Scott Speedster 10 Disc bærer preg av å ha vært på markedet i en eller annen form i flere år. Sykkelen fra Scott Speedster har noen utdaterte løsninger og en geometri som trenger en modernisering.
SISTE REIS: Scott Speedster 10 bærer preg av at den snart blir erstattet av noe mer moderne. Bratt styrevinkel og kort frontramme gir lite stabilitet på grusen og tåoverlapp.
Drivverk/Bremser: Shimano GRX RX810, GRX RX600 48-33-tenners krank og 11-34-kassett
Testmodellen har en pen aluminiumsramme og Shimanos velfungerende GRX-gruppe med 2x11 gir. Delene forøvrig kommer fra Scott sitt eget komponentmerke, Syncros. Også hjulene kommer fra det tidligere kultmerket. Spesielt det korte, brede setet faller i smak.
Vi har testet Scott Speedster også tidligere. Da opp mot andre sykler enn de den møter her.
Scott har valgt GRX-kranken med tannhjul med 48 og 33 tenner på Speedster Gravel 10 Disc. Dette gir mulighet for høyere utveksling for dagene du setter på landeveisdekk, eller sykler asfalt med grusdekkene som kommer på. Schwalbe-dekkene sykkelen leveres med er de fine G-One Allround i 35 mm.
Vi synes Scott heller kunne satt på 40 millimeters-versjonen som på Nakamura-sykkelen. De smalere dekkene tilfører lite på asfalt, men begrenser noe på grus. Vi liker bedre Giants valg med robuste landeveisdekk fra start. Så kan vi heller bruke bredere dekk de dagene vi kun skal gruse.
Scott Speedster er utstyrt med vanlige hurtigkoblinger foran og bak. Dette er gammeldags. Alle andre merker har gått over til gjennomgående akslinger for stivere og mer presis sammenkobling mellom ramme og hjul. Gjennomgående akslinger er også standarden nye hjul leveres med.
Når vi setter oss på sykkelen kommer den andre negative opplevelsen med Scott Speedster Gravel 10. Sykkelen byr på mye tåoverlapp, ikke like mye som på Gekko-sykkelen vi testet for et år siden, men likevel mer enn vi er komfortable med. Såpass at vi slår forhjulet borti foten i det vi skal svinge ut på veien på den første testrunden.
Tåoverlapp er noe de fleste sykkelprodusenter har klart å unngå på nye gravelsykler.
Slakere styrevinkel, lenger frontramme og kortere stem er effektive botemidler mot dette. Når tåoverlappet er såpass stort på størrelse Large vil det være større på en mindre størrelse, og et enda større problem med skjermer.
Ute på veien gir Scott Speedster et solid inntrykk. Den er likevel litt vinglete i lav fart og biter seg fast i retningen når farten øker. Begge egenskapene er mer påfallende på veien enn på grusen. På grus blir styringen mer nøytral da friksjonen mot underlaget er mindre.
Scott Speedster 10 har fin utstyrspakke og pen rammefinish, men både geometrien og akslingene trenger modernisering.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.