TUSEN ORD: Omtrent sånn var det å komme i mål på Rapha Prestige Oslo.
Lesetid: 3 minutter
For de som ikke var der: Rapha Prestige Oslo ble arrangert av Landevei, Sørensen sykler og Rapha i samarbeid. En Prestige er ikke et ritt, men en firemanns lagtempo som går gjennom en litt mer spektakulær rute enn den sedvanlige langturen. Vi hadde for anledning lagt opp ruten rundt Nordmarka, men i stedet for å holde hovedveien slik rittet gjør, holdt vi oss utelukkende på gamle veier.
Løypa ble kjørt motsatt vei, og i stedet for å kjøre over Sollihøgda tok vi turen til Kleivstua og kjørte gjennom marka i stedet. Lagene startet med tre minutters tidsintervall, og underveis skal en innom tre sjekkpunkter. Der ventet også mat og drikke.
Noen lag slo seg sammen underveis, mens andre brukte tiden på å oppdatere Instagram og Facebook. Men all den tid det var obligatorisk å holde seg samlet, kunne en uansett ikke kjøre hardere enn svakeste ledd. Løypa var hard nok i seg selv til at en ville bli sliten underveis, og selv de antatt sterkeste lagene tok det tidvis med ro.
Turen begynte uten nedbør, men etter et par timer begynte det å regne. Det begynte å regne noe helt sinnsykt mye faktisk, samtidig som temperaturen sank til et par grader over null.
Da var helvete i gang, særlig for de mange som dro avgårde i rittklær med kun vindvest på lomma. Alskens varmemetoder ble forsøkt.
Våre gjester fra Danmark annekterte blant annet en bil på toppen av Kleivstua, der de satt i over 30 minutter før de syklet videre. Lagene som besto av tre raske og en treg mann hadde således tre som frøs og en som var varm. I og med at de sterkeste måtte vente frøs de, mens sistemann kjørte det remmer og tøy kunne holde og holdt varmen.
Forbrødringen som delvis oppsto underveis, og særlig på gruspartiet var for de som var uti løypa helt spesiell. Blåfrosne, sultne og tomme var det en slagen gjeng som kom til Røa, med bare fem km i luftlinje til mål. Men først: Tryvann.
Ned fra Tryvann var det så kaldt at enkelte tok trikken. Vi skal ikke nevne navn, men Specialized-laget med Remi Lelievre i spissen satte seg på T-banen i stedet for å sykle ned.
Uansett. Dette er en dag rytterne husker. Utlendingene fikk ikke nok av norske landeveier, snø og «sportsgrus» som de så fint kaller det. Festen etterpå samlet alle, og da gjaldt det å skryte mest av hvem som hadde frøset mest.
Akkurat hvem det var er vanskelig å si, men vi lar noen bilder tale for seg selv.
Alle bilder i denne serien er tatt av Pål Mokkelbost Laukli.
TIDLIG KRØKES: Initiativtager Jonas Strømberg med neste generasjon posør. Foto: Pål Laukli
FØR: RR Racing før syndefloden braket løs. Foto: Pål Laukli
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.