KLATREKONGE
Hva: Strava-basert konkurranse som går hele sesongen. Finalen kjøres i september hvert år. I år kjøres finalen som et åpent ritt for første gang
Start: Statoil Bogstad
Mål: Tryvann
Arrangør Klatrekongen 2015: Sagene IF Sykkel
Historie: Etablert av Martin P. Hoff, arrangert første gang i 2012
Klatrekonger:
- 2012: Arne Post
- 2013: Kristian Oftedahl
- 2014: Carl Fredrik Hagen
- 2014: Kristin Falck (første gang med klatredronning)Mer om Klatrekongen på hjemmesiden klatrekongen.com
Både tittelforsvarer Carl Fredrik Hagen, som i år har gått over til landevei på heltid med kontinentallaget Sparebanken Sør, og erkerivalen Arne Post er tilbake i årets finale. Og de får rikelig med motstand.
– Det blir moro i morgen. Jeg må vel tråkke litt på for å ikke bli tatt igjen av de bak. Arne er sterk, sier Hagen, som har syklet tre ritt bare siden Birken for ei drøy uke siden og ikke har hatt tid til å studere startlistene.
Han regner med å kunne bite greit fra seg, men har respekt for Post og konkurrentene.
– Jeg er i bra form, men vi har et etapperitt i Tsjekkia som starter torsdag. Det er endel viktigere enn Klatrekongen, så jeg får kjenne litt på beina ut og inn av Sørkedalen, og ta en oppsummering på toppen av Tryvann, sier Hagen.
Les også: LURTE SEG TIL KLATREKONGE
FRISTES AV PØLSEFEST, FORVENTER Å FÅ HAMMER’N
Kristin Falck, som skal forsvare klatredronning-tittelen fra i fjor, er alt annet enn trygg på formen og beina i forkant av årets finale. Hun kjørte inn til sølv på fellesstarten i masters-VM på søndag, men kjenner at de 165 kilometerne sitter godt i kroppen fortsatt.
– Jeg er ikke helt klar, men jeg er med, sier Falck, som er spent på hvordan det vil gå.
– Jeg ser at jeg skal kjøre med og mot Jeanette Persson, blant andre. Hun er en meget habil klatrer, og jeg har vel ikke helt trua på at jeg skal greie å matche henne opp til Tryvann i morgen med disse beina her. Men skal kjøre det jeg kan, så får vi se hvor tidlig jeg får hammer'n, sier Falck.
Selv om Falck har vært opptatt med VM den siste tida, har hun satt seg inn i det nye rittformatet, og kommet opp med en taktikk for dagen.
– Så vidt jeg har forstått, starter de puljene med bedre og bedre ryttere utover. Er vi smarte, kjører vi slik at gutta bak oss tar oss igjen før Tryvann, så har vi flere å kjøre med opp. Det kan jo være en fordel, sier hun.
– Men noen ny pers opp til Tryvann kan jeg nok se langt etter med så tunge bein som jeg har nå. Moro blir det uansett. Og så reklameres det med pølser og øl og potetgull på toppen, og det er jo motiverende, sier Falck.
Les også: NYE NORSKE MEDALJER I VM
Saken fortsetter
Kristin Falck ble historiens første klatredronning. Foto: Martin P. Hoff
VEKST SKAPER ENDRINGER
Den første utgaven av Oslos klatrekonge ble arrangert i 2012. Martin P. Hoff er Klatrekongens far, og syns det er stort at konseptet har tatt av.
– I løpet av sesongen har vi registrert over 4.200 ryttere på klatrekongens lister i Oslo, sier han.
Totalt er det rundt 140 forhåndspåmeldte, men med godt vær håper arrangøren å runde 150 når startskuddet går tirsdag kveld. Det vanker egne drakter i premie til årets klatrekonge og klatredronning, samt uttrekkspremier fra flere av sponsorene, forteller rittleder Bård Idås i Sagene IF Sykkel.
Årets utgave er litt annerledes enn i fjor, både fordi strekningen ikke er helt identisk, og fordi rittet har kommet inn i mer formaliserte former med Sagene IF Sykkel som arrangør.
Rytterne starter ved Bogstadvannet, kjører en sløyfe inn til Skansebakken i Sørkedalen, og deretter opp til Tryvann via Ankerveien og Holmenkollveien. Målgang i år er ved bakeriet på Tryvann i stedet for der Stravasegmentet egentlig stopper.
Ettersom finalen er åpen for alle som vil være med, blir rytterne startet i puljer på fem. Rytterne kjøres i puljer på fem med to minutters mellomrom, og de antatt raskeste kjører sist.
– Det vil nok være en fordel å være med i de raskeste puljene. De har jo alle incentiver med å jobbe godt sammen ut av Sørkedalen, sier Hoff, som likevel tror det er klatringen som vil avgjøre hvem som blir årets klatrekonge.
– Det var i bakken like etter Frognerseteren, der stigningen plutselig blir litt tøffere at Carl Fredrik Hagen rykket fra Arne Post i fjor, sier Hoff, og legger til at Hagen ikke er kvalifisert til første pulje, der Post ligger.
Hagens pulje kjører klokka 18:32, og Post kjører klokka 18:34. Det er også to egne damepuljer som starter henholdsvis klokka 18:06 og 18:08. De første rytterne starter klokka 17:40.
Saken fortsetter under
Kristian Oftedahl (til høyre) ble Oslos Klatrekonge i 2013, da han slo Arne Post i finalen. Foto: Martin P. Hoff
STØRRE KRAV
Videre blir det også mer fest rundt selve arrangementet. Sagene IF, som er arrangør av rittet, har fått med seg Eurosports kommentator Arild Eriksen, sponsorer stiller opp med pølser og potetgull og drikke, og det legges opp til at rittet skal bli en sosial happening.
Men med terminlistefesting hos NCF og formell ritt status kommer også større krav, både fra forbundet og øvrigheta.
– Når rittet kommer inn i organiserte former drar det også med seg en del kostnader som vi ikke hadde da vi bare inviterte de fem beste til en finale. Det koster å arrangere ritt, med politi og Røde Kors og ambulanse og elektronisk tidtaking. Men målsettingen er at vi går i null i år, sier Hoff, som tror at med 150 vil det stå seg økonomisk.
Les også: NYTT RITT
DRØMMER OM NASJONAL FINALE
Siden starten for fire år siden har Klatrekongen ballet voldsomt på seg, og i år ble konseptet lansert i flere byer.
– Det er veldig artig at det har blitt så populært, og jeg er litt stolt av å ha skapt et slikt konsept. Du får eierskap til det, men det er viktig at jeg også gir litt slipp på det i framtida. Andre må inn og være med på å utvikle det videre, sier Hoff.
Han ser at Klatrekongen er blitt populær i de andre byene som har opprettet lister allerede første sesongen, og håper at lokale klubber vil ta på seg å arrangere finaler. I år er det klatrekongelister i Stavanger, Kristiansand, Bergen og Trondheim, og Hoff har fått henvendelser fra flere klubber som kan være interesserte i å arrangere finaler.
– Drømmen om noen år er at vi kan ha en nasjonal finale, der vinnerne fra alle byene møtes i en nøytral bakke, for eksempel en uke etter de lokale finalene, sier Hoff.
– Det viktigste er å se hvordan det utvikler seg i de nye byene. Dette er på en måte et anarki-ritt, skapt av rytterne og det lever sitt eget liv basert på interessen fra brukerne på Strava, sier han.