasinet ditt, altså Landevei, rett i postkassen.

  2. Du kan lese plussartikler på landevei.no, i tillegg til friflyt.no, terrengsykkel.no, utemagasinet.no og norsk-klatring.no.

  3. Du kan lese samtlige utgaver av Landevei, Terrengsykkel, Fri flyt, Klatring og Ute som er gitt ut siden tidenes morgen. Disse finner du gratis i vår app og emagasin.

  4. Rabatter på våre arrangement og events.

Over til det mer spennende, hva kan du lese om i denne utgaven?

FULL GASS: Rammebygger Truls Johnsen gir alt for å lykkes i 2019. Vi besøkte han i Hølen. Foto: Henrik Alpers.
FULL GASS: Rammebygger Truls Johnsen gir alt for å lykkes i 2019. Vi besøkte han i Hølen. Foto: Henrik Alpers.

FOR KNAPPER OG GLANSBILDER

Er du proffsyklist på herresiden er du garantert minstelønn, men hva med damene, og de som konkurrerer på nivået under? Vi har pratet med seks norske utøvere som alle opererer i grenselandet mellom amatør og semi-proff.

LES OGSÅ: Det er en liten stund til du sykler på Toten, men gled deg til sommeren!

De sover på sofaer, vasker sykkelen sin selv, ordner kontrakter med lag over hele verden på egenhånd, reiser nesten like mye som proffene, og konkurrerer ofte side om side med de største navnene. Men hva driver dem, og hvor lenge holder de på? I denne utgaven portretter vi Sindre Haugsvær, Jonas Orset, Line Gulliksen, Malin Eriksen, Max Kørner og Daniel Ekløf. De seks nomadene får også æren av å pryde forsiden!

LITT PROFF: Malin Eriksen er en av seks utøvere vi portretterer i denne utgaven. Felles for henne og Jonas Orset, Line Gulliksen, Sindre Haugsvær, Max Kørner og Daniel Ekløf, er at de alle har tatt karrieren i egne hender, og reist utenlands. Foto: Henrik Alpers.
LITT PROFF: Malin Eriksen er en av seks utøvere vi portretterer i denne utgaven. Felles for henne og Jonas Orset, Line Gulliksen, Sindre Haugsvær, Max Kørner og Daniel Ekløf, er at de alle har tatt karrieren i egne hender, og reist utenlands. Foto: Henrik Alpers.

BAKKEN ER SNART BORTE

Det er ikke bare stier som gror igjen i Norge, også asfalterte strekninger blir slukt av naturen. Klatringen fra Eidfjord til Vøringsfossen er en av disse. Den gamle strekningen klamrer seg fast til fjellsiden. Dalen blir smalere og smalere for hver meter som går, før den åpner seg opp og Vøringsfossen buldrer i det fjerne.

Men over veien har det rast flere store steiner, og ingen offentlig etat har planer om å gjenåpne strekningen. Skal du oppleve denne veien begynner du å få dårlig tid.

PÅ LÅNT TID: Ønsker du å sykle gamleveien fra Eidfjord til Vøringsfossen begynner du å få dårlig tid. Vi tok turen. Foto: Lars Flem.
PÅ LÅNT TID: Ønsker du å sykle gamleveien fra Eidfjord til Vøringsfossen begynner du å få dårlig tid. Vi tok turen. Foto: Lars Flem.

VARME BUKSER

For noen år siden var fleecefor et nærmest ukjent produkt for nordmenn, kun et fåtall av produsentene hadde dette i sortimentet. Men disse buksene er jo strengt tatt helårsplagg her på berget, har du ikke dette i garderoben din er det på tide å handle. Putene er gjerne de samme som i toppbuksene. Forskjellen ligger i litt varmere for, i tillegg til at yttersiden gjerne er behandlet for å motstå regn og vind.

Vi har tatt for oss tolv bukser fra elleve produsenter, der vi har flere klare favoritter.

KLAR FOR KULDA: Øyvind Aas tester forede selebukser, en velsignelse i den kalde vårperioden. Foto: Henrik Alpers.
KLAR FOR KULDA: Øyvind Aas tester forede selebukser, en velsignelse i den kalde vårperioden. Foto: Henrik Alpers.

TURRITT PÅ MALLORCA

Hvor stor andel av norske syklister som har vært på Mallorca har vi ikke oversikt over, men at få av dem har kjørt ritt der nede er vi ganske sikre på. Men hvorfor ikke delta på Mallorca 312, et av de største turrittene i Spania? Vi besøkte vår favorittøy med andre øyne enn vi ellers ville gjort. Selv om vi strengt tatt har startnummer på hver eneste gang vi er der med gode venner, er det noe annerledes å delta i et turritt med 8000 andre.

Landevei35_s052-053
Landevei35_s052-053

KARBONHJUL OG FELGBREMS, HVA NÅ?

I 2018 ble det tillatt med skivebremser i ritt, og nå blir det ene profflaget etter det andre utstyrt med nye sykler og bremser. Men skivebremsjhjul-og sykler er fortsatt tyngre, og mange mener det slettes ikke er bedre.

I denne testen har vi tatt for oss syv topphjulsett til tradisjonelle felgbremser, alle i karbon. Vi hadde helt glemt hvor godt dette fungerer, men det er fortsatt markedet som bestemmer. Vi har også intervjuet bransjen og ulike profiler om hva de tror vil skje i tiden fremover.

BESTILL ABONNEMENT HER

Tegner du abonnement på Landevei innen onsdag 6. februar får du altså seks utgaver i posten, inkludert denne.

Følg denne lenken for å se våre gode abo-tilbud, velkommen skal du være!

Spørsmål? Send en epost til kundeservice@friflyt.no

ANDRE KAPITTEL: Rett før trykk fikk vi også bekreftet datoer på Eventyret 2019. Det arrangeres 7.- 9. juni. Foto: Henrik Alpers.
ANDRE KAPITTEL: Rett før trykk fikk vi også bekreftet datoer på Eventyret 2019. Det arrangeres 7.- 9. juni. Foto: Henrik Alpers.
Publisert 1. februar 2019 kl 09.59
Sist oppdatert 1. februar 2019 kl 09.59

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen