Cannondales nye Topstone Carbon kombinerer støtdemping med aggressiv landeveissykkel-geometri. Vi definerer Cannondale Topstone som en grov blandeveissykkel, med mulighet for både 700- og 650b-hjul.
BEIST: Topstone Carbon har hentet geometri fra komfortraceren Synapse, men oppleves like fullt stor for størrelsen. Kjøreopplevelsen er like fullt en av de kvikkeste for en grusracer.
Styre/stem: Hollowgram carbon 460 mm c-c/ Hollowgram alu 110 mm
Sete/setepinne: Fabric Scoop/ SAVE carbon 27,2 mm
Hjul/dekk: Hollowgram carbonfelger, tubeless ready, Hollowgram nav med innmat fra DT Swiss
Drivverk/bremser: SRAM Force eTap axs
Modellen har hentet geometrien fra Cannondale Synapse, men med større dekklaring, samt at den har feste for både frontlasting og skjermer. Den aller mest iøynefallende egenskapen er riktignok det pivoterende leddet på seterøret, en demperfunksjon Cannondale kaller «Kingpin».
Dette leddet er omtrent det samme som vi finner på Domane fra Trek, men plassert noe lavere. Det skal gi mer demping. I tillegg har setepinnen et flatt punkt som også flekser. Cannondale oppgir at sykkelen i praksis har 30 mm vandring.
Karbonkvaliteten som brukes i ramma er den samme enten du velger toppmodellen som vi har fått på test, eller om du velger de rimeligere modellene med Ultegra eller 105-gir. Vår testmodell er utstyrt med trådløse SRAM Force eTap AXS-girsystem, lavprofil karbonhjul fra Cannondales eget merke, Hollowgram, samt et aerostyre med mulighet for å bytte både styre og stem, altså ikke et rådyrt og helintegrert styre.
Rammen er voluminøs og ruvende, underrøret på sykkelen må være noe av det største vi har sett.
På asfalten oppleves ikke Topstone helt som en racer, men så fort vi kommer inn i skogen får vi virkelig følelsen av at noen har tenkt, prøvd og feilet, for å gi den raske og presise racerfølelsen - på grus.
Topstone er utstyrt med en 10/33-kassett, med tette gir nederst på kassetten. Dette gir oss muligheten til små justeringer når vi vil holde farten på flatene, noe vi virkelig savner på grussykler med enkelt-krank og færre gir. For deg som lurer på hvordan dette blir i klatringene, fortvil ikke. Med 33 tenner på lilleskiva og et krabbegir bak også med 33 tenner, har du gode muligheter til å gnage deg opp selv de bratteste kneikene du finner.
Hva med demperen? Fungerer den? Absolutt! Opplevelsen er litt todelt, særlig siden vi ikke har noe lignende foran på sykkelen. Men dempingen i setepinne og seterør fungerer vitterlig slik Cannondale sier det gjør. Vi merker ikke den helt store forskjellen på de små vibrasjonene, men i større humper og dumper har det god effekt.
En annen ting som også er morsomt å merke seg, er hvor mye bedre du vil klatre med bakdemperen. Du spinner mindre, enten det er en bratt vei med tørr grus, eller du skal klatre en humpete kjerrevei. Det siste gjør vi fint lite av på slike sykler, men det er verdt å merke seg om du synes dette er moro. Men hovedpoenget er at bakhjulet virkelig får satt grepet, noe en ikke opplever like lett med helstiv hekk.
På asfalten gjør demperen lite ut av seg, utover å gi sykkelen en gyngefølelse. Cannondale må gjerne mene modellene er like god på asfalt som grus, men der er vi bare ikke enige.
Fronten på sykkelen er en helt annen sak. Den er så stiv og presis som bare en landeveissykkel kan være. Det er umulig å direkte sammenligne Topstone med tilsvarende sykler testet tidligere i år, fjor eller året før der, men vi kan virkelig ikke huske å ha fått en så tydelig aha-opplevelse hva gjelder styrepresisjon. Den opplevelsen kan virkelig ikke overdrives nok, for å kjøre nedover er som å fly jagerfly med øyesikte.
Du planter blikket i utgangen av svingen, lener deg forsiktig over, og sykkelen velger den rette linja, uten å vike en tomme. Om du er usikker på hvor stor forskjellen er på en sykkel som ikke er dønn stiv i front og en som er det, test noen svinger med Topstone. Du vil raskt tenke at å ha noe annet vil være en stor nedtur, gitt at du liker racerfølelsen.
Men burde ikke fronten også ha en form for demping, slik eksempelvis Specialized Roubaix eller Trek Checkpoint har? Det oppleves faktisk ikke som et spesielt stort savn, i hvert fall ikke til grus-og kjerreveiene vi har i Norge. Vi opplever ikke en slags ubalanse mellom front og stjert, og vi opplever ikke fronten som spesielt hard heller, aldri så lite den gir etter i svingene når vi kjører nedover.
Cannondale tviholder på sitt integreringskonsept, de lager ikke rammer og monterer deler – de lager et integrert nettverk av deler – med dertilhørende spesialløsninger. Sykkelen har todelt krank, like fullt kan du ha et 650b-hjulsett med 48 mm dekk og seks mm dekklaring! Kjedestagene er kun 415 mm lange, 420-425 mm er vanlig på slike sykler. Kranklageret er et vanlig BB30-lager som presses inn i rammen, men det er lagt på 5 mm gods på motsatt drevside.
Dette gjør at selve akslingen er bredere enn en vanlig krank, og du får nå 6 mm høyere q-faktor, altså avstand mellom pedalene. Ikke dramatisk, men nok til at mange vil rynke på nesen, og ja – det er merkbart. Siden kranken nå er montert på en sykkel der den ikke befinner seg i senter av sykkelen, må også bakhjulet være asymmetrisk for å passe inn i den «skjeve» rammen.
Dette betyr at et vanlig hjul simpelthen ikke vil passe til sykkelen. Du må eventuelt bygge et nytt hjul om du er på jakt etter noe annet enn det som følger med. Og før vi glemmer det helt, siden du må ha en helt spesiell krankaksling må du også ha Cannondales krankdeler å feste drevene i. Den gamle wattkranken din vil ikke akkurat passe uten problemer. Det finnes nisjeprodusenter som lager løsninger for å jobbe seg rundt dette, men her må du virkelig holde tunga rett i munnen.
Synes du det siste avsnittet var vanskelig? Bare vent til du skal i butikken og bestille deler. Cannondales mange proprietære løsninger gir kanskje et par prosent produktforbedring, men når slitedeler skal byttes vil det gi 50 prosent ekstra frustrasjon. Minst.
Til slutt er det en ting vi må ta opp, som gjør at vi lurer på om ikke andre overraskelser kan dukke opp i et eventuelt eierskap. Setepinnen på vår testsykkel i størrelse Large var så lang at setet ikke kunne monteres lavere enn 83 cm. Vi måtte frem med sagen før vi i det hele tatt kunne sykle. Påvirker det sykkelegenskapene? Nei. Tilliten? Definitivt.
Toppmodellen til Topstone er en super grussykkel. Like rå på asfalt er den ikke, grusbiten er rendyrket for enhver pris. Den er aller best nedover for deg som liker å kjøre ordentlig hardt og fort utfor. Eller vent: Den er like god på røffe klatringer på grovt underlag, eller lange grusklatringer forøvrig. Den er god til å banke bortover grusveiene, med sin tette giring på de tyngre klingene.
Den knurrer som en sportsbil på tomgang, den mistrives i fravær av bruk. Anbefalt? Både ja og nei. Kjøper du sykler og tar de som de er, kjør på. Liker du å bytte deler, sikle på nye hjul eller ta servicejobben selv? Tenk deg godt om.
Øvrig: Mulighet for tre flaskeholdere, skruefeste til overrørsvesker, skjermfester samt mulighet for frontlasting
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.