Styrkeprøven – Peugeot Grand Prix fungerer som uoffisielt NM lagtempo langdistanse, og den var det Team Kjekkas som tok, med det laget sjøl kaller #gialtgaranti.
– Det var deilig å slå Lillehammer og se at vi greide å toppe laget til det riktige rittet, sier Espen Høglund, som er leder i Team Kjekkas.
– Det var skotrekkene som gjorde susen, sier Høglund. Skotrekkene kom dagen før rittet.
DISPONERTE LAGET OPTIMALT
– Vi fikk sekundering på at vi lå likt med Lillehammer etter Mjøsbrua. Deretter tok vi tid på dem hele veien, sier Høglund.
Laget valgte å kjøre aggressivt over gruspartiene og tjente nok på det i sammendraget, selv om den strategien kunne resultert i teknisk trøbbel. Men risikoen til tross, fikk de bare en punktering.
– Vi kjørte det vi kunne til Minnesund, og hadde fortsatt 19 mann igjen i laget. Men etter tre timer på veien begynte folk å kjenne det. Da ble det kritisk å få med 11 mann inn i finalen, sier Høglund, og trekker fram at den nye avslutningen var tøffere enn forventet.
– Den er teknisk og det er tungt å sykle fort der etter så mange mil, sier Høglund.
Etter Strømmen ble trafikken også et større problem, og flere steder mistet Kjekkas tid på situasjoner som lett kunne vært unngått.
– Det var rundkjøring uten løypevakter der vi mistet et par som kjørte feil, vi møtte en buss nederst i en bakke, og vi tok igjen lag som ikke la seg på en rekke sånn helt uten videre. Det fungerte ikke, og det hadde vært bedre om de beste lagene startet først, sier Høglund.
SOLID SEIERSMARGIN
Kjekkas var i mål på 4:16:45, med en gjennomsnittsfart på 44.87 km/t. Lillehammer var inne på 4:18:31, og andreplass med en gjennomsnittsfart på 44.56km/t. Etter målgang føltes det som første taper.
– Vi er skuffa nå, sier Roy Magne Storholm, som er kaptein i Lillehammer Ekspressen.
Lillehammer Ekspressen har slått Team Kjekkas på samtlige oppkjøringsritt denne sesongen, men da det var alvor, slo gutta fra Oslo Øst. For første gang denne sesongen stilte Kjekkas med fullt mannskap, og da gikk det unna.
Fullstendige resultater http://live.ultimate.dk/desktop/front/index.php?eventid=2483
Men Storholm og Lillehammer hadde ikke undervurdert konkurrenten.
– Vi tapte for et bedre lag i dag, sier han.
– Vi kjørte akkurat slik vi hadde planlagt. Vi kjørte kontrollert ut fra start og holdt en fart vi vet laget tåler i motbakkene, og ventet med å kneppe opp til etter gruspartiet på Skreia, sier Storholm.
KOM FOR LANGT BAKPÅ FOR TIDLIG
På Kapphøgda fikk Storholm den første negative sekunderingen. De lå 1:23 bak Kjekkas. Men det bekymret ham ikke, de hadde bevisst åpnet konservativt.
– Det var egentlig greit, og som forventet. Vi kneppet opp et hakk og kjørte fortere, sier Storholm.
– Men da vi fikk en ny negativ sekundering på Eidsvoll, denne gang på 2:30, da skjønte jeg ingenting. Hva er det som skjer? Vi kneppet opp ett hakk til og tok innpå Kjekkas, men ikke på langt nær tilstrekkelig, sier han.
– Da kjørte vi så fort at vi begynte å miste folk, og vi hadde få i rulla på slutten, sier Storholm, og understreker at han er stolt av troppen sin.
– Som lag kjørte vi helt perfekt i dag. Folk kjørte på med det de hadde å gi, sier Storholm.
– Ja, vi er skuffa nå, men så får vi gjøre opp status og konkludere, og se framover mot neste år. Vi hadde ikke sjans mot Kjekkas med vårt mannskap i dag, sier han.
MEDVIND VAR INGEN FORDEL
Storholm ser at Kjekkas har et gir ekstra på slike forhold som i dag, der det var en del medvind.
– De har mer fart i laget, og da er medvind negativt for oss. Hadde det vært andre forhold, slik som på Tyifjorden Rundt med motvind, da er vi sterkere, mener Storholm.
Stovnerkameratene kom inn fra outsiderlista og tok tredjeplassen, drøyt halvminuttet foran SK Rye.
– Det var jaggu ikke langt fra andreplassen heller, sier Ketil Tærum på Stovnerkameratene.
– Vi kjempet med Rye hele vegen, og på Olavsgaard var vi 1 minutt bak dem. Men vi tok dem bra derifra og inn til mål, sier Tærum.
– Da kjørte vi ekstremt strukturert. Vi hadde to sterke som la seg i front og så kjørte vi to rekker gjennom det tekniske sluttpartiet, sier han, og legger til at det holdt på å gå galt på innspurten.
– Vi hadde to punkteringer like før mål da vi hadde igjen 12 mann. Men en av dem greide å få skiftet hjul superfort og kjørte seg opp igjen før mål slik at vi var 11 mann over streken, sier Tærum.
INNSATS OVER TID
– Vi har lagt ned mye arbeid i dette laget, og jobbet lenge for å bygge opp det laget vi har. Vi har fokusert på å få opp de svakere rytterne slik at vi har et jevnere nivå. Det har tatt mange år, og det er moro å se at vi får det til, sier Høglund i Team Kjekkas.
– Det er stor forskjell på kameratgjengen vi var i 2006-2007 og det laget vi er i dag.
Team Kjekkas gir støtteapparatet mye av æren for suksessen. Etter flere år i tjenesten er de blant feltets proffeste.
– Vi har verdens beste støtteapparat. Det hører vi også fra mange av de andre lagene, som gjerne skulle hatt en gjeng som vår, sier Aleksander Stijelja.
Stijelja er en av rytterne Kjekkas mistet i rundkjøringen på Kjeller. Han var inne 12:22 bak hovedtroppen, men er på ingen måte misfornøyd.
– Det er laget som vinner i dag. Vi kjører helt opp til vårt potensial. Alle gjøre en kjempejobb, og vi er ekstremt fornøyde.
Topp 3 Styrkeprøven – Peugeot Grand Prix lagtempo (uoffisielle resultater)
1. Team Kjekkas, 4:16:45
2. Lillehammer Ekspressen, 4:18:31
3. Stovnerkameratene, 4:24:07
Fullstendige søkbare resultater Styrkeprøven, alle klasser og distanser http://live.ultimate.dk/desktop/front/index.php?eventid=2483