ROBUST ALLROUNDER: Cannondale Topstone 1 kommer blant annet i en jordlig brunfarge som setter tonen for grussykkelen. Alle foto: Knut Andreas Lone
Cannondale Topstone 1
Pris: 26 999 kroner
Vekt: 10,1 kilo
Oppgitt dekklaring: 45 mm
Fester for skjermer: Ja, foran og bak
Fester for vesker: Ja, på gaffelen og overrøret
Cannondale.com
Testår: 2023
Gravelsykling er blitt storindustri og de største merkene kjemper knallhardt om markedsandeler. I front står på mange måter Specialized og Cannondale, med bredt utvalg sykler og gravel-ambassadører.
Men gravelsykling er først og fremst en aktivitet som treffer den jevne, turglade innbyggeren, og flere og flere får øynene opp for gravel. Da trengs det et rimelig alternativ og voila: Cannondale Topstone 1.
Sykkelen er den rimeligste i aluminiumsrekken til Cannondale som har gravelspesifikk girgruppe. Den kommer med gaffel i karbon, for å øke komforten og senke vekten på sykkelen.
Sykkelen har plass til 45 mm brede dekk, oppgir Cannondale.
Du finner sykkelen helt ned 16 499,-, men da med en tyngre ramme, billig girgruppe fra Microshift og andre, tyngre komponenter. Utover det er målene og geometrien den samme, det samme med fester til skjermer og vesker.
ROMSLIG OG TRYGT: Solid dekklaring i den robuste gaffelen.
GOD PLASS: Her får du plass til 45 mm brede dekk. Med skjermer er det begrenset til 40 mm.
Sykkelen er utstyrt med litt diverse komponenter. Girhendlene er Shimanos GRX600 og gummien kommer med mønster og litt friksjon, som gir godt grep på styret.
For- og bakgiret er hentet fra den dyrere GRX800-gruppen til Shimano, og bakgiret har klutsj, som skal stabilisere kjedet i røft terreng. Bremsene er GRX400.
Topstone 1 kommer med Vittoria Terreno Dry-dekk som er 37 mm brede. Dekkene er satt opp med slanger, men både hjulsettet fra WTB og dekkene er tubeless-ready.
Kranken er en FSA Gossamer Pro Modular, med 46/30-utveksling, mens kassetten (Shimano 105) kommer med 11-34-utveksling. Kjedet er et KMC X11.
Rammen er i medium, tilsvarende 54 cm. Den passer fint for undertegnede (172 cm høy).
Utstyr på Cannondale Topstone 1
Ramme: Lightweight SmartForm C2 (aluminium)
Bremser: Shimano GRX 400, 160/160 mm bremseskiver (hydrauliske)
Girhendler: Shimano GRX600 (11-delt)
Girskiftere: Shimano GRX800 (11-delt)
Kassett: Shimano 105, 11-34T
Krank: FSA Gossamer Pro Modular AGX+, 46/30
Kjede: KMC X11, 11-delt
Hjulsett: WTB ST i23 TCS, tubeless-ready
Dekk: Vittoria Terreno Dry 700 x 38, tubeless ready
Setestagene er blitt senket ned på seterøret, som har fått en slakere vinkel. Cannondale opererer med mål for faktisk og effektiv seterørsvinkel, ettersom seterøret er minimalt buet. Det vil si at det starter med en brattere vinkel enn det faktisk har.
SENKA: Setestagene er flyttet ned på seterøret. Og har kan du studere seterøret til du blir grøt i hodet, men nei: Det er ikke en optisk illusjon, seterøret er så vidt buet.
JUSTERINGSMULIGHETER: Et aldri så lite tårn med spacere. Haters gonna hate!
Den faktiske seterørsvinkelen er nå 71,8 grader, altså slakere enn på den forrige generasjonen, hvor den var 73,1 grader. Det skal gi en mer avslappet sittestilling på sykkelen.
I tillegg er også lengden på både kjedestag (43,5 cm) og akselavstand (104,5 cm) økt, og er i den lengste enden av skalaen på sykler vi har testet i dette prissjiktet. Dette skal gi en mer stabil sykkel.
Utover det er målene på stack (rammehøyde) og reach (rammelengde) de samme som på den forrige generasjonen, og som forventet for en slik type sykkel.
Geometri på Cannondale Topstone 1
Styrerørsvinkel: 71 grader
Seterørsvinkel: 71,8 grader
Reach: 38,5 cm
Stack: 57,9 cm
Akselavstand: 104,5 cm
Kjedestag: 43,5 cm
De oppgitte målene er for sykkelen i størrelse 54 cm (medium).
Vis mer
Morsom og fartssøkende
På sykkelen sitter vi fint og avslappet på setet, men i forhold til for eksempel Specialized Diverge sitter vi litt mer fremoverlent.
De to syklene har nesten identiske mål på stack og reach, men Topstone 1 har noe lenger stem, 10 cm mot 8 cm.
En slak seterørsvinkel og lav front (styrerørslengde) bidrar imidlertid til at du fremdeles får en følelse av å sitte litt oppreist, samtidig som du må lene deg litt lenger fremover grunnet stemlengden.
