Superior X-Team Elite er en gravelsykkel med god dekklaring og landeveisvennlige kjøreegenskaper. Ønsker du å sykle langtur i Marka eller effektivt på veien er Superior-sykkelen verdt en titt.
Tsjekkiske Superior er en ambisiøs sykkelprodusent med en stor satsing i gravelsegmentet.
Deres X-Road-sykler er laget for å kunne yte både på landeveien og på grusveiene. X-Road Elite er en ganske rimelig aluminiumssykkel, likevel blir vi imponert over egenskapene og allsidigheten.
Er du i markedet for sykkel med bukkestyre og ønsker én sykkel som kan fungere til det aller meste er Superior X-Road Elite en sykkel du bør se på.
Aluminiumsramme
Vi har tidligere testet X-Road Elites dyrere storesøster i karbon. Karbonmodellene av X-Road er enda mer landeveislike enn alu-sykkelen her.
Men mange som kjøper sykkel i denne prisklassen vil nok sette pris på den noe mer oppreiste sittestillingen på alu-sykkelen. Utseendemessig vekker ikke Superior-sykkelen særlig oppsikt. Likevel har den fine linjer og et ganske elegant ytre. Den mørkegrå rammen med svart SUP-logo kan på avstand se ut som om den er laget av karbon.
Seterøret er formet slik at bakjulet kan komme litt nærmere uten at det går utover dekklaring. De tynne setestagene møter overrøret på utsiden av seterørtoppen. Rammen har solide fester for skjermer.
Dekkene med lærfargede sidevegger bidrar med litt retro-appell. Som med mange andre sykler vi får til test valgte vi å vikle av styreteipen og vri styret ned og flytte hendlene opp for å få styret i ønsket posisjon.
Styreteipen var også viklet motsatt vei av hva som er vanlig - altså ved å starte viklingen øverst på styret. Dette er trolig en megablunder fra en nyansatt på fabrikken, og vi velger å anta at det ikke skjer på mange sykler.
X-Road Elite er satt opp med Shimano GRX RX600 girsystem, oppgradert med bakgir fra 800-serien.
Kassetten er en 11-delt Sunrace-variant med tannhjul fra 11-42 tenner. Kranken har kun ett drev på 40 tenner.
Bremsene har RX400-kalipere paret med 140 mm skiver både foran og bak. Liten skive også foran er det sjelden vi ser, og tyngre syklister bør vurdere å oppgradere til en 160 mm stor skive hvis de skal sykle mange lange utforkjøringer.
Mindre skive kan være mer utsatt for overoppheting, men vi opplevde ingen problemer med dette i testperioden. Vi syklet da heller ikke i Alpepass med lange og bratte bakker.
Superior-sykkelen i størrelse large tilsvarer sykler i størrelse 56. Den er også ganske lik i målene som Diamant AR i størrelse M. På grunn av den ganske høye fronten valgte vi å montere styret omtrent så lavt det gikk an.
Vaier- og slangeføringen går innvendig i hovedrammen, men utenpå bakrammen. Også slangen til forbremsen ligger utenpå gaffelen. Spesielt slangen utenpå gaffelen ser litt rotete ut i forhold til intern føring som de fleste andre sykler har i disse dager.
Superior X-Road Team har blitt testet både på grus- og landeveisturer, til bakkedrag på asfalt og i lange grusklatringer og svingete grusnedkjøringer. Vi har testet sykkelen slik den kom levert til oss, bortsett fra styrejusteringen.
Dekkene kom levert med slanger, og felgene er i utgangspunktet ikke klargjort for slangeløs sykling uten påføring av tett teip.
Sykkelen har blitt veid av oss. Vekt er oppgitt uten pedaler.
Utstyr
Ramme: Superior alu X6
Styre og stem: ONE1 X-Race Aero, ONE1 Race
Sete og setepinne: Selle Royal Seta Performa, ONE1 Race Alloy, 27.2 mm
Hjul og dekk: Shimano 470-nav -Stars j20-felger, Schwalbe G-One Allround RaceGuard, 28x40 mm dekk
Vis mer
Hvem er Superior X-Road Elite for?
Som gode gravelsykler flest i disse dager dekker X-Road Elite et bredt bruksområde. Den kan fungere som introsykkel til landeveissykling, eller som grussykkel for deg som allerede har en racer. Den vil også gjøre god jobb som pendlesykkel for effektiv sykling til og fra jobb.
Den inviterer til å oppsøke lange omveier på vei hjem fra kontoret, enten disse er asfaltert eller gruslagt.
1x11-drivverket begrenser sykkelens potensial som landeveissykkel. Hvis du ønsker å delta på fellestreninger i en sykkelklubb, eller sykle raske, flate landeveisturer med venner vil du kunne oppleve at du slipper opp for gir i hastigheter rett over 40 km/t. Fordelen med 1x11-oppsettet er en enklere og mer robust konstruksjon.
Letteste gir på 40/42 er lett nok til at du ikke trenger å bikke over terskel i halvbratte grusbakker, men sykler du med oppakning kan det hende at du vil ønske deg hakket lettere gir. Du kan velge å bytte krankdrev for å tilpasse sykkelen den syklingen du ønsker å gjøre. De fleste vil ønske seg noe lettere klatregir for langturer på grus.
Bytt gjerne til 42-tenner for landeveissykling og evt til 38 tenner hvis du sykler mest grus. 40-drevet som tår på er uansett et supert kompromiss for variert bruk.
Geometri
Styrerørsvinkel: 73 grader
Seterørsvinkel: 73 grader
Reach: 38,4 cm
Stack: 60,6 cm
Akselavstand: 100,9 cm
Krankdropp: 70 mm
Målene er for sykkelen i størrelse large.
Vis mer
På veien
Superior X-Road Elite har nøytral styring og er dermed lett å styre samtidig som den er stabil. I svinger følger den planlagt linje forutsigbart uten at vi trenger å korrigere underveis. Kjedestagene er, tross god klaring til seterøret relativt korte, noe som gir en god følelse av effektivitet i tråkket.
Vi sitter godt over bakhjulet. På løse grusveier gir dette godt grep, uten at fronten blir for lett. Samtidig er bakrammen så kort at den gjør sykkelen ustabil. Hekken følger naturlig fronten uten at vi trenger å ta hensyn til bakhjulets retning i svinger.
Den ganske høye fronten gjør at Superior X-Road Elite inviterer til ivrig bruk av bukken på styret. Med hendene her sitter vi godt og føler vi kan jage fart i lange perioder uten annen ubehag enn vi selv påfører lårene våre.
Sykkelen føles solid og vi kaster den raskt fra side til side gjennom trange bygater, opp fortauskanter eller gjennom trange grussvinger.
Over brostein og vaskebrett på grusveiene er ikke komforten aller best i klassen, men de store dekkene gir stort spillerom til å sykle med lavt dekktrykk. For ren grussykling ville vi klart oss med drøye 2 bar - da flyter sykkelen fint også over grov, nyslådda grusvei.
Schwalbe-dekkene er blant våre absolutte favoritter når det kommer til grussykling med asfaltpartier her og der. De ruller lett og gir godt grep på grusen også i den relativt rimelige versjonen som kommer levert med sykkelen.
Alternativer i markedet
Superior X-Road Elite er i denne omgang testet direkte opp mot Diamant AR V GRX i siste versjon. De to syklene koster omtrent det samme, men Diamant-sykkelen har 2x10-drivverk.
Superior-sykkelen er nesten en halvkilo tyngre enn Diamant-sykkelen og oppleves hakket mer stabil på dårlige grusveier - til tross for en halv grad brattere styrevinkel.
Fronten er høyere på Superior enn på Diamant, men langt fra så voldsomt høy som på Merida Silex 200, et annet alternativ i nogenlunde samme prisklasse.
XXLs Ridley Kanzo A med GRX RX400-gruppe er et hakket rimeligere alternativ med 2x10-drivverk.
Vet du at du ikke trenger så breie dekk som 40 mm kan en sykkel som Canyon Endurace CF 105 med karbonramme, plass til 35 mm dekk og Shimano 105 landeveis-drivverk til omtrent samme pris, også være et godt alternativ. Denne er hele to kilo lettere enn Superior X-Road Elite.
Superiors karbonmodell X-Road Team er også verdt å vurdere, hvis du er villig til å strekke budsjettet litt.
Er Superior X-Road Elite super?
Ja, ganske, er det korte svaret. Superior X-Road Elite har gode og allsidige egenskaper på veien.
Den solide rammen har gode festemuligheter for skjermer og en geometri som vil fungere både på langturer på veien og på kveldsekspedisjoner gjennom Marka. Også som jobb-sykkel er X-Road Elite velegnet.
Prisen rett over 20 000 kroner gjør den til et godt kjøp for deg som ønsker deg en bukkestyresykkel som er mer egnet til trening på grus og koseturer enn konkurransesykling i raske felt.
Deler som bør byttes: 160 mm stor bremseskive i front bør vurderes for tyngre syklister
Forslag til oppgradering: Større krankdrev til landeveisbruk, mindre til ren grussykling. Hjulene er tunge og av middels kvalitet - et ekstra og finere sett til andre (slangeløse) dekk kan være smart.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.