Hvor mye gravel-sykkel får du for 13999 kroner? Går du for akkurat denne modellen får du sabla mye.
Vi er nemlig regelrett usikre på hvordan XXL har greid å presse prisen så lavt som de har. Den har også ligget ute til 11999 kroner en stund, uvisst hvor lenge salget skal vare.
White GX LTD 24 er klart best utstyrt av de syklene vi har funnet i sammenlignbar prisklasse, og den er skikkelig god å sykle på også. Selvfølgelig har den et par svakheter også, men de er få og små.
Men hva er det egentlig som er så bra med denne modellen? XXL har solgt den inn til Landevei som en grussykkel som skal føles som en landeveissykkel, men som også har god nok klaring til 45 mm brede dekk. For nidkjære sykkeltestere er det en enkel sak å pulverisere bransjens mange floskelfester.
Vi skal nå ta for oss alt med sykkelen, og forklare på hvilke måter leverandøren har vært beskjeden.
Utstyr
En tidelt girgruppe, altså ti tannhjul bak, gir deg kort sprang fra gir til gir, samtidig som du har klatregir til bakkene og tungegir til flatene. Sammenlignbare sykler i denne prisklassen finner vi nesten uten unntak med ni eller åtte tannhjul bak.
Vi må tørre å sammenligne denne modellen med andre, nettopp fordi prisen er lav. Det er i lavere prisklasser vi oftest finner kompromisser som smerter.
Tilbake til White.
Den virkelige rosinen i pølsa for 13999 kroner er hydrauliske skivebremser. For gravelsykler i denne prisklassen er det svært uvanlig.
Nordmarka har et av de tetteste nettverkene av grusveier i verden, og antallet serveringssteder i skogen er stort. Her får du full oversikt over de flotteste turene, for alt fra for barnefamilier til de absolutt sterkeste.
Hydrauliske bremser har tilnærmet lik null vedlikehold annet enn å bytte bremseklosser ved slitasje.
Bremseeffekten er også langt kraftigere, og det er mye enklere å regulere bremsekraften. Hydrauliske skivebremser er et salgspunkt i seg selv, for mekaniske er sjelden veldig gode.
GRX-utstyrsgruppa fra Shimano en mer robust girskifter der trinsehjulene kan låses, for å unngå at kjedet klaprer og smeller i ramma når du er på humpete underlag. Kranken har også lettere gir enn på en landeveiskrank, utvekslingen er 46-30.
GOD PLASS: Sykkelen har maks dekkklaring på 45 mm. Da er du klar for virkelig grove eventyr.
BØR SKROTES: Girjustering direkte på girstrømpen er noe dill. Vi måtte justere underveis flere ganger under testen.
YOLO: Sykkelen har en «yoke», en påsveiset rammeskjøt som gir plass til ekstra brede dekk uten at sykkelen blir for lang.
Grusbakker er langt brattere enn asfalterte veier, og underlaget kan være støvete. Da vil litt lettere utveksling gi deg en bedre klatreopplevelse.
Det letteste giret på kassetten har 34 tenner. På norsk betyr summen av krank og kassett at du har et superlett klatregir. Dette har vi virkelig satt pris på under testingen.
Sykkelen har heltrukne vaiere. På norsk betyr det at det går girstrømper helt fra girhendlene til bakgiret. Sykler har ofte vaiere som har flere synlige områder på en sykkel.
Fordelen er at med en heltrukne strømper minimerer du støv og skitt inn i girstrømpene. Støv og skitt gjør at vaieren glir dårligere, og at du må bytte vaiere og girstrømper oftere. Særlig ved vintersykling er dette et problem, da veisalt bryter ned både vaier og strømpe.
Hva betyr forskjellene på disse syklene i praksis for deg? Og hva slags sykkel skal jeg velge om jeg kun skal kjøpe en sykkel? Vi forklarer deg det du trenger å vite om gravel, cyclocross og landevei.
Vi noterer oss også utenpåliggende kranklagre. Dette gjør at kranklageret enkelt kan byttes selv, eller at verkstedskostnaden ved bytte blir lavere. Dette er en gammel teknologi, men bransjen har igjen omfavnet denne lagertypen for enkelthetens skyld.
