/ Sykler

KAMPEN MOT VINDEN

Specialized var først ute med sin vindtunnel, men nå følger konkurrentene etter. Først ute i Europa er Ridley.

Sist oppdatert: 13. mai 2014 kl 06.00
RASKERE: Ridley bygger nå sin egen vindtunnel, for å gjøre både sykkel og øvrige produkter raskere. Foto: A2 Wind Tunnel.
RASKERE: Ridley bygger nå sin egen vindtunnel, for å gjøre både sykkel og øvrige produkter raskere. Foto: A2 Wind Tunnel.
Lesetid: 2 minutter

Sykkelprodusentene har begrenset tilgang på timer i vindtunnel, da dette er noe de må leie fra eksempelvis bil-eller flyprodusenter.

Specialized var først ute i USA med egen vindtunnel, og melder allerede om stadig nye oppdagelser som kan gjøre deg raskere på setet.

Men nå følger også europeerne etter. Dog kommer det trolig som en overraskelse at det er belgiske Ridley, en liten produsent i europeisk målestokk, som setter i gang med byggingen.

For rett ved siden av deres eget produksjonslokale i Paal-Beringen, bygger nå belgierne sin helt egen vindtunnel. Vindtunnelen som primært skal gjøre målinger på små-og saktegående enheter, altså syklister, vil være den første i sitt slag i Europa.

– Den er spesiallaget kun til sykler, men skal også kunne brukes til skalamodeller av større produkter som eksempelvis biler, forteller Marc Hufkens.

Han er leder av samarbeidsprosjektet Bike Valley, som står for finansieringen av vindtunnelen.

– Det er denne veien det går med utviklingen. Syklister har et enormt uoppdaget potensiale når det gjelder aerodynamikk, og skal vi holde tritt med de store produsentene er vi nødt til å gjøre dette, sier han.

Ridley har blant annet aerosykkelen Ridley Noah og temposykkelen Ridley Dean i sortimentet, og ønsker i tillegg å videreutvikle aerodynamikken også på andre modeller.

– Det kan være så enkelt som at den ene lakktypen kan være 20 sekunder raskere enn den andre på en fire mil lang tempo. Det har vi ikke hatt tid til å teste før, men det kan vi få til nå, sier Marc.

MANGE SMÅ MOT FÅ STORE

Mange ville kanskje trodd det slikt foretak kom fra en av de aller størst produsentene. For internasjonalt er Ridley en liten bedrift mot giganter som Giant, Trek, Specialized eller Focus.

– Det har vært en stor utfordring å få til prosjektet, men ved å samle flere anerkjente belgiske produsenter, og få støtte fra det offentlige, kunne det endelig bli en realitet. Vi har nå et budsjett på 500000 Euro, forteller Marc.

Sammen om prosjektet er altså sykkelprodusenten Ridley, hjelmprodusenten Lazer, klesprodusenten BioRacer, utviklingssenter for sport EnergyLab, i tillegg til forskningssenteret for trafikkutvikling, Flanders Drive.

Alle bedriftene er små bedrifter midt i hjertet av sykkelregionen Flandern. Foretaket som skal drifte prosjektet har altså blitt døpt Flanders Bike Valley.

Vindtunnelen skal etter planen stå ferdig i 2015.

Publisert 13. mai 2014 kl 06.00
Sist oppdatert 13. mai 2014 kl 06.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen