Etter over to måneder i fjellandet som er berømt og beryktet for sine klatrespesialister, har Jonas Orset fått kjørt seg på motbakker i tynn luft. Se hans favorittøkt under.
– Her er det sør-europeisk kjørestil. Når små colombianere møter en motbakke, så går det fort. Det er kanskje ikke overraskende, ettersom snittvekten på rytterne i laget er under 60 kilo. Jeg ønsket i utgangspunktet å kjøre endel rolig langturer i høyden, men det er vanskelig å få til om jeg ikke vil kjøre alene, sier 26-åringen fra Langhus.
– Under et av Chaqueos-rittene satt Esteban Chaves i feltet. Jeg kan skryte av at jeg syklet fra han etter 12 kilometer, men ærlig talt holdt han nok noe igjen, for med han i toppform er det får som klarer å bite seg fast i hans bakhjul. Nairo Quintana har jeg ikke møtt, men det er ikke uvanlig at det ropes Nairo når det heies etter syklistene her. Han er nok Colombias mest populære idrettsmann, også foran Real Madrids James Rodiguez, sier Orset.
Les også: STORE NYHETER I TOUR OF NORWAY 2017
Saken fortsetter under
VEIDEKKE: Selv om ikke alle veiene er i like god stand, ligger ikke Colombia vesentlig tilbake for norsk standard. Foto: Jonas Orset
SPENT PÅ TRENINGSEFFEKTEN
– Det blir veldig spennende å se hvordan et så langt høydeopphold, altså to og en halv måned, slår ut når jeg kommer tilbake til lavlandet i Europa i slutten av mars. Jeg har trent noe annerledes enn jeg vanligvis ville gjort, så det blir også er interessant. Men jeg håper at treningen har fungert godt, at jeg har forbedret mine klatreegenskaper og kan hevde meg igjen enda bedre i bakkene. I løpet av de siste to årene har jeg bodd i den flamske delen av Belgia, og der fikk jeg virkelig ikke trigget klatrebeina. Det kommer mange fine tester med IK Hero utover våren, Norgescupen i Bergen og UCI-rittene på Ringerike blir naturlige tester for om de lange bakkedragene har gjort susen eller ei. Uansett bør jeg nok legge inn noen mer eksplosive økter for å takle kortere bakker, men grunnlaget for å sykle oppover bør være lagt, sier Orset.
Han har riktignok ikke spikret noe program for sesongen ennå, men håper han får muligheter til å vise hva han har lært både i Norgescupen og internasjonalt.
Hør Landeveis podkast TRENINGSLEIR
Saken fortsetter under
NØKKELØKT: Chaqueos-rittene opp til Alto el Vino er noen av favorittøktene til Jonas Orset, her sammen med Pablo Wilches. Foto: Privat
TIL COLUMBIA PÅ SLUMP
At Orset endte i Sør-Amerika denne vinteren, er resultat av tilfeldigheter.
– Jeg møtte et lag med colombianere da jeg syklet Tour of Poyang Lake i Kina i høst, og de inviterte meg til Colombia. Jeg tenkte hvorfor ikke, og har fått oppleve et nytt sykkelland, fritt for snø og vinter, med eviglange bakker og virkelig fått testet høydetrening, forteller Orset.
I løpet av vinteren har Orset blitt godt kjent med sykkelfamilien Wilches, som er navet i det colombianske laget, og har vært konkurransesyklister i tre generasjoner.
– Faren, Pablo har syklet alle de tre store Tour'ene og har andreplasser fra etapper i Vuelta’en. Og han vant den griseharde Vuelta a Colombia to ganger på slutten av 80-tallet. Sønnene Juan Pablo og Norberto har lengre karrierer selv fra kontinentalnivået. Det har stort sett vært i lag over hele verden og en rekke topplasseringer fra klatreritt, inkludert Tour of Quinqai Lake, som har etapper som smyger seg opp mot 4000 meter over havet.
Se også: Livet på landeveien
Nå er også barnebarnet på vei inn i sporten.
– Sønnen til Juan Pablo, Pablo Alejandro, er nå 16 år og i fjor ble han regional mester i Cundinamarca, sier Orset.
Saken fortsetter under
TRE GENERASJONER: Familiens overhode Pablo Wilches (til venstre) har syklet alle de tre store Tourene og vært på pallen på flere etapper. Her med sønnene Norberto og Juan Pablo, og barnebarnet Pablo Alejandro. Foto: Team Wilches
Les også: TORTOUR CYCLOCROSS I SVEITS
SØKER HOVEDSPONSOR
Wilches er altså en skikkelig sykkelfamilie, og laget er basert rundt familien.