Moderne grussykler utstyres ofte med sykler med mye «flare», altså at styret er bredere i bukken. Ofte så mye flare at styret oppleves som et skipsratt, men forbrukeren foretrekker ikke alltid dette. Men bransjen har vært ivrige på å sette opp syklene på denne måten for å skille dem fra landeveissykler.
Sykkelen i denne testen har lite flare, og oppleves som et godt valg. Det er godt å trygt å ligge i bukken på denne sykkelen.
Ettersom denne er laget av aluminium, vil den være cirka 700 gram tyngre enn en tilsvarende karbonramme.
Aluminiumsrammer har få støtdempende egenskaper, noe som gjør at sykkelen vil oppleves hardere og mer slagete i vaskebrettsvinger eller annet dårlig underlag.
Det vil ikke utgjøre en forskjell i prestasjon, men opplevelsen vil være annerledes. Dette er de store forskjellene på karbon og aluminium, og de gjør seg godt synlige på denne modellen.
XXL har ellers gjort gode grep for å løfte rammen flere hakk. Styrerøret er «tapered», det er tykkere nederst enn på toppen. Dette gjøres for å få en sykkel som gir mindre etter for press i skarpe svinger.
Vi ser det samme på seterøret, det er vesentlig utvidet nede ved krankhuset. Igjen skal dette gjøre at sykkelen beveger seg mindre fra side til side, slik at all energien kan brukes til fremdrift.
Rammen har også en «yoke» nede ved krankhuset. Kort forklart er dette en påsveiset del som gjør at sykkelen har plass til større dekk, uten å gjøre kjedestagene lengre. Lange kjedestag har den ulempen at sykkelen føles tregere i svingene, det er litt som om du drar på mer bagasje.
Utstyr:
Ramme:White GX aluminium
Hjul: WTB felger med formulanav, slangeløse
Dekk: WTB Riddler 37 mm
Forskifter: Shimano GRX 400
Bakskifter: Shimano GRX 400
Girhendler: Shimano GRX 400
Bremser: Shimano GRX 400
Krank: Shimano GRX kompaktkrank, 46/30
Kassett: Shimano Tiagra 11-34, 10-delt
Vis mer
Ute på veien
Du verden så mye moro vi har på denne sykkelen. Særlig med tanke på prisen. Vi står for at den er undersolgt.
Sykkelen oppleves som en rask og smidig grussykkel. Med det mener vi at den minner mer om en racersykkel enn en grussykkel. Det betyr at den oppleves rask og smidig i svingene, i motsetning til mange moderne gravelsykler som er laget for å være veldig stabile.
Vi har ingen problemer med å legge skikkelig press på den i utforkjøringer og gatekryss, og det er lite som gir etter. Det er lett å følge et tenkt idealspor.
Det er i det hele tatt en sykkel det er veldig morsomt å jage gravel på, noe vi også gjorde en hel del. Landeveisfølelsen gjør at vi lett setter oss i bukken, og vi får en god fartsfølelse på sykkelen.
Til grussykkel å være er den veldig kvikk på flatene, og det er enkelt å skippe unna hull og vaskebrett. Den akselerer godt opp i fart, en veldig kvikk følelse.
Det er ikke bare en lett girutveksling som gjør sykkelen til en god klatrer. Enkelte sykler er simpelthen bare bedre å stå oppreist i, og enkelte sykler føler vi oss fremoverlent og riktig plassert på - denne er en av dem.
Det er definitivt testerens form som gjør at det ikke går superfort i bakkene. Men i direkte sammenligning med andre sykler i samme prisklasse, oppleves denne virkelig god når det går oppover.
Utforkjøringen vil vi si går helt på det jevne. Det er en sykkel som er lettkjørt og svinger raskt, og vi tror ikke du trenger voldsomt med erfaring for å oppleve denne som trygg - selv om enkelte sykler vil være mer stabile i høy fart. Summen av ramme, dekk, bremser og styre er godt, og du kan fint sykle virkelig fort nedover med denne om du vil.
