MARKEDSSJEF: GTs Grade har vært en favoritt på markedet lenge, og de var tidlig ute med sykler i dette segmentet.
GT Grade Ultegra
Pris: 34 999 kroner
Vekt: 8,88kilo
Størrelse testet: 56 cm
Importør: Beach Mountain
Maks dekkbredde: 36mm grusdekk
Skjermer f/b: Ja/ja, inkludert fester
Passer for: Deg som vil ha en stabil sykkel til lett bikepacking og lange grusturer i marka.
GT Grade er allerede blitt en svært populær eventyrsykkel i Europa og USA. En enkel skjermløsning følger med, sykkelen skal etter sigende operere prikkfritt med et bredt bruksområde, hva mer kan vi ønske?
GT Grade Ultegra leveres ikke overraskende med full ultegragruppe. Setepinnen er K-Force Carbon fra FSA, setet er Fiziks Aliante, mens styre og stem er av GTs eget merke. GTs trippeltriangel er selvs- agt på plass i bakenden, et lekkert designelement vi liker. Legg også merke til kjedestagene. Disse er senket for å redusere klapringen fra kjedet, noe som fungerer godt.
Grade er kanskje den mest retningsstabile sykkelen i testen, en trygg los å gå til om du skal holde høy og jevn fart hele dagen. Dette er en skik- kelig gruskverner, gi denne til en som liker å kjøre halvhardt og du kan ligge i dragsuget hele dagen. Vi liker også at fronten føles solid og responsiv, det er veldig enkelt å legge seg i en linje i utforkjøringene og følge denne hele veien ut svingen.
GT er et solid godstog, en egenskap som også blir dens utfordring. Sykkelen både klatrer godt og er allsidig i sitt bruksområde, men vi savner veldig at den utmerker seg på noe vis.
Utstyr
RAMME: Grade Carbon
STYRE: Enduroad karbon
STEM: New Design 3D
SETE: Fizik Aliante
GIR: Shimano Ultegra
KRANK: Shimano Ultegra 52/36
KASSETT: Shimano 105 11/32
BREMSER: Shimano BR-785
HJUL: Mavic Aksium Disc
DEKK: Clement Strada 32mm
Vis mer
Vi føler vi blir sittende litt langt bakpå, uten at det hjelper å sette opp sykkelen mer aggressivt. Den mangler litt snert og skyv i klatringene, og den føles tam i akselerasjoner. Den inspirerer ikke helt til lek og moro, og dette er ikke sykkelen vi har lyst til å utfordre i terrenget.
GTs vaier-og strømpeføring under underrøret er lekker, men vi mener en intern føring er bedre. Denne løsningen gjør det enkelt å bytte vaiere, men det fordrer en høytrykksspyler å holde det rent. Klemmene som holder det hele på plass må også strammes med jevne mellomrom. Drar du til for hardt ødelegger du aluminumsgjengene som er satt inn i karbonet. Det samme gjelder gaffelen. Også her burde strømpen være innvendig.
GT Grade er en stabil, forutsigbar og trygg sykkel, den har ingen store feil eller mangler. Grade var i sin tid en pionér, og det kan virke som om tiden har reist litt fra GT. I dette selskapet blir den litt for kjedelig, vi føler vi sitter mer bakpå og kruser heller enn fremme på sykkelen for å kjøre og leke. Er du glad i rolige lang- turer, lett bikepacking eller på jakt etter en sykkel til all slags underlag er en GT Grade et godt valg. Vi i redaksjonen etterlyser fortsatt litt mer liv.
NB: 2017-modellen av denne sykkelen er identisk, med unntak av hjulsettet. For 2017 vil dette være Mavic Aksium Disc.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.