ANNEN TILNÆRMING: Whyte Friston har lengre ramme og breiere styre enn de andre syklene. Dette gir økt stabilitet i terrenget og trygghet på grusveiene.
Fra deres helt ville fulldempere på nittitallet, til ganske så ekstrem geometri på terrengsyklene de lager i dag, har Whyte gjort ting annerledes.
Deres grussykler er intet unntak.Friston ser ikke så spesiell ut ved første øyekast. Det unike ligger i målene på ramma. Dette ser vi raskt når vi leser geometri-tabellen, og vi merker det med en gang vi setter oss på sykkelen.
Whyte Friston er en lang sykkel størrelsen tatt i betraktning, veldig lang. Vår testsykkel i størrelse 54 er tre centimeter lengre i ramma enn f.eks GT Grade i størrelse 55. I tillegg er styrevinkelen blant de aller slakeste i denne testen. 70 grader styrevinkel plasserer forhjulet en god del lengre fram enn med 72-73 grader som de fleste andre syklene her har. Også den totale akselavstanden er tre centimeter lengre enn på GT Grade, dette til tross for at Whyte Friston har noen av de aller korteste kjedestagene i testen på 425 mm.
Slak styrevinkel er matchet med bratt setevinkel, kort stem og et ekstremt bredt styre. Ekstremt bredt i denne sammenhengen er 50 cm, sammenlignet med de andre syklene som har styrebredder på omtrent 44 cm. I tillegg er styret helt rett med en skarp 90 graders vinkel der hendlene monteres.
Den unike geometrien og det unike styret er kombinert med ganske standard komponenter forøvrig. 11-delt SRAM-drivverk gir godt spenn i utvekslinger og et krabbegir som hjelper deg opp de bratteste bakkene. Vår testsykkel kom med andre dekk enn oppgitt på nett - Maxxis Rambler i 40 mm. Dette er supre dekk som ruller lett, men som også griper forutsigbart.
Også hjulene med asymmetriske WTB-felger er funksjonelle og lette og sette opp slangeløst i kombinasjon med Maxxis-dekkene.
Friston kommer ikke med så mange bagasjefester, men standardfester for skjermer er det både foran og bak. I tillegg er det to gjengede hull på undersiden av underrøret som kan brukes til å feste en underrørsskjerm, hvis man foretrekker det.
Vaierføring er 100 prosent intern - helt gjennom kjedestagene til bakbrems og bakgir. Den ser spesielt ryddig ut. Seteklemma som sitter i overgangen mellom sete- og overrør er også superryddig. I motsetning til mange andre slike integrerte klemmer fungerer Whyte-klemma bra. En liten gummileppe rundt seterøret der setepinnen stikkes inn holder vann ute.
Whyte Friston byr på en relativt oppreist sittestilling. På ikke-trafikkerte grusveier fungerer det fint å sitte med hendene på den breie styreflaten, men i bakkene føles det litt som å ratte en terrengsykkel med barends når vi griper om hendlene og reiser oss og trår.
Utfor er den lange sykkelen superstabil. Det breie, men grunne styret forsterker inntrykket. Vi må jobbe litt for å komme oss rundt krappe svinger, men når vi treffer på kurven fra start skjærer Friston stødige baner gjennom svingene. Til tross for manglende spesialtilpassede bagasjefester vil Friston være i sitt ess på krevende turer med vesker festet til både sete, styre og ramme. Da kommer både den lange akselavstanden og det breie styret virkelig til sin rett.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.