/ Sykler

KONGELIG MELKESYRE

Motbakketrippelen på Nordvestlandet byr på nesten 3.000 høydemeter på knappe fire mil.

Sist oppdatert: 3. mars 2016 kl 04.00
KONGELIG: Trollstigrittet er andre konkurranse i den nye motbakketrippelen på Nordvestlandet. Foto: Dag Terje Alnes
KONGELIG: Trollstigrittet er andre konkurranse i den nye motbakketrippelen på Nordvestlandet. Foto: Dag Terje Alnes
Lesetid: 5 minutter

MOTBAKKETRIPPELEN

1. Nibberittet, 21km 1500 høydemeter, 11. juni 2016
2. Trollstigrittet, 10km 950 høydemeter, 25. juni 2016
3. Eresfjord Classic, 8km 500 høydemeter, 2. juli 2016

Den nyetablerte motbakketrippelen skal kåre landets klatrekonge og -dronning med noen av kongerikets mest spektakulære stigninger. Nibberittet 11. juni er første konkurranse i trippelen, deretter kommer Trollstigrittet 25. juni før kongen og dronninga krones etter Eresfjorden Classic 1. juli. Da har rytterne til sammen nesten 3.000 høydemeter fordelt på 39km og tilhørende mjølkesyre innabords. 

De tre rittene som inngår i trippelen er like unike som de er spektakulære, og har hver sine personligheter. De representerer samtidig norsk natur på sitt aller beste. Jeg mener jo selvsagt at både Trollstigrittet og Nibberittet ikke står tilbake for den mer anerkjente Alpe d’Huez, sier rittleder Geir Ivar Hoem.  

SYNERGI OG DAMER
Hoem har en baktanke med trippelen. For det første håper han trippelen kan gjøre de enkelte konkurransene mer attraktive og trekke flere deltakere til rittene på Nordvestlandet. Det trenger rittene.

– Med unntak av Nibberittet har vi hatt en nedgang i deltakelsen i turrittene våre de siste årene, så nå ville vi tenke litt nytt og komme opp med et konsept som trekker flere folk til rittene og som skaper mer blest og entusiasme for sporten. Vi må prøve å få opp interessen for lokal sykkelsport og konkurranse, sier Hoem.

– Eresfjord Classic har ligget nede siden 2012, og er nok det rittet som tjener mest på trippelen. Vi håper at dette kan være med på å gjenopplive Eresfjorden Classic, sier Hoem, og legger til at han gjerne vil ha flere damer på startstreken.

– Vi håper dette skal skape en blest for alle de som liker klatring i majestetisk norsk natur, og vi er selvsagt veldig spente på hvor mange som finner denne kåringen interessant. Men det blir helt klart en kraftprøve for både han og henne, sier Hoem.

Alle de tre rittene, Nibberittet – Trollstigrittet – Eresfjord Classic, kjøres i Nordvestlandets flotteste natur, med høye fjell og trange fjorder som ramme for arrangementene.

– Sammen håper vi å lage en sterk og ettertraktet arrangement, der kongen og dronningen vil kle seg med en gjev polkatrøye som bevitner at de er to av de sterkeste bakkerytterne i landet, sier Hoem.

Les også: TOUREN SOM TENTE NCF

Saken fortsetter under

Camilla Hott - Elisabeth Solberg - Trollstigrittet 2015 - Privat 900x1200
Trollstigrittet 2015 gikk dagen etter Isfjrodstempoen, som fungerte som NM master tempo i 2015. Camilla Hott og Elisabeth Solberg tok hvert sitt NM-gull der. Foto: Privat

Trollstigrittet 2015 gikk dagen etter Isfjrodstempoen, som fungerte som NM master tempo i 2015. Camilla Hott og Elisabeth Solberg tok hvert sitt NM-gull der. Foto: Privat

SLIK KRONES KLATREKONGEN OG -DRONNINGA
Sammenlagtvinnerne krones med en eksklusiv polkatrøye etter Eresfjord Classic, 2. juli. Man må delta på alle tre rittene for å kunne delta i kampen om kongelig tittel, og den med kortest sammenlagttid etter tre ritt vinner. Det vil også deles ut polkatrøyer til den som leder trippelen etter Nibberittet og Trollstigrittet, og de starter neste konkurranse i polkatrøya, slik at resten av feltet kan jage dem opp Trollstigen og Classic’en.

Avslutningsrittet Eresfjord Classic ble etablert i 2006, midt i glansperioden til Kurt Asle Arvesen, og skal sette et festlig punktum for trippelen.

– Det har alltid vært et arrangement som har vært preget som showritt, her de aller fleste har fått startet med et handicap i forhold til Kurt, som startet sist, og skulle forsøke å nå igjen alle som nettopp fikk handikap etter sykkelevner, forklarer Hoem.

Noen få rytter fikk 2-3 minutters handicap til Arvesen, de fleste fikk mellom 10 minutter og halvtimen. Selve rittet starter i fjordkanten ved bygdas butikk, og målgang er på Vistdalsheia (500moh) etter 8 km.

– Også i år ligger det an til at Kurt vil få et handicap. Det gjør derimot ikke Joker-proffen Bjørn Tore Hoem. Han starter i siste pulje sammen med deltakerne som kjemper om sammenlagttitlene og alle de ”seriøse” sykelistene, sier Hoem, som tror dette rittet vil gi trippelen et spektakulær og showpreget avslutning.

– Bestenoteringen opp Vistdalsheia har selvsagt Kurt Asle med tiden 19:15, men den vil Bjørn Tore Hoem selvsagt gjerne slå, legger han til.

Les også: LUKTEN AV TIGERBALSAM

BRA INITIATIV
Hildegunn Gjertrud Hovdenakk kommer fra Nesjestranda og kjenner løypeprofilene til de tre rittene inngående. Hun syns den nye trippelen er et strålende initiativ, enten folk deltar i ett, to eller tre ritt. 

Hovdenak, som satset landevei før hun gikk over til terrengsykling på full tid og blant annet har NM-gull i tempo i premieskapet, håper trippelen kan få flere til å ta turen til regionens ulike ritt, ikke bare Nibberittet som nesten årlig setter ny deltakerrekord.  

– Jeg elsker alt som skjer i Eresfjorden, jeg! Eresfjord Grand Prix er nok mest min greie av disse. Men det er kult å ha en slik trippel som gjør at folk at bli med på tre ritt og få mer ut av det. Og uten å reise langt. For de fleste i Møre og Romsdal er det ikke mer enn en dagstur, men så er det utrolig kjekt om noen kommer lenger fra og gjør rittene til noe mer, sier Hovdenak. 

Nibberittet løypa - Foto- Arrangøren
Trollstigrittet 2015 gikk dagen etter Isfjrodstempoen, som fungerte som NM master tempo i 2015. Camilla Hott og Elisabeth Solberg tok hvert sitt NM-gull der. Foto: Privat

Nibberittet byr på 1500 høydemeter på 21km. Foto: Arrangøren

Publisert 3. mars 2016 kl 04.00
Sist oppdatert 3. mars 2016 kl 04.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen