OSLO-LÆRDAL: Det 339 kilometer lange rittet ble ingen premiefest for jentene. Foto: Styrkeprøven AS
Lesetid: 4 minutter
Da Knut Sande vant Oslo-Lærdal for halvannen uke siden, var førstepremien en Canyon Ultimate landeveissykkel til cirka 30 000 kroner. Michelle Engebretsen vant dameklassen i samme ritt. Hun fikk blomster, en flaske bobler og en statuett. Det fikk også alle de tre på pallen i herreklassen.
– Akkurat der og da var jeg aller mest glad for at jeg hadde syklet et veldig bra ritt. Men jeg synes jo det var litt rart at han som vant blant gutta fikk en sykkel og vi jentene ikke fikk noe annet enn blomster og en statuett, sier Engebretsen.
Også Ingvill Merete Stedøy, som ble nummer tre i rittet, er oppgitt over forskjellsbehandlingen.
– Jeg synes det er urettferdig og helt feil. En blomsterkvast i forhold til en sykkel til 30 000 kroner er ikke greit. Hun som vant hadde en kjempegod tid, og uansett om det er få damer med, så er ikke det hennes skyld, sier Stedøy.
BLOMSTER: Michelle Engebretsen fikk en blomsterbukett, en statuett og en flaske bobler for seieren i Oslo-Lærdal, mens gutta kjempet om en sykkel til 30 000 kroner. Foto: Privat
Helt greit, mener arrangøren Det er Styrkeprøven AS som arrangerer Oslo-Lærdal. Morten Mørk, som er daglig leder i Styrkeprøven AS, sier at kvinnenes fellesstart i Styrkeprøven Lillehammer-Oslo, har Norges beste premiering.
Derfor er det greit at de ikke får samme premie som mennene i Oslo-Lærdal i september, selv om Styrkeprøven er et annet ritt og arrangeres i juni. – Hvorfor er det ikke like premier til menn og kvinner i turrittet Oslo-Lærdal? – Det skal være bra premier for kvinnene, men sponsormarkedet er presset og jeg hadde ikke flere premier å dele ut. På fellesstarten for damer på Lillehammer-Oslo har vi utrolig flotte premier. I år vant raskeste kvinne der en tur til Sør-Afrika med hotell og fly. I tillegg var det satt opp en 7-dagers tur for to til et turritt i Polen og en Canyon landeveissykkel som uttrekkspremier. Vi er veldig stolte over å ha så fine premier til kvinnene i Styrkeprøven, svarer Mørk.
– Men det er da ingen som sykler turritt for premiene, legger han til.
Færre kvinner enn menn deltar i ritt Mørk trekker fram at det er langt færre kvinner enn menn som stiller i turritt, og at det derfor er naturlig at de største premiene settes opp i herreklassen. Det argumentet kjøper ikke Engebretsen.
– Det at man faktisk får lik premie kunne jo vært et argument for å få flere kvinner til å stille. Jeg er sikker på at det er mange syklister, både kvinner og menn, som deler vårt syn på den saken. Arrangøren burde også si på forhånd hva premien er, på generelt grunnlag. Det er jo lokkemiddel for å få folk til å starte, sier Engebretsen, og poengterer at det ikke var opplyst om premiene i rittinformasjonen.
– En annen ting, er jo at arrangøren bare nevnte menn på pallen på Facebook etter rittet, men ikke damene, legger hun til.
Saken fortsetter under
SYKKEL I PREMIE: Knut Sande vant en Canyon Ultimate til cirka 30 000 kroner for seieren i Oslo-Lærdal. Foto: Styrkeprøven AS
Likebehandling er normalen I år fikk elitejentene for første gang egen avslutning i Birkebeinerrittet, etter at Hildegunn Gjertrud Hovdenak gikk ut og kritiserte arrangøren for forskjellsbehandling.
I 2014 gikk elitejentene i Grenserittetut mot arrangøren, som tidligere kun utbetalte spurtpriser i menn elite, selv om kvinnene også hadde de innlagte spurtene i sitt ritt.
I Vasaloppet fikk Vibeke Skofterud bil da hun vant det 90 kilometer lange skirennet i 2012. I utgangspunktet hadde Skofterud vunnet en bukett tulipaner, mens Jörgen Brink, som vant herrenes 90-kilometer vant en bil.
På rennene i langløpsserien Ski Classics har elitejentene nå egen start, slik at de skal få gjøre opp om sin seier uten å bli hindret av andre løpere i de fremste puljene i turrennet. Pengepremiene for sammenlagtseier, de enkelte trøyene (sprinttrøye, klatretrøye, ungdomstrøye), innlagte minicuper i serien og pengepremiene for seier i de enkelte rennene er like for menn og kvinner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.