Bestselgeren og testvinneren Diamant AR gjenoppstår i oppgradert versjon og til noe høyere pris. Diamant AR var et unikt gravelsykkelkupp for få år siden, men har nå fått økt pris og større konkurranse.
DIAMANT AR V GRX: Diamant AR gir mye sykkel for pengene, enten du ønsker å sykle grus eller landevei. Alle foto: Øyvind Aas
Diamant AR V GRX
Pris: 19 999 kroner
Vekt: 10,25 kilo
Oppgitt dekklaring: 40 mm
Intersport.no
Testår: 2022
Diamant AR-modellen Tiagra ble en folkefavoritt og en bestselger da den kom på markedet for 4 år siden. Den da signalgule sykkelen var allsidig og rimelig, samtidig som den hadde kvikke racersykkel-egenskaper på veien.
I 2018 var relativt rimelige gravelsykler med gode egenskaper sjelden vare og Diamant AR Tiagra fremstod som en gjennomtenkt sykkel som dekket manges behov.
Nå er arvtageren Diamant AR V GRX her, litt dyrere, bedre utstyrt og med en tøff, men ikke like oppsiktsvekkende finish av rå, børstet aluminium.
Fin ramme
Rammen på nye Diamant AR er den samme som på bestselgeren fra 2018, men gaffelen er ny. Karbongaffelen har nå kraftigere bein og en litt annen inngang for bremseslangen enn forrige generasjons.
Utstyrsnivået på Diamant AR V GRX er noen hakk opp og mer spesialisert mot grussykling. Girsystemet er Shimanos grusgruppe GRX, på laveste RX400-nivå. Kassetten er tidelt og kranken, oppgradert til RX600-nivå er utstyrt med to tannhjul med 30 og 46 tenner. Kassetten spenner fra 11-34 tenner. Utvalget gir gjør sykkelen mer allsidig enn forgjengeren.
Diamant AR V GRX kom med landeveis-krank og -utveksling. Den todelte kranken og kassetten med god spredning gir både tungt nok gir til å henge med på landeveien og lett nok gir til bratte gruskneiker. Spranget mellom girene er ikke så store at det blir vanskelig å finne god tråkkfrekvens i variert terreng.
Hjulene fra WTB er klargjort for slangeløs sykling. Styret er fra Easton og har ganske mye utoverbøy (flare) nede i bukken.
Forrige generasjon Diamant AR kom satt opp med komfortable, men middels smale landeveisdekk. Årets modell kommer nå med voluminøse grusdekk som standard, Schwalbe G-One Allround i 40 mm bredde. Ett av våre favorittdekk til variert sykling på grus og noe asfalt.
Easton-styret har en del utsving (flare) nederst i bukken. Vi opplever at styret er i overkant bredt for landeveissykling, men det gir god trygghet til pendling og grussykling.
Geometrien tilsier i år som forrige gang at størrelse M tilsvarer størrelse 56 hos de fleste andre merker. Målene er nesten identiske med Superior X-Road Elite i størrelse large.
Er du 185 cm eller høyere vil Large fra Diamant være riktig valg. Testsyklisten på 184 cm trives klart best på størrelse M.
Geometrien på rammen er ganske lik den vi ser på tradisjonelle landeveissyklister. Styrerørsvinkelen er hakket slakere enn eldre landeveissykler, men helt i tråd med gjeldende trender for bukkestyresykler. Sammenlignet med bransjens modigste gravelsykler er Diamant AR V GRX noe bratt i vinklene.
Dette gir kvikk følelse i styringen. Vi opplever likevel ikke at sykkelen føles i overkant nervøs, men på løs grus er det et poeng å beholde en del vekt over forhjulet i utforkjøringene.
Rammen har feste for skjermer. Også i gaffelen er det hull i krona og nederst på beina for feste av skjermer. Girvaierne og bremseslangen til bakbremsen er lagt inne i rammen. Vaieren til frontgiret ligger åpent inne i rammen, noe som skaper noe skrangling under sykling på slagete underlag.
Hjul og dekk: WTB Serra TCS 2.0, i23, Schwalbe G-One Allround RaceGuard, 28x40 mm dekk
Vis mer
Testet på grus, brostein og asfalt
Vi har tatt med Diamant AR V GRX på langturer både på grus og asfalt, samt på rene bakketurer på grusvei. Raske grusutforkjøringer med både lange dragere og krappe svinger har blitt forsert både på Diamant AR og Superior X-Road Elite head to head.
Da Diamant AR V GRX koster det samme som Superiors gravelsykkel med alu-ramme har det vært naturlig å sammenligne disse syklene ganske direkte.
Hvem er Diamant AR V GRX for?
Forrige generasjon Diamant AR nådde et bredt publikum. Den kom satt opp som en robust landeveissykkel med god dekklaring og ble raskt en favoritt både som sykle-til-jobben-sykkel, grusssykkel, vintersykkel, regnværsracer og begynnerracer.
Diamant AR V GRX er satt opp mer som en ekte gravelsykkel, uten at det går særlig på bekostning av landeveisegenskapene. Vet du at du ikke ønsker å sykle på grusveier i særlig grad bør du vurdere å bytte dekkene til noen rene landeveisdekk i 30 eller 32 mm bredde. Dekkene den kommer med fungerer bra både på grus og asfalt, uten at de kan måle seg mot rene racerdekk på asfalten.
Utvekslingen på årets modell byr på lettere gir, noe som de aller fleste vil sette pris på. Når vi sykler langturer i marka for å unngå biltrafikken å oppleve naturen på nært hold ønsker vi ikke alltid å ta maks i for å komme opp bakkene. Den grus-orienterte kranken og utvekslingen hjelper godt her.
Geometri
Styrerørsvinkel: 72,5 grader
Seterørsvinkel: 73 grader
Reach: 38,5 cm
Stack: 58,3 cm
Akselavstand: 1021 cm
Krankdropp: 68 mm
Målene er for sykkelen i størrelse medium (53).
Vis mer
På veien og grusen
Det er nettopp landeveislik sykling på grusveier som er Diamant-sykkelens spisskompetanse. Til slik sykling der vi sykler fort og langt i marka fungerer den bedre enn den relativt lave prisen tilsier. Geometrien er passe aggressiv for god effektivitet, samtidig som sittestillingen er oppreist nok til at vi orker å sykle i mange timer.
Er du gravel-curious og spesielt hvis du kanskje ønsker å sykle lengre grusturer i forlengelsen av veien til kontoret er Diamantsykkelen en god følgesvenn.
Selv om vekten er noe høy sammenlignet med landeveissykler med karbonramme føles Diamant AR effektiv i klatringer. På vaskebrett og grove brostein føles den hakket mer komfortabel enn Superior X-Road Elite f.eks.
Muligheten til å få styret ganske lavt gjør at vi gladelig sluker mange mil sittende i relativt aerodynamisk stilling. I utforkjøringer setter vi pris på stabiliteten den litt slake styrevinkelen gir, samtidig som vi liker manøvrerbarheten sykkelen også har. Diamant AR V GRX holder ikke linjer like dønn som Superior X-Road Elite, men er samtidig mer villig til å skifte retning på kort varsel, eller skjære enda skarpere kurver enn det vi er komfortable med på Superior-sykkelen.
Det ganske breie styret gir godt moment når vi tvinger sykkelen til å holde innersvingene i raske utforkjøringer med god oversikt.
Med 40 mm store dekk får vi litt tåoverlapp - mest merkbart når vi står og balanserer på rødt lys i byen, men verdt å merke seg før du monterer skjermer. Da vil det bli mer merkbart og noe å være obs på.
Selv om Diamant AR V GRX kommer med fine grusdekk som standard vil den også fungere supert med smalere, lettere og raskere landeveisdekk. Du kan velge å bytte dekk avhengig av hvordan tur du skal på.
Alternativer til Diamant AR?
Forrige generasjon Diamant AR skilte seg ut i mengden både med signalgul farge, men også med allsidig geometri og kvikke egenskaper. Prisen var også noen tusen lavere enn for årets versjon. Nye AR V GRX kjemper i et marked der det er flere om beinet.
De fleste rimelige bukkestyresykler har nå tilsvarende dekklaring og lignende egenskaper som Diamant-sykkelen. Likevel står Diamant-sykkelen seg bra i forhold til konkurransen. Den har fortsatt en god og funksjonell utstyrspakke til prisen.
Den har samme allsidige og kvikke geometri og den ser flott ut. At den i motsetning til mange andre rimelige gravelsykler også kommer med to-delt krank øker allsidigheten ytterligere.
Den tyske internett-giganten Canyon er kanskje de som konkurrerer med Diamant mest direkte om allsidige egenskaper til lav pris. Deres rimeligste Endurace CF-modell har flott karbonramme og er utstyrt med Shimanos fine 105-gruppe med landeveis-utveksling. Den har bare plass til 35 mm breie dekk, men for mange er det mer enn nok.
Vi har testet den dyrere modellen med Ultegra-girsystem, men den testen gir en god pekepinn på Canyon Endurace CF-syklenes egenskaper.
XXLs Ridley Kanzo AR er et annet alternativ i prisklassen under 20 000 kroner. Den kommer med tilsvarende utstyr som Diamant AR-sykkelen, men koster 2000 kroner mindre.
Konklusjon
Diamant AR V GRX er en morsom og allsidig sykkel som vil fungere til det aller meste av bukkestyresykling. Enten du ønsker deg et raskt transportmiddel eller er på utkikk etter et redskap for episke sykkelturer på grusveier i skog og fjell vil Diamant-sykkelen fungerer veldig bra. Sammenlignet med dyrere sykler er funksjonen topp, men vekten noe høyere.
Forrige generasjon Diamant AR var et unikt godt kjøp. Årets modell kan ikke gis den samme enhjørningsstatusen, men den er uansett et godt og solid sykkelkjøp for deg som sykler aller mest for turens del.
Bør byttes: Setet er både tungt og ukomfortabelt for mange
Forslag til oppgradering: Sett opp dekkene slangeløst. Et smalere styre vil gjøre styringen kvikkere på veien
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.