MED DEMPING: GT Grade Expert har en helt unik karbonramme med mye innebygget fleks. Geometrien fungerer både i høy fart på veien og på langtur med oppakning på grusen.
Originale GT Grade var en av de første rendyrkede grussyklene på markedet.
Den andre generasjonen av modellen tar med flere av de gode funksjonene fra forgjengeren og kvitter seg med en del av lytene.
GT Grade Expert er en av tre karbonsykler i testen. De to andre kommer utstyrt med Shimanos nye GRX-gruppe. GT Grade Expert kommer med en tilpasset 105-gruppe. Funksjonen er tilnærmet lik, selv om 105-bakgiret ikke har kløtsj slik GRX-bakgiret har.
Kranken er en grustilpasset FSA-variant med mindre tannhjul. Fint til bratte grusklatringer og sykling med bagasje. I motsetning til de to andre karbonsyklene har sykkelen bagasjefester på gaffelen. Den har også gode skjerm-fester, inkludert en løs adapter som festes mellom de syltynne setestagene.
Akkurat setestagene er det mest oppsiktsvekkende på GT Grade Expert. De er supertynne. Du kan lett bøye dem med hendene. De er festet til overrøret et stykke foran seterøret og er ikke koblet fast med seterøret på noe vis. Stagene er ikke laget av karbon, men er massive glassfiberstenger med et tynt lag karbon utenpå.
Stagene er konstruert for å flekse vesentlig mer enn tynne karbonrør. I tillegg er seterøret flatt nederst. Både setestag og seterør flekser mye når vi legger vekt på setet. Dette er både synlig og følbart. Likevel opplever vi ikke at vi sitter og husker når vi sykler.
Karbon- og glassfiberramma til GT Grade Expert oppleves som stiv sideveis. Den er også forbilledlig lett med en rammevekt på rundt kiloen.
Ute på veien er det lett å finne seg til rette på GT Grade. Monterer du stemet lavt kan du oppnå en sittestilling som ligger nært opp til en landeveissykkel. De relativt smale dekkene fra WTB er monert på elegante lavprofil-hjul uten logoer på verken nav eller felger. Hjulene fungerer bra, men merkevarenav som på Orbea og Nakamura hadde vært en kjærkommen oppgradering.
I tillegg til de unike setestagene har Grade et annet ess i ermet. Endestykkene på gaffelen, der du fester forhjulet, kan snus på. Standardstillingen er å feste hjulet i bakre posisjon som gir gaffelen 55 mm fremløp. Dette gir passe kvikk styring og god stabilitet i høy fart. Laster du opp gaffelen med mye bagasje kan du flytte hjulfestet til fremre posisjon og få 70 mm fremløp. Noe som gjør at sykkelen blir lettere å svinge med tungt lastet gaffel.
På grusveiene klarer GT Grade å gi både trygghet og inspirasjon. Den føles lett og kvikk, men også komfortabel og trygg utfor. Styrefasongen med ganske mye utsving, såkalt flare, gir ekstra moment i svinger.
De lettrullende dekkene er ikke de mest gripevillige på løsgrusen, men på fast grus overbeviser de med pålitelig grep. Litt mer volum hadde dog ikke vært ueffent på vaskebrettene i marka. Dekklaringen er ikke den aller rauseste, men 42 mm dekk skal gå greit inn.
GT Grade Expert er en smart utstyrt gravelsykkel med en unikt dempende rammekonstruksjon. Den justerbare gaffelen er en bonus som gir den allerede så allsidige sykkelen enda videre egenskaper.
GT Grade Expert oppleves nesten som en landeveissykkel på asfalt og raske grusveier, men den dempende ramma gir ekstra komfort og grep. Alle bagasjefestene gjør sykkelen klar for langtur. GT har med Grade klart å lage et supert kompromiss mellom treningssykkel og langtursykkel. Kudos.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.