Årets sommerutgave fra Landevei er det største bladet vi noen gang har laget. Hele 132 sider med pasjon og serpentinsvinger er i disse dager i trykkpressa før det straks skal sendes ut til kiosker og abonnenter.
NORGES BESTE SYKKELBLAD: Slik bestiller du abonnement, og får tilgang på hele arkivet digitalt!
Sommerutgaven har som vanlig fokus på Tour de France, og denne gangen har vi flere historiske godbiter på lur.
Høydepunktet er vår reise til 1924, der du får lese en datids beskrivelse om hvordan touren var i de virkelig gamle dager. Både språket, og selvsagt bildene, er av samme karakter som Filmavisen, og forteller historien om ryttere som slet seg gjennom 17 timer lange etapper på 20 kg tunge sykler.
BARBARI: Neida, men ikke veldig langt unna heller. Det gikk hardt for seg på matstasjonene i 1924. Foto: L'Equipe.
LES OGSÅ: Et ønske om å dempe konfliktnivået
Videre har vi besøkt Jostein Wilmann, mannen som står bak Norges beste prestasjon i Tour de France. 14. plassen hans fra 1980 er det fortsatt ingen landsmenn som har vært i nærheten av. Jostein forteller om formen, om finansieringen for å bli proff og hvilke remedier som måtte til for å fullføre rittet.
Hvordan er det ellers å være Dag Otto Lauritzen og jobbe i touren? Dag Otto er mer enn en klovn på tv, arbeidsdøgnet hans er like hardt som det er langt, i tillegg er han også den eneste journalisten som får lov til å kjøre bil i feltet.
TØRST: Jostein Wilmann drikker champagne med Eddy Mercx, for å feire overgangen til Capri-Sonne.
OPPLEVELSER
Barcelona er en av Europas mest populære storbyer for en langhelg, men visste du at byen også er fabelaktig som sykkeldestinasjon? Vi brukte en uke i byen og områdene rundt, og fikk kjørt alt fra flate sletter til lange fjell. I vår store Barcelona-guide får du vite mer om hva du gjør mens mann eller kone heller vil shoppe.
For deg som heller har tenkt å være hjemme i sommer, hva med en tur til Halden, siden du likevel har tenkt å synge på grensen? Vi sjekket ut småveiene både på den norske og svenske siden av grensen, og kan konkludere med at her er er det hundrevis av veier og omtrent ikke biler. Sommeridyllen rett innenfor skjærgården er virkelig bedagelig.
SAMLING: Sindre Bjerkestrand Haugsvær og Petter Zahl Marken tester klatringene utenfor Barcelona. Foto: Henrik Alpers.
LIVSFARLIGE SKIVER
Skivebremser ble forbudt like fort som de ble tillatt. Det skulle bare en skade til for å konkludere med at skivebremser er som kniver i feltet.
Men var det egentlig det som skjedde? Vi har sett nærmere på saken, og laget en historisk oversikt over alt som har skjedd med bremser de siste hundre årene.
MÅ DET VÆRE DYRT
Hvor mye kjappere er du med en sykkel til 100.000 kroner enn en til 16.000 kroner? Vi har testet klatringer og utforkjøringer for å finne det ut, og til sammenligningstesten har vi med oss to rimelige sykler fra Canyon og Cannondale, samt to svindyre fra de samme merkene.
Det er kanskje ikke så krise å ikke kunne ha råd til en dyr sykkel?
ØVRIG STOFF
I tillegg til etappeguider med løypeprofiler, er bladet også fullt av våre øvrige faste spalter. Forfatter Geir Stian Ulstein kåserer som vanlig om aktuelle tema, Øyvind Aas forteller om produkter som endret sporten. Vi har også tittet nærmere på UCIs vektgrense, alt du trenger av nips til touren og livet generelt, samt det siste som er av nyheter å vite.
Med ønske om en god tour!