– Da de inviterte meg klarte jeg ikke si nei, selv om ikke alt var på plass med tanke på sponsorer. Laget mangler fortsatt en hovedsponsor, og derfor blir det mest trening og ikke så mange ritt, noe som egentlig er helt ok så jeg får ladet godt opp til sesongen i Europa. Treningen her er bra, om det blir ritt er det bare bonus, sier Orset, som håper finansieringen også kommer på plass før sesongen.
Saken fortsetter under
LASTEBIL-PES: Noen ganger får rytterne ekstern hjelp opp bakkene. Foto: Jonas Orset
FAVORITTØKT: MOTBAKKERITT
Hva er favorittøkta med laget der nede?
– De øktene jeg kanskje liker best her nede, er de tradisjonelle motbakkerittene i helgene, såkalte Chaqueos. Spesielt liker jeg når vi kjører i bakken opp fra La Vega til Alto del Vino. Den er 28 km lang og 1800 høydemeter.
Hvorfor liker du den økta?
– Jeg liker spesielt godt at her gjelder det å finne sin egen fart, en fart man kan holde over tid. Og det er veldig motiverende å jakte på rytteren foran. Dermed klarer man alltid å kjøre litt raskere enn man ville gjort alene på trening.
Hva er den spesifikke treningseffekten fra den økta?
– Lange intervaller er nyttige for å bygge aerob kapasitet og øke anaerob terskel. At intervallene er så lange som de blir i slike motbakkeritt, gjør at du er avhengig av å finne en god flyt og du blir godt kjent med hvordan kroppen fungerer.
Hvor ofte kjører dere den økta?
– Disse chaqueos-rittene kjøres en gang i uka, i helgen. Men ofte sykler vi også en tilsvarende økt midt i uka. Da starter vi gjerne litt roligere og forsøker å øke fart oppover bakken. I blant utnytter vi også den lave hastigheten til de tunge trailerne for å få pace-trening oppover bakken.
Hvor lang tid tar økta?
– Ettersom det tar 45 minutter å sykle ned bakken og noen minutter å komme til start blir hele økta fort rundt tre timer, der du ligger i sonen oppunder og på terskel i halvannen time.
Er det måter man kan variere den på?
– For noen vil det være for lenge å kjøre så lange intervaller som halvannen time eller mer. Da kan man variere med å kjøre økta som intervaller med 20 minutter på og tre minutter av. Eventuelt kan man gjøre slik det ofte blir i ritt: kjøre litt rykk og napp. Det gir også fin variasjon i draget. Om man ikke har en så lang bakke tilgjengelig, kan man simulere ved å kjøre et tempodrag inn mot en valgt bakke, og så forsøke å øke intensiteten oppover bakken. Da blir det en økt som ligner mye på det man møter i et klatreritt. Lange bakker kan også simuleres på rulla: Finn en passende motstand og eleverer forhjulet litt for å få den rette posisjonen i forhold til ønsket stigningsprosent.
FAKTA: CHAQUEOS (MOTBAKKERITT)
Hva: Colombianske motbakkeritt på rundt 30km
Hvor ofte: Minst en gang i uka
Treningsutbytte: hever terskelkapasiteten
Tidsforbruk: 1 time 30 minutter innsatstid, totaltid på rundt 3 timer
Variasjonsmuligheter: Kjør økta som intervaller der du kjører 20 minutter rett rundt terskel, deretter tre minutter av til du når 90 minutter. Eventuelt kan man gjøre slik det ofte blir i ritt: kjøre litt rykk og napp. Om man ikke har en så lang bakke tilgjengelig, kan man kjøre et tempodrag inn mot en valgt bakke, og så forsøke å øke intensiteten oppover bakken. Da blir det en økt som ligner mye på det man møter i et klatreritt. Lange bakker kan også simuleres på rulla: Finn en passende motstand og eleverer forhjulet litt for å få den rette posisjonen i forhold til ønsket stigningsprosent.
Dette er en del av en artikkelserie om rulletrening.
Les også:
Glad i rulla
Gjelten gjør det enkelt
Over og under syreterskelen
Må ha solid grunnlag
Systematisk innsats
Ingen unnskyldninger
Trener opp mot 40 timer i uka
Ruller ute
Mye seig terskel
Grunnlaget i boks - grunnform og kjørestyrke må sitte når alt må læres
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.