Ken-Levi Eikeland, Team Fixit.no, har syklet fortere og fortere for hver sesong, og er en rytter som blir tatt vesentlig mer på alvor etter sterk kjøring i tre danske UCI-løp sist helg.
LES OGSÅ: Stravasegmentet til Grefsenkollen er en av Oslos mest prestisjefylte
Allerede dag en initierte han et brudd etter syv kilometer, et brudd som varte til det var igjen en drøy mil. Så ble han nummer fem totalt etter en sterk spurt fra restene av feltet.
LES OGSÅ: Så mye taper du på å være tung i bakkene
Vi tar en telefon til lysluggen. Vi vil vite å hvorfor 2017 er året der det plutselig går mye fortere, om det stemmer at han er brannmann. Pluss at det er flere kvinnelige lesere som har spurt om han er singel.
Ring – ring – ring, sier telefonen.
– Hallo mister! Hva driver du med akkurat nå?
– Jeg er akkurat ferdig med en formtoppingsøkt. Jeg kjører 7-800 watt i 30 sekunder, før jeg slipper meg ned på terskel neste fire minuttene. De siste ti sekundene av draget kjører jeg full spurt. Jeg kjører fem drag totalt, så får vi se om det hjelper, hehe.
– Det bør jo så, selv om du i de fleste amatørers øyne kjørte mer enn sterkt nok sist helg. Hvordan var det egentlig i Danmark?
– Det var spennende! Jeg satte fart på første grusparti, for målet var jo å ha med en mann i brudd, det klarte vi jo. Det klarte vi jo. Rett etter jeg prøvde klinte tre mann til, og jeg ble med der etter at det ikke gikk i første grusparti. Plutselig var det dagens brudd. Det var utrolig gøy.
– Adrian Gjølberg (sportsdirektør i Team Fixit.no) sa han ville at du skulle bruke litt mindre krefter. Stemmer det?
– Som den rytteren jeg er klarer jeg ikke alltid å spare på kreftene.
HVA FØLER DU NÅ? «At jeg har til salt på maten». Foto: Team Fixit.no.
– Er du litt dumsterk?
– Jeg har nok vært det til nå. Men på fredag viste jeg at jeg kunne spare. Da Troels Vinther (anerkjent dansk rytter) kliner til på siste grusparti er jeg den første som er våken og skjønner at nå går toget. Jeg var bra på slutten også. Vi hadde Matti på laget som kunne spurte, men han var litt usikker etter skaden sin fra Rhodos. Jeg var nummer syv inn på oppløpet og ble nummer fem. Hadde jeg vært nummer tre inn kunne det helt store skjedd.
– Nesten vipper ingen mann av hesten. Når vinner du ditt første store løp?
– Jeg håper den kommer snart. Jeg har kjørestyrken. Jeg tror jeg tar seiereen på en litt crazy avslutning. Når det er en km igjen glemmer jeg hodet. Det er det som gjør at jeg er i toppen, jeg blir crazy.
– Skjønner. Litt på siden av syklingen, men vi spør for det: Det sies du er brannmann, stemmer det?
– Jeg er brannmann ja. Jeg er vikar på Torp lufthavn, jeg har jo ikke tid til så mye annet. Jeg jobber mye på sommeren når det ikke er mye ritt, og så jobber jeg fra oktober til januar. Men det er vanskelig å trene 1100 timer i året og hvile like mye, og jeg har jo et mål om å bli proff. Om jeg bor hjemme ennå? Ja jeg gjør det. Man blir ikke rik av å sykle på kontinentalnivå.
Akkurat. Vi skal ta våre fem kjappe spørsmål til slutt:
– Du ser noen i grøfta som har punktert. Du har ti mil hjem. Får han eller hun slangen din?
– Ja.
– Uansett?
– Punkterer jeg neste gang får jeg heller ringe far.
– Massasje – gi eller få?
– Begge deler. Jeg er singel foreløpig. Så… Det er hyggelig å gi. Vi får se.
– Skivebremser – ja eller nei?
– Neeeeei. Jeg føler de bremsene vi har holder i massevis.
– Helt til slutt – hva skal du i helgen?
– Jeg skal til Ringerike GP og Sundvollen. Jeg kjører kun Ringerike Grand Prix av de to løpene for å være i shape. Jeg har et mål om å bli topp tre. Løypen passer meg bra med den korte riperbakken på slutten, jeg er en punchueur-type.
– Ambisiøst. Siden du er så oppesen tar jeg et spørsmål til: Jeg spiser sykkelcapsen min om du vinner, hva tenker du om det?
– Jeg vet ikke om det er så godt, men du gir meg litt ekstra motivasjon. Hehe.
BRUDD: Ken Levi Eikeland var første som satte fart i Himmerland GP, før han også var den første av bruddkameratene over streken. Foto: Pål Westgaard.