GRAVEL: Ridley Kanzo er en kvikk og morsom grusracer.
Lesetid: 7 minutter
Ridley Kanzo Adventure er en grov grusracer, eller du kan kalle det en grov gravel eller blandeveissykkel om du vil. Det er kort forklart en racersykkel satt opp med 47mm brede dekk på en 650b-felg, slik at du virkelig kan sykle på dårlige veier.
Vi begynner med den sedvanlige bransjepåstanden:
Ridley sier: «Akkurat som trubadurene, oppfordrer vi våre Ridley-eiere til å sykle for å oppdage nye steder og oppleve gamle steder på nye måter». Vi mener: Vi liker produsenter som oppfordrer til å sykle heller enn å mase om «lett-og-stivt». Men markedsavdelingen til Ridley kan godt bruke noe helt annet enn en trubadur som eksempel for dette. Vil vi anbefale denne sykkelen? Ja, det vil vi. Bittelitt dyrere enn sine konkurrenter, kanskje, men uten dramatikk.
PLUSS: Flott utsteende, vi liker både styret og setet godt som et utgangspunkt, mange gode festeanordninger, god føring av strømer og vaiere gjennom rammen, bra utveksling. MINUS: Bittelitt dyrere enn konkurrentene, litt kjipe hjul, vi savner en spisskompetanse.
Ridley Kanzo kommer i to versjoner, Kanzo Adventure og Kanzo Speed. Begge to leveres i forskjellige prisklasser, hovedforskjellen er at Kanzo Speed leveres med vanlig landeveishjul og en dekkdimensjon på maks 35 mm. Kanzo leveres med hjul i 27,5 tommer og 47 mm brede dekk, med en maks dekklaring på cirka 50 mm.
Begge syklene er laget for å oppleves som raske og kvikke i styringen, de skal begge representere en tolkning av rittsykkelen, bare at det er ment for grussykling. Kanzo Speed er for deg som sykler like mye grus som asfalt – Kanzo Adventure, som vi altså har testet her, er for deg som foretrekker grusen.
Dette er en ganske kvikk og leken grussykkel, laget for alt fra pendling og grusritt til bikepacking og kryssing av kontinenter. Sett på et landeveishjulsett og du vil trille riktig fort, sett på 50 mm brede dekk i 650-størrelse og du kan krysse elveleier.
GODT KJØP
Det skal godt gjøres å kjøpe en sykkel i denne prisklassen i dag, som ikke er mer enn god nok for å vinne hva som helst du stiller opp i. Ridley Kanzo Adventure – like så.
Rent prismessig kommer den ganske likt ut med konkurrentene. En Canyon Grail med 1X ligger på cirka 28500 kroner, en Trek Checkpoint med 105-komponenter og aluramme koster 22999.
Vår modell er lakkert i British Racing Green med kremhvite dekaler, en fargekombinasjon som unektelig fremstår eksklusiv. Titter vi på vaier og slangeføringene, ser vi at det er lekkert rutet gjennom rammen, og det er bygget slik at vi slipper at det som går gjennom rammen klaprer når vi sykler på grusen.
Vi finner festeanordninger på både ramme og gaffel, både til skjermer og vesker til bikepacking. Her kan du virkelig laste tungt om du vil, og sette på sidevesker eller flaskeholdere på både gaffel og underrør.
Styre, stem og sete leveres av Ridleys undermerke Forza, og er godt tilpasset sykkelen.
Styret har «sweep», eller bakoverbøy om du vil. Det betyr kort forklart at hvileflaten på toppen av styret er trukket litt tilbake, slik at du har styret litt nærmere, fint i eksempelvis lange klatringer.
Setet har noe tykkere polstring enn vanlig for kategorien, uten at vi finner det tungt og klumpete. Seter er en smakssak, og at vi trives godt på dette setet betyr ikke at rompa di er enig. Bare noter deg at det er litt tungt, og veldig mykt. Så får du selv vurdere om det er det du skal ha.
Selve rammefasongen er klassisk diamantform. Vi noterer oss flate og blyanttynne setestag, dette skal gi vibrasjonsdemping og komfort på ujevnt underlag.
UTE PÅ VEIEN
Så hva slags sykkel er det vi har med å gjøre på veien? Med de 47 mm brede, 650b-dekkene vi har testet, er det klart at dette ikke er like kvikt som en landeveissykkel. Men sittestillingen er relativt lik det vi har på en racersykkel.
