Sjeldent har kampen om den grønne trøya i Tour de France vært så spennende som i år. Etter seks kjørte etapper er det kun tre poeng som skiller den tyske gorillaen, André Greipel, fra den slovakiske terminatoren, Peter Sagan. Poengkonkurransen er alt annet enn avgjort, når Tour de France snart skal fortsette i fjellene.
Landevei tok en prat med mannen i «maillot vert», André Greipel og ba om hans syn på saken.
…
Tre av seks etapper vi har vært gjennom i årets Tour de France, har blitt vunnet av tyske ryttere. Dominerer tyskerne denne Touren?
- Inntil nå så har vi i hvert fall gjort det. Men ikke bare i år har vi vist styrke, også i de siste fire år har vi tyske ryttere vært veldig sterke. Jeg føler at tysk sykkel nå endelig får betalt for all den innsatsen man har lagt ned i de foregående år.
Du selv har allerede to etappeseire på kontoen, mens dine konkurrenter Peter Sagan, Mark Cavendish og Alexander Kristoff ikke har fått en seir enda. Er den grønne trøya du har på skuldrene dine bevis nok på at du er den beste spurteren i Tour de France?
- Jeg tror, at jeg så langt har klart å time spurtene mine veldig bra. Spurtene vi har sett i årets Tour de France var veldig interessante. Men det at jeg har vunnet to etapper, trenger ikke nødvendigvis bety at jeg er den beste spurteren, kanskje bare den smarteste.
Det er fortsatt to uker igjen i Tour de France. Hvem ser du som din argeste konkurrent i kampen om den grønne poengtrøya?
- Peter Sagan.
Vil du kalle dagene du sykler i grønn trøye som de fineste i karrieren din?
- Jeg trives veldig godt i poengtrøya og nyter hver eneste dag.
Snart forflytter feltet seg til Sør-Frankrike og i de neste to uker venter mange tøffe fjelletapper i både Pyreneene og Alpene. Lotto Soudal har tradisjonelt sett hatt lite suksess i dette terrenget. Men i år har laget ditt bestemt seg for heller å satse på etappeseire med Tony Gallopin og deg selv, enn å gå for sammendraget. En riktig avgjørelse?
- Etappene i årets Tour de France har vært veldig hektiske og til dels svært nervøse. Lagene med de store sammenlagtkanonene kjører i front av feltet hele tiden og må passe på kapteinene sine til enhver tid for at ikke de skal miste tid. Dette er svært krevende og koster mye energi. Noen av rytterne som hadde ambisjoner på sammendraget er allerede langt bak. Hadde vi stilt til start med Jürgen van den Broeck, hadde vi vært i samme situasjon. Men vi har valgt en annen strategi i år. Sånn sett har det vært mye lettere for oss og vi kunne heller fokusere etthundre prosent på spurtene.
Vi har vært vitne til noen forferdelige velt på de foregående etapper. Tenker du på faren for velt underveis på etappene? Er du redd for å gå i bakken eller bryr du deg ikke?
- Velt er dessverre en del av idretten vår. Jeg håper jo alltid å kunne unngå slike situasjoner, men det er dessverre ikke alltid opp til én selv. Så ja, jeg tenker på faren for å gå i bakken. Alt annet hadde vært unaturlig, tror jeg.
Lotto Soudal virker til å være et veldig sammensveiset lag, der rytterne alltid jobber iherdig for hverandre. Skiller laget ditt seg ut fra de resterende profflag når det kommer til aspekter som kameratskap og fellesskap?
- Det er ingen rytter på laget mitt, som jeg ikke ville ha delt rommet med, for å si det sånn. Vi er venner og det gjør ting mye enklere. Men jeg tror, at det ikke er så store forskjeller fra lag til lag. Når man kjører et treukers ritt og ønsker å få det til å fungere, må klimaet innad i laget være bra.
Etter å ha boikottet Tour de France i mange år, viser det tyske kringkastingsselskapet ARD verdens største sykkelløp på direkten igjen i år. Hvor viktig er dette for deg?
- Det er veldig viktig. For oss tyske ryttere er det selvfølgelig en fin sak å få litt oppmerksomhet fra innenlandske medier igjen. Jeg personlig er stolt av at jeg allerede kunne bidra min del til at ARD kunne rapportere noe positivt hjem og jeg vil prøve å fortsette å gjøre en god jobb.
Lykke til videre!