/ Sykler

Landevei #11 sendt til trykk!

Årets siste Landevei er sendt i trykken, og befinner seg straks i en postkasse nær deg.

Sist oppdatert: 15. august 2013 kl 14.52
UTKJØRT: En sliten Thor Hushovd fotografert etter et skuffende Paris-Roubaix pryder forsiden av Landevei #11. Foto: Daniel Sannum Lauten.
UTKJØRT: En sliten Thor Hushovd fotografert etter et skuffende Paris-Roubaix pryder forsiden av Landevei #11. Foto: Daniel Sannum Lauten.
Lesetid: 4 minutter

Er du ikke abonnent på Landevei? Hva er det du sier! Bestill abonnement på Landevei i dag, så har du bladet i postkassen i god tid til VM starter!

Abonnement bestiller du på shop.landevei.no!

Årets sesong startet lovende for Thor Hushovd, med etappeseier i Tour de Haut Var. Men derfra og utover våren gikk det bare nedover, og folk så forlengelsen av fjorårets katastrofale sesong. Men hva skjedde egentlig med verdensmesteren fra 2010, som herjet  i Tour de France 2011?

Fotografen Daniel Sannum Lauten har fulgt Hushovd både på jobb og privat gjennom mange år. I dette nummeret presenterer vi en eksklusiv og dyp bildereportasje fra Hushovds opp-og nedturer de siste årene, med flere bilder som aldri har vært publisert tidligere.

Over elleve sider får vi et dypt innblikk i Hushovds liv, og bildeserien er denne utgavens portrett.

Så fort som mulig
Hva skal til for å sykle så fort som mulig på en tempoetappe? Er det om å gjøre å ha den dyreste sykkelen, karbonhjul med dypest mulig felger, eller er det platehjulet som vil ta deg til topps på resultatlistene på klubbmesterskapet i tempo? Og hva med hjelmen? Hvor lang er det hensiktsmessig at halen er?

Det finnes mange floskler og vedtatte sannheter innen temposykling, og vi ønsket å finne ut mer om hvordan du sykler fortest mulig fra A til B. Årets bronsevinner fra triatlonkonkurransen Norseman, Allan Hovda, tok turen til vindtunell for å få akademiske svar. I vindtunnelen testet vi både temposykler, platehjul, vanlige landeveissykler og de nye, omdiskuterte tempohjelmene.

Vi fikk mange svar, og uten å røpe for mye: Trening er den beste investeringen du kan gjøre.

Raske sykler
Vindtunneltestingen ble også fulgt opp med en test av temposykler. Tidligere nevnte Hovda tok med stoppeklokke, en redaktør, fire temposykler og wattmåler inn i Maridalen. Temposyklene ble sammenlignet under like forhold i en gitt runde, og i tillegg brukt på ritt og langturer.

Denne utgavens sykkeltest består av Canyon Speedmax CF 9.0, en BMC Time Machine TM 01, Trek Speed Concept 9.8 og den nye Cervélo P3. 

En lang tur
Hundrevis av norske landeveissyklister legger årlig turen til Gran Canaria. Men hva er det som er så bra med sydenøya som i hovedsak frekventeres solhungrige nordmenn på jakt etter rimelig mat og drikke?

Gran Canaria er et solsikkert sted, uten at det er for varmt. Øya inneholder hundrevis av flotte klatringer, og er i tillegg lett tilgjengelig med daglige avganger som ofte er rimelige. Det er enkelt å leie sykler, og du kan bo rimelig.

Vi har samlet de beste bildene og turene fra øya, og presenterer den største reiseguiden hittil i Landevei.

Nye bremser
Det har tatt lang tid, og selv om det har eksistert løsninger, er det først i 2014 at hydrauliske skivebremser kommer for fullt på landeveien. Vi har testet skivebremser både i USA og Europa, og konklusjonen er at dette er en liten revolusjon.

Fremdeles vil det nok ta litt tid før det konservative sykkelforbundet UCI vil godta bremsene, men at dette kommer for fullt fremover er det liten tvil om. Les mer om bremsene i vår store test.

Regnbuejakt
Årets verdensmesterskap på sykkel går av stabelen i Firenze i Italia i september. Gjennom en uke skal ryttere gjennom ulike øvelser, og vi tar for oss de viktigste vinnerkandidatene, løypene, og har snakket med norske sykkelpersonligheter for å høre hvem de stikker av med de gjeve regnbuetrøyene.

Lokal Oslorunde
I denne utgavens Norges flotteste har vi tatt en runde rundt i Follo. Tre jenter guidet oss gjennom et landskap som regelrett definerer landeveissykling. Det beste med turen er at du ved start kan høre hovedstaden jage vekst i bakgrunnen, mens du selv legger avgårde på øde veier.

Bladet inneholder også de faste spaltene Drops, Øyeblikket og Kulturskolen, i tillegg til at vi har laget en ny spalte kalt Ordlisten. Denne gangen har vi skrudd et hjul fra hverandre i deler, slik at du kan lære navnet på absolutt alt innholdet. Nå er det slutt på å kommunisere feil gjenstand på en sykkel!

Publisert 15. august 2013 kl 14.52
Sist oppdatert 15. august 2013 kl 14.52
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen