ROBUST: Fuji Jari er klargjort for de groveste turene. Den er likevel rask og leken, og fungerer godt også på asfalt.
Fuji Jari
Pris: 18 999 kroner
Vekt: 9,88kilo
Størrelse testet: 58 cm
Importør: Birk Sport
Maks dekkbredde: 45mm grusdekk
Skjermer f/b: Ja/ja
Passer for: Deg som vil ha en eventyrsykkel som er kapabel til grovt underlag, som også egner seg for bikepacking.
Amerikanske Fuji har god kontroll på både landeveissykler og krossykler, og Fuji Jari er den første sykkelen de selv definerer som en gruskverner. Fuji Jari er den eneste i testen som leveres med en egendefinert krank med 48/32-utveksling fra FSA. Ellers bærer den i hovedsak komponenter fra Shimano med 105-kvalitet, alt satt på en aluminiumsramme som veier ca 1350 gram.
Fuji Jari er klargjort for både skjermer og bagasjebrett, og du finner også flaskeholderfester både på overrøret og under underrøret. Dette er sjelden kost for landeveissyklister, men det brukes til å feste små verktøyvesker, overrørsvesker eller ekstra flaskeholdere. Amerikanerne har sjelden samme tilgang på vann som i Norge, det er ikke uvanlig med langt større behov for å bære vann.
Styret på Fuji Jari har stor «flare», altså at bukken er bredere enn toppen av hendlene. Jari kommer også med en gummipute under overrøret, for å minske ubehaget ved eventuell bæring. Fuji Jari plasserer seg lengst til høyre på eventyrskalaen, selv om eksempelvis Ridley X-Trail har enda bredere dekk. Men Fuji Jari er noe mer oppreist, har enda lengre akselavstand og en litt mer avslappet kjørefølelse. Den er relativt behagelig å sitte på, og den er superstabil og trygg så lenge du sitter på hendlene. Kranken med lav utveksling er også en god venn i lange klatringer.
Bukken er så bred og dyp at vi ikke greier helt å se hva den er til. Vi får ingen opplevelse av mer kontroll over sykkelen, tvert i mot. Sykkelens avslappede natur gjør dette til en super reise både på grus og asfalt. Vi opplever å ha stålkontroll på sykkelen både i klatringer og utforkjøringer, selv om det skorter om vi har lyst å leke skiltspurt. Dette betyr ikke at Fuji Jari er en dorsk og treg sykkel, snarere tvert i mot. Denne sykkelen inviterer mer til lek enn noen av de andre, den er tilsynelatende veldig villig til å løfte på baken, nesten som en krossykkel. Vi vil beskrive denne modellen mer som et leketøy enn et konkurranseverktøy, med et bruksområde til høyre på eventyrskalaen.
Fuji Jari er denne testens grovis, og et tydelig bevis på at produsentene ikke er helt enige med seg selv hva slike sykler skal være. Men er dette sykkelen en klassisk landeveissyklist vil kjøpe for bruk om høsten? Den stereotype, konservative italia-elskeren som klorer seg til sin Colnago med 23 mm dekk vil neppe falle for dette. De som ønsker seg en sykkel som er super til langturer og opplevelser på grovt underlag, gjerne også til bikepacking, de bør ta en nærmere titt på Fuji Jari.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.