– Mens vi tar dette vakre bygget i øyesyn, fortell oss litt mer om hva slags sykkel det er. Den ser aggressiv ut, men har små bagasjebærere foran og bak?
– I starten så jeg for meg at det skulle være en ren touringsykkel, noe den har geometrien til. Men på grunn av rørsettet jeg brukte ble det litt begrensing på lengder. En touringsykkel skal for eksempel ha litt lengre kjedestag, så denne blir litt mer komprimert, og gir en litt mer raceraktig bakende. Den defineres uavhengig som en rando- eller lettere touringsykkel.
– Her ble det mye om ulike rør, rando og touring, hvorfor skal en touringsykkel være lenger?
– En touringsykkel handler om stabilitet. Du vil gjerne ha god plass til skjermer og vesker, og du vil ikke pirke hælene på bagene bak. Også vil du ha akselavstanden lengre, for større avstand mellom hjulene, gir en mer stabil sykkel med last. Disse blir ofte pakket opp for lange turer, noe som definerer hvordan man må bygge dem.
– Og du endte altså opp med en ramme som er en mellomting av en racer og en touringsykkel?
– Grunnen til at det gikk over til å bli litt racerdefinert er at rørsettet er fra 1980. Det er Columbus sitt «SP- rørsett». Det er et robust rørsett, i dag er det ikke noe man bruker fordi det er utdatert. Jeg kjøpte det fra instruktøren min i USA som et sett for å øve og beherske rammebygging med. Det er gunstig i form av at det er solid, men som tidligere nevnt, var kjedestagene litt korte fra den tids produksjon, noe som definerte baktriangelet og ga den litt racerpreg. I tillegg ønsket jeg å ha sykkelen asfaltvennlig, smidig og rask, for å tråkke fra Trondheim til Seløy i Nord-Norge følgende sommer, og da ha fokus på å minimere pakkingen min. Det påvirket designet.
– Jeg skjønner. Eller egentlig ikke. Hvordan har man en instruktør i USA?
– Da går vi inn på hvordan alt startet med sykkelbyggingen. Faren min er fra Minnesota, og etter mange år i Trondheim der jeg møtte kreative folk, fikk jeg lyst å gjøre noe for meg selv. Jeg hadde vært mekaniker i mange år, med stor sykkelinteresse. Jeg leste en artikkel om Detroit Bicycle Company, og da ble jeg nysgjerrig. Det året var det julefeiring i USA, og jeg spurte alle sjappene i området om noen som levde av å bygge sykler.
– Du fikk napp?
– Jeg fikk beskjed om at det er en fyr i Princeton, nord i Minnesota, som kunne kjøre kurs. Da fikk jeg et treukerskurs samme sommer. Jeg tok kurs i slaglodding og tilpasset min egen ramme, samt bygget gaffel og stem.
– Og vips, så bygget du sykler under navnet «Heim»? Er det trøndersk?
– Tanken min var ikke at navnet skulle være knyttet opp mot Trondheim, for det er bare en mellomstasjon for meg. Jeg hadde en utstilling i USA for den første sykkelen jeg bygget, mens den andre var i gang. Det var mange som fikk barndomsminner av den sykkelen, så jeg prøvde å finne et fint navn med de assosiasjonene. Etternavnet mitt funka ikke om en skulle lage et brand, og da jeg prøvde å finne min assosiasjon, kom «Heim» på plass.
– Hehe, ja, jeg bor i Hølen nå, ettersom jeg fulgte veien min videre, i møte med Truls. Målet er at jeg skal kunne leve av dette i løpet av sommeren. Etter at vi snakket sammen over en øl under Bespoked UK, ble det et naturlig valg videre for meg. Jeg effektiviserer nå arbeidet mitt og har en person å prate og undre sammen med, noe som er veldig fint i et så spissa yrke.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.