IKKE LENGER FULLTID: Truls Erik Johnsen vil fortsatt bygge rammer, men nå med betydelig redusert intensitet.
Lesetid: 3 minutter
– Det er rett og slett for svak respons i markedet. Det er slik at for å drive noe må en ha kunder, og jeg har ikke attrahert nok kunder i det norske markedet til at det er verdt å drive videre. Det er begrenset hvor lenge jeg kan gå uten lønn, det er egentlig ikke mye mer å si enn det, forklarer Truls om prosjektet.
For litt over en måned siden erkjente han at nok er nok, og bestemte seg for å avvikle heltidsdriften på verkstedet i Hølen, en time syd for Oslo.
Han vil fortsatt bygge rammer, men da som tidligere på heltid.
Gjennom flere år har han bygget kompetanse og en større maskinpark, og åpnet verkstedet for å bygge custom stålrammer på heltid.
Bygget huset frem til avviklingen 1. juni også caféen Saturo.
– Jeg var inneforstått med at dette var noe jeg ønsket å prøve, og da med et håp om at modenheten i markedet var der. Basert på tilbakemeldinger og erfaringer opp gjennom åra, tenkte jeg at dette var et riktig tidspunkt. Jeg har hele tiden hatt en treårsplan. Jeg ville drive frem til jul 2018 og gjøre videre vurderinger til våren og sommeren for om det var gøy til jul 2019. Men dit kom vi ikke, sier han.
Truls Erik Johnsen har vært et kjent navn i sykkelkretser i snart to tiår. Han var en del av den originale besetningen som startet terrengsykkel.no, som senere ble kjøpt opp av Fri Flyt as, og i dag driftes av samme selskap og bladet Terrengsykkel.
Han har bygget stålsykler til både terreng-og landeveissyklister i en årrekke, men det var først i 2017 han valgte å si opp en godt betalt konsulentjobb, og satse heltid på rammebygging.
– Finnes det i det hele tatt et marked for dette i Norge?
– Jeg tror det er mange som kjenner til muligheten ved å kjøpe en håndbygd sykkel, men ikke mange nok av de som er potensielle kjøpere. Det er vel egentlig sånn det er. Det er flere fans enn kunder kan en si, uten å være alt for bitter.
Truls har fortsatt noen få rammer igjen fra den første produksjonen klar til levering, og han understreker at rammebyggingen vil fortsette, om enn ikke i samme skala.
– Jeg flytter verkstedet hjemme mer eller mindre som det har vært, og rammer fra meg kan man fortsatt få kjøpt. Det er rimeligere å kjøpe en ramme nå enn det vil bli i fremtiden, da må en betale for at jeg bruker av fritid, ikke arbeistiden på å bygge.
Foreløpig ligger det an til at høstfestivalen Velofest går som planlagt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.