XXL-kjedens eget sykkelmerke, White, har også blitt med på grussykkelbølgen med sin GX-serie sykler. Toppmodellen White GX Ltd Apex er fortsatt en ganske så rimelig sykkel som du kan bruke med skjermer og piggdekk gjennom vinteren.
STILIG: White sin grussykkel GX Ltd har fine rørfasonger og kul, men nedtonet design. Vinkelen på setet er vanske- lig å få helt rett pga store trinn i vinkeljusteringen i setepinnen
White GX LTD Apex
Pris: 12 999 kroner
Vekt: 9,95 kilo
Nett: xxl.no
Størrelse testet: Large/55
Utstyr
Ramme: Aluminium
Gaffel: Karbon
Styre/stem: White alu, Zoom alu
Sete/setepinne: Selle Italia X3 / 27,2 White alu
Hjul og dekk: Novatec bak og Formula foran, DT-Swiss RR522-felger og Schwalbe G-One 700x40
Drivverk: SRAM Apex 1x11 og SRAM Apex-krank 40T
Bremser: SRAM Apex hydrauliske skiver
White GX LTD Apex er en godt skrudd sammen sykkel med en funksjonell utstyrspakke. 1x11-drivverket fra SRAM gir enkel og pålitelig giring.
White GX LTD Apex har kraftige bremser og hendlene kan justeres slik at også de med små hender kan rekke frem. Modulasjonen i bremsene er noe mer av og på enn med Shimano.
Den store kassetten gir lettere krabbegir enn de Shimano-utstyrte syklene her, men toppfartgiret er tyngre på både Diamant og Gekko. Du vil sjelden savne tyngre toppgir enn 40/10 som SRAM-drivverket byr på.
Vi liker at XXLs White sykkel har gjennomgående aksling på forhjulet, men savner det samme bak. Gaffelen mangler et tydelig spor for hjulakslingen noe som gjør det fiklete å montere hjulet. White GX LTD Apex har raus klaring til dekk og skjermer.
Dekkene gir gode rulleegenskaper og godt grep på grusveier. Rammen er av det litt harde og stive slaget så vi valgte å sykle med lavere trykk i dekkene enn vi pleier. Med 40 mm dekk kan du unne deg det uten å punktere alt for lett. Lang akselavstand gir trygg stabilitet i fart, mens relativt bratte vinkler gir kvikk styring og effektivt tråkk.
Aluminiumsrammen har en flott profil med avflatet overrør og konisk styrerør i front. Den føles veldig solid og gir godt fraspark i tråkket. Det at den er høy og lang for størrelsen gjør at vi vil anbefale de fleste å gå for en størrelse mindre enn forventet. Dette vil også gi mer utstikk for setepinnen, som vil kunne bøte noe på den harde følelsen i rammen forøvrig.
En ting må imidlertid XXL må lære seg: Å montere bukkestyre og gir/bremsehendler på en mer funksjonell måte. Da vi tar ut sykkelen fra butikken i Oslo Sentrum er styret montert slik det også er på bildene av alle GX syklene på nettsidene til White.
Nederste del av bukken peker veldig nedover, mens hendlene er montert så langt frem på styret som mulig. Dette gjør det ubehagelig å bruke nedre del av bukkestyret da du må spenne kroppen inn i styret for ikke å skli av.
Vi vikler av styrebåndet og monterer styret slik at nedre del av bukken blir tilnærmet vannrett og hendlene kommer litt nærmere kroppen. Med det gjort blir den ganske så lange sykkelen White GX LTD Apex kvikkere, morsommere og tryggere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.