BELGISK BLÅ: Ridley Kanzo Fast er rask, robust og rålekker! Alle foto: Henrik Alpers
Ridley Kanzo Fast Rival AXS
Pris: 47 999 kroner
Vekt: 8,8 kilo
Oppgitt dekklaring: 42 mm
Testår: 2022
Ridley Kanzo Fast er slående lik en landeveissykkel, men de volumniøse dekkene avslører nok intensjonen: Grussykling.
Men hva med egenskapene? Minner de mest om en landeveissykkel eller en gravelsykkel?
Ridley har tre gravelsykler i kolleksjonen. Kanzo Fast, er som navnet tilsier til dem som vil sykle fort på grus- og asfaltveier, gjerne med startnummer.
Som 3T Exploro Race er også Ridley Kanzo laget som en aerosykkel. Den henter mange elementer fra Ridleys aeroracer, Noah Fast.
Rammen har lekre linjer. Overgangen fra gaffel til ramme er laget på aero-vis. En vinge gjør at motvind passerer fra forhjul og gaffel og forbi rammens underrør med minst mulig bremseeffekt.
Bakhjulet gjemmer seg bak et sterkt buet seterør. Kjedestagene er asymetriske for å gi god dekkplass uten å senke dem lavt under kranken. Den glinsende blå-lilla lakken ser ut som en million euros og gjør at Ridley Kanzo ser virkelig classy ut.
NESTEN SLICKS: Vittoria-dekkene har en glatt rullebane i midten. Ridley-rammen har skjermfester.
BEVINGET: Aero-gravel gir mening når du også ønsker å bruke sykkelen på veien - enten til og fra grusen, eller på rene landeveisturer.
Det integrerte aerostyret sikrer at bukken havner i god vinkel i tillegg til at et gjemmer bort bremseslangene på en fin måte.
Garmin-feste følger med. Aerostyret er ikke bare stivt og komfortabelt å holde i, det er også digg å hvile brystkassa på når du legger deg ned i UCI-ulovlig supertuck på veien for å holde følge med kompisene på standard-racere.
Ønsker du å montere styreveske og lykt må du være klar over at styret ikke er rundt. Styreveske med stropper vil funke fint - lykt med fast plastklemme eller lignende blir vanskelig. Fest den heller under Garmin-festet i front.
HELSTØPT: Det integrerte styret har fin fasong. Rival-hendlene er bedre å holde i en Force og Red
STOR FLATE: Styreoppsettet er flatt oppå slik at du kan hvile brystet på det når du super-tucker. Garmin-feste er kjærkomment.
Drivverket, SRAM Rival AXS, har stor kassett med spenn fra 10-44 tenner, paret med 42-tenners krank. Forskjellen på Rival AXS og dyrere Force AXS er mer teoretisk enn noe annet. Rival veier noen gram ekstra, men funksjonen er lik som Force. Rival-hendlene er bedre å holde i enn Force-hendlene også.
Rival-drivverket gir uansett tungt nok gir til å henge med på landeveien. Du kan også trå deg opp bratte gruskneiker. I de aller bratteste knekkerne kan du ikke forvente å holde deg i sone 1, men denne sykkelen er laget for de øvre puls- og wattsonene.
Sykkelen har ikke mulighet til bruk av frontgir. Ridley tilbyr den likevel med et 2x12-oppsett ved hjelp av det nye Classified-navet som Ridley er medeier i.
TETT PÅ: Bakdekket ligger tett inntil seterøret. Det er ikke lagt opp til bruk av frontgir.
STORT SPENN: SRAM Rival AXS XPLR-bakgiret fungerer bra med den 12-delte 10-44-kassetten.
Det er heller ingen fester for bagasje. Du kan så klart stroppe fast aerodynamisk sete-rakett og rammeveske til overnattingstur likevel.
De fine karbonhjulene har middels høy profil og god, moderne bredde. De gjør at store dekk blir mer aerodynamiske enn smalere felger. Hjulene veier også under 1600 gram for paret. Baknavet har høylydt tikkelyd som gir assosiasjoner til dyre kvalitetsnav.
