ROBUST: Rocky Mountain Solo 50 er en solid og lettsyklet grussykkel med godt med bagasjefester og stødige egenskaper. Bratt setevinkel gir en oppreist sittestilling.
Rocky Moutain Solo 50
Pris: 19 000 kroner
Vekt: 10,25 kilo
Nett: Bikes.com
Størrelse testet: Medium
Ramme: Rocky Mountain Butted 6061 SL Series Alloy.
Styre/Stem: Rocky Mountain Road Flare drop/Rocky Mountain am 7°
Sete/setepinne: WTB Silverado Race/Rocky Mountain 30.9 mm
Hjul/dekk: RM fornav, SRAM MTH 746 baknav, SUN HELIX TR25 SL 29 felger/WTB NANO 700 X 40C tl dekk
Drivverk/Bremser: SRAM APEX 1-11-delt, 40-tenners krank og 10-42-kassett/SRAM APEX-bremser
Kanadiske Rocky Mountain er mest kjent for grove stisykler og freeride-sykler.
Kanadierne har også et hjerte for sykling på jevnere underlag, og deres Solo-sykler med bukkestyre er satt opp for uvøren langtursykling på variert veidekke, med et klart fokus på ymse former for grus.
Rocky Mountain Solo 50 som vi tester i denne omgang er satt opp med 1x11-drivverk fra SRAM. Kranken er satt opp med 40-tenners drev, som matchet med en stor 11-delt kassett med spenn fra 10-42, gir et krabbegir en god del lettere enn 1:1. Bra for de bratteste klatringene.
Rocky Mountain Solo 50 har en turvennlig geometri med noe brattere setevinkel enn normalen. Dette kombinert med ganske slak front gir en oppreist sittestilling der vi sitter godt over pedalene. Dette kommer godt til sin rett i bratte motbakker, men kan gjøre det noe mer krevende å lette litt på forhjulet opp kanter i terrenget. Testsykkelen i størrelse medium er i minste laget for syklister over 180 cm, men ved å montere setet godt bakpå den rette setepinnene finner vi oss godt til rette.
Rocky Mountain Solo 50 er robust satt opp. Den har kraftige rammerør og solid gaffel med flere bagasjefester. Høyre setestag er senket for å gi god plass til breie dekk. Det er god plass rundt de 40 mm breie WTB-dekkene som kommer på. Både girvaier og bremseslange ligger på undersiden av kjedestagene.
De går inne i underrøret mellom styrerør og krank. Inngangen for slange og vaier øverst på underrøret er ryddig, men slanger og strømper bør kappes ganske kort for å unngå og slå borti løkka med kneet.
Ute på grusveiene oppleves Rocky Mountain Solo 50 først og fremst som veldig solid. Den er ikke blant de aller letteste, ei heller blant dem med mest komfort bygget inn i rammekonstruksjone. Her hjelper uansett de digre dekkene godt. Fronten er lav nok til at du kan finne en god jageposisjon når du ønsker å kuske høy fart på flatene og girspennet er passelig både for asfalt og grus.
Styringen er mer stødig enn kvikk, mer stabil enn nervøs. I utforkjøringene på grus loses vi trygt nedover av Rocky Mountain Solo 50, men fordekket med den tydelige midtstripen har en tendens til å spore noe i løsgrusen. Dette forsterkes nok av at vi sitter litt frampå sykkelen. Dette krever en myndig hånd i svingene. 2020-modellen av Solo 50 er blitt skodd med WTB Venture i samme dimensjon. Disse har mindre mønster enn dekkene her. Forøvrig er 2020-modellen lik.
Rocky Mountain Solo 50 er en tursykkel som gir trygghet til å utforske nytt terreng og lange omveier. Den har flust med bagasjefester og forutsigbare kjøreegenskaper. Den er ikke i sitt ess på landeveislignende treningsturer, men kommer til sin rett på grovere grus og i brattere terreng.
Monter vesker og primusflasker og dra på langtur. Rocky Mountain Solo 50 er ikke raskest fra A til Å, men den er blant de mest solide og pålitelige tursyklene i testen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.