/ Sykler

LANDEVEI #13 I PRESSA!

Årets Giro-utgave er endelig i salg.

Sist oppdatert: 27. mars 2014 kl 15.15
FORZA ITALIA! Velkommen til Landevei #13! Vi dissikerer Giro d'Italia og aerodynamiske sykler som noen av hovedsakene. Foto: Kristof Ramon
FORZA ITALIA! Velkommen til Landevei #13! Vi dissikerer Giro d'Italia og aerodynamiske sykler som noen av hovedsakene. Foto: Kristof Ramon
Lesetid: 4 minutter

Har du spørsmål angående innholdet fremover i 2014, eller er usikker på om bladet er noe for deg, send en e-post til undertegnede, redaktør Henrik Alpers. Jeg svarer villig på det du måtte lure på om Landevei og bladets planer! Om du ønsker å ringe er du velkommen til det. Du treffer meg på 92 80 98 34. 

I denne utgaven har vi endelig gjort noe som leserne har ønsket lenge. Vi har tatt turen til Nord-Norge. Fotograf Kristoffer Kippernes tok med eksklusiv optikk, penn og papir og kjørte til Vesterålen for å sykle med lokale bekjente. De lokale syklistene var så blendet av sine egne omgivelser at de faktisk lurte på om stedet var spennende. Men akkurat denne saken tror jeg nesten kunne vært levert uten tekst. På turen i Vesterålen syklet vi med fjell på den ene siden og Atlanterhavet på den andre siden. 

For sikkerhets skyld kom solen fram og skapte en stemning som omtrent ikke er sann. Norges flotteste besøker i denne utgaven Vesterålen. 

SPAR TID MED RASKERE SYKKEL

Det er for lengst bevist at det er rytteren som avgjør ritt, ikke sykler. Men de aerodynamiske syklene som har kommet i moderne tid er beviselig raskere enn andre sykler. Vi har testet seks sykler med aeroramme, fra henholdsvis Scott, Specialized, Giant, Canyon, Rose og BMC. 

Alle syklene ble syklet på i en uke i Girona, og vi kan med sikkerhet si at denne kategorien har utviklet seg veldig de siste årene. Tidligere var rammene både myke, ustabile og harde i kjørefølelsen, særlig i store størrelser. Her har bransjen tatt store skritt, og aerosyklene ble en skikkelig opptur. 

Hvem som vinner leser du mer om i bladet!

ROSA FEST

Årets Giro d'Italia har nok en gang lagt starten av rittet til utlandet. Denne gangen starter det rosa rittet i Irland med en lagtempo, før det blir to flate etapper for spurterne. Marcel Kittel har allerede meldt sin ankomst til start, og en av etappene går ikke langt unna Mark Cavendish' hjemsted Isle of Man. 

Årets Giro er mildere enn normalt, med mindre reisetid mellom etapper og færre høydemeter. Resultatet blir et felt som vil angripe mer enn normalt. For sikkerhets skyld er det en haug av sterke veteraner på strek i årets ritt. Les deg opp om favoritter, etapper og kuriosa i vår store giroguide!

LÆR MER

Hva med et par faktaopplysninger du garantert ikke visste? Hvor høy må en felgprofil være før vi kan kalle det høyprofilshjul? Hvor lenge varer et høyprofilshjul for eksempel, og er det sant som de sier, at hjulene er for fine til å brukes på trening?

Og hva i alle dager ble sykkelbukser laget av før i tiden, og ikke minst, hva med puta i buksa? Flere av disse spørsmålene og mange mer får du svar på i blant annet «På skolebenken» og «Lidenskap»

VERDENS BESTE SYKLIST

VM på sykkel har få likhetstrekk fra år til år. Vel og merke er det sykler med to hjul og smale dekk som benyttes, men løypens karakter, og dermed deltagerne, er ofte høyst ulik fra år til år. Nåværende verdensmester Rui Costa vant VM i en beinhard løype skreddersydd for klatrere og lette syklister. Seieren kom som en overraskelse på mange, og plutselig ble hverdagen til Rui Costa helt annerledes. 

Landevei fikk møte Costa på Lampre-Meridas pressetreff på Mallorca tidligere i år. Vi tok en prat med Costa om rollen som verdensmester, og hva nye målsetninger måtte være. 

Rui Costa er denne utgavens store portrett. 

MYE MER

Få også med deg stort og smått som har skjedd den siste tiden i inn- og utland. Øyvind Aas har syklet den stupbratte Muro di Sormano mange ganger, og i spalten «Bratte bakker» får du hans ektefølte beretning av hvordan det er å sykle i en bakke som faktisk er verdens bratteste museum. Litt lenger vest i Italia besøkte vi også Aostadalen. Her har mange Giro-slag funnet sted, og vi gjorde det vi kunne for å gjenskape dem - selv om det trolig gikk marginalt saktere. 

Tore Haslemo runder av hele bladet med søte og syrlige drops, og om du lurer på om vi har beholdt stilen holder det trolig å se på forsiden. Det er fortsatt lidenskap og lidelse pakket inn i flotte bilder. 

God lesing!

Har du spørsmål angående innholdet fremover i 2014, eller er usikker på om bladet er noe for deg, send en e-post til undertegnede, redaktør Henrik Alpers. Jeg svarer villig på det du måtte lure på om Landevei og bladets planer! Om du ønsker å ringe er du velkommen til det. Du treffer meg på 92 80 98 34. 

Publisert 27. mars 2014 kl 15.15
Sist oppdatert 27. mars 2014 kl 15.15

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen