Canyon Grizl CF SLX 8 eTap suspension gravelsykkel har dempegaffel og fjærende setepinne. Lav vekt og allsidig geometri gjør den til mye mer enn en grov grussykkel.
Canyon Grizl ser ikke ut som en gjennomsnittlig grussykkel og dempegaffel føles kanskje uaktuelt for de mest konservative landeveissyklistene.
Men er du interessert i å sykle på grus, er dette en sykkel du seriøst bør vurdere.
Canyon plasserer Grizl mellom den mer racing-orienterte Grail-serien og merkets terrengsykler. Grizl har plass til hele 50 mm store dekk på 700c-hjul.
Grizl CF SLX 8 eTap suspension er en av et par toppmodeller i Grizl-serien. Alle med Canyons dyre karbonoppskrift i rammen, SLX. Sykkelen har dempegaffel i front. Rock Shox Rudy Ultimate-gaffelen har 30 mm vandring og luftfjær som enkelt lar seg justere med en demperpumpe.
1x12-drivverk
Drivverket - SRAMs trådløse Force AXS med XPLR-bakgir tillater bruk av ekstra stor kassett Kassetten spenner fra 10-44 tenner og gir med 40-tenners drev på kranken mulighet til både ganske høy fart på landeveien og forsering av bratte kneiker på grus. Du kan greit holde 40-45 km/t på flatene i tyngste gir så lenge du fikser tråkkfrekvens på rett rundt 100.
Reynolds-hjulene har 24 mm innvendig bredde og en karbonprofil som gir noe forbedret aerodynamikk. e føles bombesikre og gir god støtte til de voluminøse dekkene.
XPLR: SRAMs grus-bakgir i Force-serien gir bredt girutvalg.
SINGLE: Force-kranken har 40-tenners drev, noe som gir tungt nok gir til hastigheter opp mot 50 km/t
MULIG MED FRONTGIR: Ønsker du å gjøre Grizl enda mer allsidig kan du montere frontgir og 2x12-drivverk.
Overraskende normal
Tross sitt utseende føles den overraskende normal på tur. Gaffelen lar seg enkelt låse for full respons ved stående klatring og spurting.
I åpen stilling gjør den lite av seg når vi sitter og trår, helt til vi treffer grov brostein eller vaskebrett på grusveien. Da flyter sykkelen over underlaget på en måte vi ikke har opplevd med noen annen gravelsykkel, den fulldempede BMC URS LT inkludert.
DEMPER: 30 mm vandring i gaffelen gir suveren komfort og veigrep. Gaffelen kan låses.
NORMAL: Grizl-rammen minner om Canyons Ultimate landeveisramme rent utseendemessig .
De store, lettrullende Schwalbe-dekkene og dempegaffelen gir sykkelen suveren komfort og supert veigrep. Den geniale setepinnen gir også økt flyt på ujevnt underlag. Setepinnen fjærer, uten at setet vipper bakover.
Det trådløse girsystemet er forbilledlig enkelt i bruk og gjør sykkelen ekstra tight og stillegående. Kjappe trykk på knappene på bremsehendlene flytter kjedet lynraskt opp eller ned på kassetten. Kjedet holdes stramt og vi opplever ingen ulyder eller klapring fra bremseslanger eller kjede underveis. Canyon imponerer som vanlig med en suverent sammenskrudde sykkel.
BLADFJÆR: Karbonsetepinnen til Canyon fjærer uten at setet vippes opp i front.
NORSK DESIGN: Fizik Terra Argo X5-setet er designet av Torgny Fjeldskaar. Det er godt å sitte på.
Lang ramme
Geometrien på Grizl er ikke helt på rittracer-nivå, men det er fullt mulig å komme ganske lavt i front og godt over pedalene. Det spesielt lange overrøret kompenseres for med en 20 mm kortere stem enn normalt. Det behagelige styret med bakoverbøy er der vi forventer det skal være, forhjulet noe lenger frem.
Dette gjør at vi ikke opplever tå-overlapp, selv med store dekk. Styringen er passe kvikk uten å være nervøs. Samtidig er sykkelen stabil uten å føles treig. Du kan legge deg godt over i svingene og trygt kjøre trange innersvinger både på asfalt og grus.
Ramme/gaffel: Canyon SLX karbon - Rock Shox Rudy Ultimate 30 mm vandring
Styre/stem: Canyon karbon/Canyon V13 alu
Sete/Setepinne: Fizik Argo Terra X5/Canyon S15 VCLS 2.0 CF
Drivverk/Bremser: SRAM Force AXS XPLR 10-44 kassett og 40 tenners krankdrev
Hjul/Dekk: Reynolds ATR XDR/Schwalbe G-One Bite 45 mm m/slanger
Vis mer
I lengre klatringer bærer sykkelen tyngden godt. Følelsen er noe mer nummen og dempet enn på en skarpere sykkel, men flyten er god og farten overraskende høy likefullt. På grus veier den økte komforten og det ekstra grepet opp for den ekstra vekten. Flyt er fart når det kommer til grussykling. Her er Canyon Grizl CF SLX 8 best i klassen.
Canyon Grizl CF SLX 8 eTap Suspension er en imponerende allsidig sykkel. Den kan brukes til alt fra lett terrengsykling til landeveissykling og bypendling. Sykkelen er perfekt til uvøren og rask grussykling og steinete fjellveier. Vi kunne klart oss uten den vekt- og prisøkende dempegaffelen, men setter pris på den når det blir realt steinete. Sykkelen overrasker også positivt som rask landeveissykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.