Dekklaringen er oppgitt til 42 mm, men 45 mm dekk skal kunne skvises inn. Unngå de breieste dekken på vår-gjørmete grusveier da du fort vil skrape opp lakken i hjulbuen rundt bakdekket.
Utstyr
Ramme: Ridley Kanzo Fast karbon
Styre/stem: Kanzo Fast integrert styre og stem
Sete/Setepinne: Selle Italia SL-X/Kanzo Fast aeropinne
Hjul/Dekk: Forza Levanto gravel karbon/Vittoria Terreno Dry 38 mm TLR m/slanger
Vis mer
Rask og stødig på veien
Egenskapene til Ridley Kanzo Fast matcher det effektive utseendet. Den er stram og fast i styringen. I motsetning til den ganske geometrisk like 3T Exploro Race, er Ridley Kanzo noe understyrt både i lav og høy fart.
Ridley Kanzo er hakket høyere i front enn Exploro Race, som igjen er hele 14 mm høyere i fronten enn Wilier Rave SLR. Både Ridley Kanzo Fast og 3T Exploro Race kan sykles med stemmet slammet uten at vi havner for lavt.
Du må ta i litt mer for å få Ridley Kanzo over i sving enn på 3T og Wilier. Ridley-sykkelen strammer seg merkbart opp i fart. Du må være litt mer på for å holde den på planlagt linje gjennom svinger da den ønsker å rette seg opp.
Dette gir samtidig en super stabilitet som gjør at vi føler oss trygge i høy fart, også uten hender på styret og når vi sitter på overrøret i 60 km/t mens vi passerer kompisene på landeveissykler.
Vittoria-dekkene og de middels profilerte felgene bidrar også litt til understyringen. Vind tar litt tak i hjulene og dekkene.
Med drøye 3 bar/43 psi trykk i dekkene, vinner ikke Ridley Kanzo Fast noen komfortkonkurranse, men det er heller ikke intensjonen. Vittoria-dekkene er som på Wilier noe stivere i følelsen enn Scwhalbe-dekkene på 3T og Canyon. Slicksmønsteret gir likevel gode rullegenskaper.
En av testturene på Ridley Kanzo Fast var en landeveistur på 110 km i en seksmannsgruppe. Alle andre i gruppa var på aeroracere med smale landeveisdekk. Det gikk fint å holde følge.
De gangene det var som tyngst var i lange motbakker. Her merkes den ekstra vekten og den litt ekstra rullemotstanden mer enn på flater der vi kan ligge på hjul. Det er også i klatringer der avstanden mellom de lettere girene på kassetten merkes best.
Vi ender flere ganger opp med å gire mellom to gir der det ene gir litt treg frekvens, mens det neste gir litt for lett gir. Det er uansett et lite kompromiss. Er du avhengig av tette gir, kan det hende at 2x12-drivverk vil passe deg bedre.
Alternativet er Campagnolos Ekar-system som har tette gir på de nedre ⅔-delene av kassetten. Ønsker du å veksle mellom å bruke Ridley Kanzo som landeveissykkel og grussykkel kan du enkelt bytte til et større krankdrev når du også bytter hjul eller dekk.
Geometri
Styrerørsvinkel: 71,5 grader
Seterørsvinkel: 73 grader
Reach: 385 mm
Stack: 587 mm
Akselavstand: 1026 mm
Krankdropp: 72 mm
Målene er for sykkelen i størrelse medium.
Vis mer
Vi ville ha satt opp et landeveishjulsett med 32 mm dekk og tettere 10-36 kassett til landeveisbruk og beholdt de store dekkene på de brede karbonhjulene som følger med.
Konklusjon
Ridley Kanzo Fast er en sykkel for deg som liker det skarpt, stramt og effektivt. Den direkte følelsen i ramme og hjul veier opp for tapt komfort med super forutsigbarhet og presisjon.
Ridley Kanzo er en effektiv og presis gravel-racer du også kan sykle fort med på landeveien. XXLs spesialmodell som vi har testet her er også gunstig priset i forhold til hva du får.
Supre karbonhjul, trådløst 1x12 drivverk med god spredning og et elegant, lett og funksjonelt styreoppsett.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.