Store og små sykkelprodusenter kappes om å ha den beste utstillingen og de flotteste nyhetene. Både sykler og utstyr er lettere og stivere enn det var i fjor.
Innerst i en av de tolv messehallene på størrelse med Exporama finner vi det tyske nettmerket Canyons stand. Den er lett gjenkjennelig fra lang avstand.
Vår egen Alexander Kristoff er nemlig trekkplasteret. Han, og vinneren av Giro d’Italia, Nairo Quintana.
– Det er jo ganske morsomt det da, forteller Pål Nilsen, agent for merket i Norge.
Han viser oss den nye Aeroaden. Modellen ble lansert rett før Tour de France, og nå blir den tilgjengelig i flere varianter.
KJØRT HARDT: Med to etappeseiere i Tour de France har Alexander Kristoff testet hva sykkelen er god for. Det burde holde for oss også.
Alle Aeroad-modellene vil neste år bli levert med Shimano, her er det null SRAM eller Campagnolo å få. En av grunnene til det er bremseopphenget.
– Vi mener Shimanos Dual Mount gir bedre og jevnere bremsekraft, og rammene er laget utelukkende for det, forteller Nilsen.
KUN SHIMANO: Aeroad vil kun selges med Shimano. Campagnolo-fans kjøper kanskje ikke Canyon?
Canyons Aeroad var det forventet at skulle komme, men mange vil kanskje bli litt overrasket når de ser at Canyon nå avslutter samarbeidet med Ritchey.
I 2015 vil alt av styrer, fremspring/ stem og setepinner være laget av Canyon selv. Nå mener tyskerne at deres egen merkevare kan selge flere sykler enn de anerkjente komponentene fra Ritchey.
De nye komponentene er i hovedsak karbongrå eller helt svarte, i stil med resten av syklene.
INTEGRERT: Dette er aerostyret som vil sitte på Canyons nye Aeroad. Nå er det slutt på komponenter fra andre leverandører.
Mest oppmerksomhet på messen fikk helt klart Canyons konseptsykkel MSRC. Sykkelen har demping både foran og bak, men det er elektronikken som er mest spennende.
– Dempingen er ikke konstant, sykkelen justerer selv hvor mye den skal dempe avhengig av vibrasjonene fra underlaget, forteller Nilsen.
Sykkelen måler selvsagt tid og distanse, og snakker med tredjeparts programvare som Strava, Facebook eller Garmin Connect.
Selvsagt finnes det også en app til sykkelen. Den kan melde fra til en nødsentral om du har kræsjet i overkant stygt, eller den kan automatisk bestille nye deler fra Canyon når det trengs.
FREMTIDEN? Skivebremser, selvjusterende dempere og en app som tar seg av delebestilling.
VOKSER I NORGE
Det er fortsatt vanlige sykler som selger mest. Canyons konseptsykkel er mer for å vise at merket tenker offensivt, for ingen vet jo egentlig hvor veien går videre.
I en lang tråd på Landeveis diskusjonsforum er det både ris og ros å få for Canyon. Voksesmerter både i Tyskland og i Norge har gjort sitt til at de ikke klarer å ta unna alt av ordre.
– Vi har doblet omsetningen i Norge det siste året, og vi vokser også stort internasjonalt. Vi bygger en ny fabrikk, samtidig som vi prøver å ta unna alle bestillingene, forteller Nilsen.
Neste år er det altså en aerosykkel ført av Alexander Kristoff som er den store nyheten fra Canyon. Sammen med skikkelig lekre komponenter.
VOKSER: Canyon vokser fort i Norge, og agent Pål Nilsen har hentet inn hjelp for å ta seg av veksten.