Det betyr at du sitter ganske langt og utstrakt. Det er langt frem til styret og det er langt ned til styret. Om vi skal sammenligne med en rittracer, er styret cirka 1,5 centimeter nærmere styret, og 1-1,5 cm høyere.
Hva betyr dette i praksis?
Det betyr at du sitter litt mer oppreist enn på en vanlig racer, men ikke mye – du er fortsatt fremoverlent for å bruke styret aktivt. Det er fortsatt meningen at du skal ta kvikke retningsendringer med styret, for å ha god kontroll på all slags underlag.
Vi har drøye ti timer på veien med Kanzo Adventure, og uten å direkte ha sammenlignet den med andre sykler, hva kan vi tillate oss å mene?
Kanzo Adventure oppfører seg slik vi forventer, den har lagt seg helt på linja med andre sykler i samme segment. Det betyr at det er umulig å oppdage om den er mer eller mindre komfortabel på grusveier.
Vi greier ikke å oppdage at setestagene gir ekstra vibrasjonsdemping, men vi opplever den som langt fra «hard». Sammenligner vi eksempelvis med den første grusmodellen til Fara, der møtte vi en sykkel som føltes litt som å sykle på en planke.
Fronten? Den føles helt normalt hard. Helt på det jevne. Det positive er at vi har en front som er solid og stivt bygget. Når vi lener oss over svinger det akkurat slik vi er vant til.
Om du ikke har prøvd 650b-hjul, det svinger ganske mye tregere og dorskere enn en racer. Men når du tar slike hjul på grusveier, oppleves det veldig mye tryggere i svingene, og du vil plutselig tillate deg litt drifting også.
Hva med lekentheten? Hvordan er den å sprett opp på fortauskanter med, hoppe over vannhull i grusen eller fyke fra hjulspor til hjulspor med?
Trygt. Som forventet. Som det skal. Det er ikke så lekent og morsomt som med 3T Exploro, den rådyre modellen som på mange måter banet vei for denne type sykler. Men det er langt fra å gi den vimsete følelsen du kan få om du setter slike hjul på en rendyrket krossykkel.
Alt er som det skal være. Og her kommer trolig det eneste minuset på hele sykkelen i den grad det er et minus.
Alt er som det skal være. Eller om vi vrir på det. Finner du sykler i denne prisklassen som stikker seg virkelig ut, som har en skikkelig x-faktor? Eller handler det ikke mest om hjerte?
Da snakket vi virkelig spisskompetanse. Men hva med Kanzo? Den gjør det den skal. Ferdig med det. Og ikke noe mer.
Ville vi kjøpt den?
Ridley er et stort merke i Stavanger-regionen der importøren holder til, et mindre merke ellers i landet. Merket står ikke alltid øverst på ønskelisten, av varierende årsaker.
Ridley er ofte kostbart sammenlignet med andre merker, enkelte ganger er de ikke helt på ballen hva gjelder utvikling, og evnen til å synes i mengden virker det av og til som de har glemt.
Men klatresykkelen Ridley Helium er en tidligere testvinner i Landevei, og Ridley har alltid være svært langt fremme i sykkelkross og på aerosykler.
Så hva med denne?
Ja, vi tør mene dette er noe vi kunne kjøpt. Hjulsettet er kanskje bittelitt kjedelig, men tja, i denne prisklassen er det ingen som leverer karbonhjul heller.
Det eneste sykkelen mangler er den tidligere nevnte X-faktoren. Og det er jo voldsomt å kreve her.
Oppsummert
Ridley Kanzo er en gravel laget for langturer og bikepacking, og den er laget for å takle de groveste kjerreveier – skal du ha en sykkel som klarer grovere terreng er en lett fulldemper neste steg.
Sittestillingen er ganske lik en vanlig racer, vi vil fortsatt beskrive sittestillingen som aggressiv, helt i tråd med andre merker. Kjøre-egenskapene er
Prisen er på det jevne med andre merker, utseendet flott og detaljnivået bra.
PS: Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».
Ridley Kanzo Adventure Ultegra
Mekanisk Ultegra på hele sykkelen
9100 gram i str. XL
48/32-krank
Shimano GRX hjulsett (Avviker fra bildene)
WTB Riddler dekk
Komponenter fra 4ZA
11/32-Kassett
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.