/ Sykler

GRUSFEST PÅ HEDMARKEN

Ottestad I.L går andre veier enn å bruke den lokale bakken for å skille snørr og barter. Til helgen skal Gylne Gutuer avgjøres på grus.

Sist oppdatert: 14. mai 2014 kl 08.26
GRUSER PÅ: Til helgen kan du kjøre ritt på underlaget som for ikke lenge siden var det alle syklet på: Grus. Foto: Terje Børresen.
GRUSER PÅ: Til helgen kan du kjøre ritt på underlaget som for ikke lenge siden var det alle syklet på: Grus. Foto: Terje Børresen.
Lesetid: 3 minutter

Sjekk arrangørens hjemmeside: Ottestad IL

Søndag 18. mai arrangeres det rankingritt på Stange i Hedmark. Verken sykkelritt eller geografisk område er særlig spesielt, men i dette tilfellet har arrangørklubben valgt å gå sine helt egne veier for å trekke folk til start. 

Med stadig flere ritt på terminlisten blir det også vanskeligere å skille seg ut. Mens mange ritt velger å finne frem det de har av bratte kneiker for å skille rytterne, har arrangørklubben Ottestad IL valgt å gå andre veier.

De legger flere kilometer av rittet ut på såkalte «gyldne gutuer».

Altså grusveier. Akkurat slik vi finner det i vårklassikeren Strade Bianche i Toscana. Den italienske vårklassikeren er kjent for å være et hardt løp, og slik blir det garantert også når Norges første landeveisritt med store innslag av grus arrangeres. 

Traséen er en rundløype på 35 km, og 13 km av disse sykles på grusveier. Rundløypen gir også rytterne mer enn 550 høydemeter å forsere, hovedsakelig konsentrert i to bakker.

Den ene av bakkene er tre km lang med 6 % stigning i snitt, mens den andre er én km lang med 8% stigning i snitt. Kombinasjonen av klatringer og skiftende underlag innbyr rytterne til spektakulær og offensiv løpskjøring. 

HØSTER LOVORD HOS FORBUNDET

– Dette er et spennende rittkonsept som vi ønsker velkommen. Vi oppfordrer alle junior- og seniorsyklister til å kjøre årets utgave. Dette er en type løype som rytterne ofte møter på de tøffe rittene utenlands. Nå får rytterne mulighet til å konkurrere i en lignende løype her hjemme , sier sportssjef i Norges Cykleforbund, Hans Falk.

De fleste landeveissyklister drømmer om nylagt asfalt, sol og medvind, men elendig underlag er en sentral del av sykkelsporten internasjonalt. En ting er de svært grove brosteinsrittene som Flandern rundt eller Paris-Roubaix, men det er drøssevis med ritt som inneholder både grus, brostein, betongheller eller dårlig asfalt uten at dette er mer enn bare en del av rittet.

Over 30 prosent grus er dog en sjeldenhet, og Landevei kan ikke annet enn å berømme arrangørklubben for å gå sine helt egne veier i jakten på et unikt produkt. Så godt som alle våre helter som figurerer på bilder i svart/hvitt kjørte i hovedsak på underlag av grus av ulik karakter.   

– Vi trenger ritt som dette i vår nasjonale terminliste. Jeg hører ofte ryttere klager på at ritt-tilbudet i Norge er for dårlig. Nå håper jeg syklistene benytter muligheten og blir med på den første utgaven av Gylne Gutuer. Forhåpentligvis kan dette blir en fast klassikker på den nasjonale kalenderen, sier arrangementsansvarlig i Norges Cykleforbund, Per Erik R. Mæhlum.

Lurer du på hvordan grusritt foregår? Ta en titt på videoen fra Strade Bianche nedenfor!

Publisert 14. mai 2014 kl 08.26
Sist oppdatert 14. mai 2014 kl 08.26

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen