Det er vanskelig å treffe på alt, men denne sykkelen er tett på fasit
Specialized Diverge Elite E5 har en avslappet geometri, optimalt for deg som vil sykle langt og lenge. Grussykkelen har mange gode kvaliteter pakket inn til en fornuftig pris. Er det noe den ikke fungerer til?
IØYNEFALLENDE: Fargen er frekk, og minner om et annet ikonisk sykkelmerke, men dette er en grussykkel fra Specialized, Diverge Elite E5. Alle foto: Knut Andreas Lone
Specialized Diverge Elite E5
Pris: 23 000 kroner
Vekt: 10,1 kg (veid av oss, uten pedaler)
Oppgitt dekklaring: 47 mm
Fester for skjermer: Ja, foran og bak
Fester for vesker: Ja, på gaffelen og overrøret
Specialized.com
Testår: 2023
Specialized Diverge var i sin tid banebrytende på gravelfronten, og senere er det kommet (dyre) utgaver med dempere. Diverge Elite E5 er på sin side den billigste gravelsykkelen til Specialized som har gravelspesifikk girgruppe.
Specialized mener (så klart) at om du skal ha en sykkel som både fungerer til grus og landevei, så er «ingen sykler bedre enn Diverge».
Sykkelens ramme er i aluminum, mens gaffelen er i karbon, et vanlig grep for å senke vekten og øke komforten. På rammen er det fester for både vesker både på overrøret og gaffelen. På undersiden av underrøret er det også fester til en ekstra flaskeholder.
GOD PLASS: Både foran og bak er det rikelig med plass til brede dekk.
Sykkelens utseende er ikke særlig aggressivt, annet enn de lave setestagene vi gjerne kjenner fra dyrere aerosykler. De øvrige målene på sykkelen er ganske standard for gravelsykler: God lengde på kjedestagene og akselsavstanden for å få en stabil og komfortabel sykkel.
Sykkelen kommer med Specializeds egne 38 mm brede Pathfinder-dekk, som er relativt glatte, men har litt mønster i kantene. Rammen har plass til hele 47 mm brede dekk, så om du vil smekke på noen ordentlig store og grove graveldekk, er det gode muligheter.
BIKEPACKING?: Skal du sykle veldig langt kan det være greit med vesker på gaffelen.
SKAL DET VÆRE EI LITA VESKE: På overrøret kan du for eksempel ha en liten veske med litt snacks eller verktøy i.
SKJERMFESTE: Sykkelen har dedikerte skjermfester.
Sykkelen har et bredt styre, som er et vanlig bukkestyre uten noe utsving (flare) i bukken, og som er shallow, altså har kort avstand fra bunnen til toppen. Disse komponentene er også fra Specialized.
Som Ridley Kanzo A kommer også Diverge Elite E5 med Shimano sin mekansike gravel-girgruppe, GRX400 2x10-delt. Kranken er GRX RX600, mens kjedet er KMC X10.
Rammen er i størrelse 54 cm. Den passer fint for undertegnede (172 cm høy), som vanligvis bruker størrelse small (52/53 cm).
Ustyr på Diverge Elite E5:
Ramme: Diverge E5 Premium Aluminum
Bremser: Shimano BR-RX400, hydraulisk
Girhendler: Shimano GRX400 (10-delt)
Girskiftere: Shimano GRX400 (10-delt)
Kassett: Shimano HG-50, 11-36T
Krank: Shimano GRX RX600 (46/30T)
Kjede: KMC X-10
Hjulsett: Axis Elite Disc
Dekk: Specialized Pathfinder Sport 700 x 38
Styre: Specialized Shallow Drop 6061
Stem: Specialized Alu
Sete: Specialized Body Geometry Bridge
Setepinne: Specialized Alu
Vis mer
Diverge med merkbare justeringer
Gravelsyklene vi tester som ligger i det billigere prissjiktet forsøker alle å treffe så bredt som overhodet mulig. Fra nybegynnere til den landeveissyklister som søker sin første gravel eller bikepacking-opplevelse.
Når en skal lage billigere sykler, er det gjerne enkelte ting en må kompromittere på. Det kan være alt fra billige komponenter eller geometri som går utover sykkelopplevelsen.
SLAKT: En slakere vinkel på styrerøret gir utslag i sykkelfølelsen.
SLAKERE: Overrøret er slakere, kjedestagene flyttet lenger ned og lengden på seterøret kortere. Kortere seterør gir åpning for lenger setepinne, som kan øke fleks og vibrasjonsdemping og gi mer komfort.
Det er vanskelig å treffe på alt, men Specialized har gjort en rimelig god jobb her.
Fra den forrige generasjonen er det gjort en del endringer i geometrien, og har du syklet en del terrengsykling vil nok denne sykkelen føles som hjemme. Med et overrør med god vinkel på, har sykkelen fått et mer terrengsykkel-lignende utseende.
Styrerørsvinkelen er blitt noe slakere, og akselavstanden og kjedestagene er gjort lenger. Reachen er økt noe, men ikke dramatisk. Setestagene er flyttet lenger ned på seterøret, som er blitt kortere.
Effektene av dette er veldig merkbare. Sykkelen har en god balanse og vi får en god følelse i alle typer terreng.
Geometri på Diverge Elite 5:
Styrerørsvinkel: 71,25 grader
Seterørsvinkel: 73,5 grader
Reach: 38,3 cm
Stack: 57,8 cm
Akselavstand: 103,5 cm
Kjedestag: 43,2 cm
De oppgitte målene er for sykkelen i størrelse 54 cm.
Vis mer
Oppover kan du fint sitte på sykkelen i de bratteste kneikene og du har godt grep, og er det slakere kan du stå og sykle uten at bakhjulet begynner å spinne.
Sykkelen har helt ok slep (trail), men den slakere vinkelen på styrerøret, kombinert med et kort stem, gjør at styringen likevel er veldig levende og du kan manøvrere kjapt. Sykler du på røft underlag i marka, med mye steiner eller hull, er det enkelt å svinge kjapt rundt hull eller hindringer i veien på sykkelen.
Sittestillingen er veldig fint og avslappet. Fronten på sykkelen er blitt en del høyere, slik at du sitter mer oppreist. Det gir mer kontroll over sykkelen. Vi sitter ganske rett over styret, men selv om vi sitter ganske oppreist, klarer vi å komme godt ned om vi skal sykle fort og bøyer oss ned i mer aerodynamisk stlling.
Ønsker du du en mer aggressiv sittestilling, kan du sette på et lenger stem (testsykkelen i størrelse 54 har 80 mm langt stem), men da vil du miste litt av følelsen av smidighet og kontroll.
Den lange akselavstanden gir god stabilitet i utforkjøringer og høy hastighet, og selv om styringen er veldig kvikk i lavere fart, trenger du ikke å bekymre deg for at de egenskapene gjør at sykkelen understyrer (svinger mer enn forventet) og blir ekkel utfor. Den sitter veldig fint gjennom svinger i høy hastighet og er forutsigbar med tanke på den linja du søker gjennom svingen.
BREDT OG GODT: Med et 46 centimeter bredt styre har sykkelen god stabilitet.
HØYDEJUSTERING: Med en solid spacer i bunn er allerede styret plassert relativt høyt, men du har enda noen spacere å gå på.
Når vi akselererer og gir gass spruter det ikke av sykkelen, men den oppleves likevel lettsyklet. Vekten på 10,1 kilo er som forventet med tanke på prisklasse og utstyrsgruppe.
At den ikke er superstiv er gjerne et kompromiss med tanke på komforten. For det den mangler av stivhet, gjør den opp for der, og det vil antagelig de fleste brukerne sette pris på.
På slagete underlag demper sykkelen veldig godt og sykkelen som helhet tar i mot støtene veldig godt. Setet og setepinnen gir god demping, og du kan forsere grovt terreng raskt og fint, samtidig som du klarer å holde et godt og jevnt tråkk. Det gir en effektiv sykkel, som du kan sitte komfortabelt lenge på.
Pathfinder-dekkene fra Specialized ruller veldig godt både på grus og asfalt. Det er litt mønster på kantene, men minimalt, så de egner best på asfalt og hardpakket grus.
Hjulsettet er ikke tubeless-ready. Med et hjulsett satt opp tubeless, vil en kunne øke komforten ytterligere, selv om det ikke er et savn her. Tubeless-hjulsett vil også redusere rullemotstanden og gi bedre grep på grusen.
Styret på sykkelen måler en bredde på 46 centimeter både oppe og nede og gir et godt tyngdepunkt. Det er ikke noe flare (utsving), men det er ikke noe stort savn. Med styret som kommer med sykkelen, vil du få mer landeveissykkel-følelselsen, om du skulle sette smalere dekk på den.
Sykkelen er utstyrt med 160 mm store bremseskiver og det skal gi god stoppkraft i alle vektklasser. 46-30 og 11-30 som utveksling på krank og drev har du god dekning i alt mulig terreng.
Småplukk
Der det imidlertid er gjort en for dårlig jobb er når det kommer til kablene fra styret og til rammen.
MINUS: Kablene skraper opp fronten og det burde vært satt på beskyttende plast.
PLUSS: Praktiske hjul for å justere girene på veien i fart.
Det er en solid kabelsalat foran, og det er i og for seg greit nok på en relativt billig sykkel, men kablene lager mye mer støy enn vi foretrekker. Kablene slår innvendig mot ramma på humpete vei og det klasker veldig fra dem.
Så kan dette være en forglemmelse under montering, men det er ingen rammebeskyttelse foran på styrerøret. Det gjør at kablene gnisser mot rammen og i løpet av vår testperiode har laget ganske betydelige riper.
På vår testsykkel er også styret vinklet litt for mye oppover og hendlene montert for lavt, slik at bukken ligger dypere og lenger frem enn den burde.
Når det er sagt er ikke kabelsalaten bare negativ. Kablene har dreibare hjul for å justere på både for- og bakskifteren, som gjør det mulig å justere i fart, som er praktisk.
Hvem er Specialized Diverge Elite E5 for?
Vi lar oss imponere av allsidigheten til denne sykkelen, for den gjør det meste på en bra måte. Med fester til både skjermer og vesker, har den et bredt bruksområde.
De som bør vurdere denne sykkelen bør falle godt innenfor denne beskrivelsen: Ønsker en sykkel som er komfortabel, kan gjerne brukes til både pendling og markaturer (og/eller bikepacking).
At den i tillegg er lettsyklet, med forutsigbar styring og god balanse, gjør at den vil passe godt også for nybegynnere.
DETALJER: Vanskelig å se på bildet, men overflaten er ruglete og gir ekstra friksjon, for å redusere sjansen for at setepinnen sklir ned på røft underlag.
HAR DU FAGBREV?: For det trenger du ikke. Gjenget kranklager gjør det enkelt å bytte å vedlikeholde kranklageret.
Alternativer
Sykkelen ligger i et segment hvor en finner flere andre gode tilbud og den har i så måte tøff konkurranse.
Superior X-Road Elite koster akkurat det samme, har GRX-girgruppe (men 11-delt i stedet for 10-delt på Diverge), men kun med ett drev foran, som gjør girrekkevidden litt mindre.
X-Road Elite er også hakket tyngre og høyere i front, med brattere styrerørsvinkel, som gjør at den føles hardere å sykle på.
Lavere i pris finner vi Ridley Kanzo A. Billigere, men tyngre og en ganske annerledes kjøreopplevelse. Den er litt seigere i kupert terreng, samtidig som den er mer aggressiv og hardere.
Har du satt deg et minimumsbudsjett som nybegynner, er Merida Silex 200 kanskje noe for deg. En overraskende morsom sykkel med tanke på prisen.
Tenker du at Specialized Diverge Elite E5 høres ut som din type sykkel, men du ønsker hvassere komponenter, kan du titte på de dyrere modellene av sykkelen.
Diverge Sport Carbon koster 42 000,-, men er lettere og med bedre girgruppe. Den er imidlertid enda mer tilpasset grussykling, med ett drev foran og mer avslappet sittestilling.
De dyrere modellene har også lagringsplass i rammen.
Har du mer penger å bruke, kan også vurdere Cannondale Topstone 1. Den har mange av de samme kvalitetene som Diverge, men kommer blant annet tubeless ready og med 11-delt girgruppe.
Konklusjon
Som i en Disney-film har Specialized knabbet en liten dæsj sjel fra terrengsyklene og blandet sammen med landeveis- og grussyklene, og opp av den putrende gryta er Diverge kommet.
Den nye generasjonen Diverge kommer så klart ikke ut av ingensteds, og er ikke revolusjonerende på noe vis, men bygger videre på et veldig solid fundament, og vi lar oss likefullt imponerende over sluttproduktet.
På de dyrere syklene, med bedre materiale og dyrere komponenter, er det på et vis større marginer for å gjøre feil. På en billig sykkel kan et dårlig hjulsett være helt avgjørende for om sykkelen er god eller elendig.
Her har Specialized funnet en veldig god balanse, gjort noen glitrende grep med geometrien, som gir en sykkel som er komfortabel å sittet på, fungerer godt både på grus og asfalt, og neppe svikter forventningene dine.
Den har ikke noen glødende x-faktor, den er bare jevnt over solid, og nær fasit i sin prisklasse.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.