Det slår godt mot hender og rumpe der det ikke er helt flatt. Vi nevnte rammen tidligere, og denne må ta skylden for at sykkelen kan oppleves litt hard. Aluminium vil oppleves slik, nærmest uansett hvor dyr rammen er, men for ordens skyld vil du finne det samme i billige karbonrammer. Du kan enkelt kompensere for dette med lavere dekktrykk.
Vi kommenterer også at slik sykkelen er satt opp fra butikk, vil du oppleve at du har mye vekt langt fremme på sykkelen.
Om du ikke justerer girhendler og styreplassering betyr det at det vil kreve mer moment å få satt i gang svingen, og når du først får satt den i gang vil du ha mer moment enn ønskelig. Vi anbefaler å tilte styret litt lengre ned, og flytte hendlene lenger opp.
Da vil du sitte mer «inni» sykkelen enn oppå, og få litt mer kontroll over styringen. Dette er helt klart foretrukket av det store flertall, men det er ingen fasit. Ulike syklister liker ulikt oppsett.
For ordens skyld, vi har testet sykkelen med både butikk- og vårt personlige oppsett som anbefalt ovenfor. Sykkelens svingegenskaper, særlig nedover, kommer mer til rett med et par justeringer.
Før vi runder av, sykkelen har masse sykkelglede. Den lille x-faktoren som gjør at vi trives på en sykkel og vil sykle mer, er definitivt til stede. Akkurat her hjelper ikke prisen til spesielt mye, dette hadde vært en god sykkel også til 18000 kroner.
Hva med det som er gærent?
Rimelige sykler vil alltid ha kompromisser for å minimalisere produksjonskostnaden, men her er det få.
Styretapen er av billigste sort. Grepet er godt, men den er tynn og vil slites fort. Styret oppleves hardt å holde, det er lite demping i styretapen.
Justeringsskruene til girene som du finner rett under styret, altså de små tønnene som er montert på girstrømpene, de er altså noe forbannet dill. Det kan virke forlokkende i butikken når en selger sier med disse kan du justere girene i fart!
Ja, tønnene gjør det lettere å justere girene. Men når du sykler, vil vibrasjoner fra underlaget gjøre at tønnene rister, og da slakkes girvaierne. Da får du hakkete giring. Det er også typisk at tønnene til for-og bakgiret klaprer i hverandre, og følgelig blir ujustert. Eller at noen skal pille på dem.
Godt justerte gir forblir godt justerte - lenge. Å stramme en girvaier er superenkelt. Om du ikke kan stramme en girvaier og tenker de tønnene er smarte? Kan du ikke justere et gir vil ikke tønnene hjelpe deg i det hele tatt, tvert i mot.
Like fullt. Når dette er minusene vi vil peke på, da har produsenten virkelig vært flink.
Alternativer
Om du ønsker en sykkel fra noen større merker i lignende prisklasse, kan du kanskje ta en titt på aluminiumsversjonen av Ridley Grifn.
En litt dyrere modell er aluminiumsversjonen av Specialized Diverge. Denne har x-faktoren de store merkene ofte har, men prisen er også deretter.
Om du er på jakt etter en grussykkel i lavere prisklasse, men er vi at dette per våren 2024 er det klart beste kjøpet du finner. White GX LTD 24 gir deg veldig mye utstyr for pengene, men det er ikke bare utstyret som er bra her. Sykkelen er også skikkelig god å sykle på.
Den egner seg svært godt til typisk norsk blandeveissykling. Litt asfalt på mandag, en grustur på tirsdag og en god blanding i helgen. Da er det godt å vite at du klatrer lett opp de tyngste grusbakkene, og kan gi på ordentlig nedover.
Sykkelen kan enkelt settes opp som både grusracer, eller gravel som alle sier i dag, like mye som den kan settes opp som en landeveissykkel. Den vil verken bli det ene eller det andre hundre prosent, men den kan like fullt brukes til både Birkebeinerrittet og Bergen-Voss.
Uansett hva du skal bruke den til, er den like fullt mer enn anbefalt.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.