BREDT: Styret på sykkelen har utsving, som gjør at du har ekstra god kontroll når du sitter i bukken, samtidig som det er komfortabelt.
ERGONOMISK: GRX600-hendlene er utrolig behagelige å holde i.
RIKTIG VINKLET: Slik blir hendlene bedre å holde i, samtidig som det blir lettere å bremse og ha kontroll på sykkelen, både på hendlene og i bukken.
Føler du at du havner for lavt på sykkelen er det imidlertid rikelig med spacere til å justere styrehøyden (undertegnede er tidligere aktiv og trives gjerne litt lavere enn andre).
På veien er sykkelen veldig responsiv og lett å akselerere med, både sittende og stående.
Vi havner fort i en god driv med dekk som ruller veldig godt. Gjennom svingene sitter sykkelen dønn stabilt og vi tørr å satse på harde raske linjer.
Når vi setter oss i bukken øker farten og det er en sykkel som innbyr til å gi gass. Vi spurter ut av svingene og tar med oss den gode farten og dunker inn på grusen.
På rask og hard grus er det den samme følelsen og vi går umiddelbart ned i den brede bukken, hvor vi setter bredt og behagelig.
Den 11-delte gruppen gir god girrekkevidde og med 160 mm store bremseskiver er det rikelig med stoppekraft. Både på grusen og asfalten ruller dekkene veldig godt og sitter godt mot underlaget.
Noen begrensninger
Når vi sykler på humpete underlag kjenner vi raskt at setet ikke er særlig dempet. Det går selvsagt ganske mye utover komforten. Generelt er ikke setet det mest komfortable uansett underlag.
På humpete underlag spretter vi også litt på setet og det har heller ikke mye friksjon, så du sklir lett om det blir harde slag, noe som gjør det vanskeligere å ha kontroll på sykkelen.
Sykkelen har et ekstra langt slep på gaffelen (trail), som kombinert med en slak vinkel på styrerøret skal gi en stabil, men likevel levende front, lover Cannondale.
Vi opplever at styringen på sykkelen er akkurat passe smidig, men når det er for teknisk gjelder det å ikke bli for overmodig. Det er fort gjort å ha overtenning fra den raske grusen, men er det røtter, steiner aller andre tekniske utfordringer, kan det bli litt krevende å manøvrere.
Sykkelen har som nevnt lang akselavstand, som gjør at den skal håndtere røft terreng godt, men her er kanskje dekkene det mest begrensende. Med sine 37 mm bredde er de gode allrounddekk, men med høyere dekktrykk for et "smalt" dekk vil det være vanskeligere å ha flyt og kontroll.
Skulle du først ville sette på andre dekk er det også mulig å sette opp for slangeløst (tubeless), som vil gi økt komfort, mindre friksjon og bedre punkteringssikkerhet uansett hvilken dekkbredde du går for.
MAKS 34: Sykkelen kommer med en kassett som er det maksimale bakgiret tar, 11-34.
BRA REKKEVIDDE: En stor kassett gjør en gravelsykkel enda mer allsidig. Foto: Knut Andreas Lone
Om du ser for deg at Topstone 1 er sykkelen for deg, men du føler røft underlag og dekkbredde treffer deg veldig, er det én ting til du bør være obs på.
Sykkelen kommer med small cage bakgir. Det gjør at det største antallet tenner du kan ha på kassetten (letteste gir) er 34 tenner. Skal du sykle mye røft underlag og bratte bakker, eller med tung oppakning, bør du definitivt ha lettere gir enn dette.
Det gjør altså at du må bytte bakgiret, for å kunne øke girrekkevidden. Et alternativ i et slikt tilfelle kan være å ha et oppsett med enkelt krankdrev foran, større bakgir og større kassett. Ulempen er at da kan du bli sittende med utveksling som ikke er like gunstig for mye landeveissykling.
Hvem passer Cannondale Topstone 1 for?
Denne sykkelen er en svært god allrounder, som passer for deg som vil gjøre litt av alt. God på asfalten, god på grusen og oppleves som en rask og responsiv sykkel.
I tillegg har den flere andre gode kvaliteter.
Med egne fester kan du enkelt sette på skjermer (med maks 40 mm brede dekk, riktignok) og sykkelen egner seg fint til både trening og pendling.
Topstone 1s kvaliteter til bikepacking er også helt i toppsjiktet. Er du gira på sykkelferie eller et skikkelig eventyr, er sykkelen et veldig godt valg for deg.
På gaffelen er det tre fester til vesker på hver side, det er fester på overrøret og også på undersiden av underrøret, hvor du kan få festet en ekstra flaskeholder. Inni rammen er det også plass til en rammeveske, og en ekstra stor en om du dropper en flaske der.
Kablene er pent montert og går fint inn i rammen, slik at sykkelen får en pen finish og du slipper å slåss om plassen for å få på en styreveske.
Dette gir en sykkel som håndterer alt på en veldig god måte.
Alternativer
Av syklene vi har testet i 2023 er det Specialized Diverge Elite E5 som er den som ligger nærmest i både pris og spesifikasjoner.
Prisen er 23 000 kroner på Diverge og 26 999 kroner, mens Diverge har ren Shimano GRX400-girgruppe og Topstone 1 har en kombinasjon av GRX800/600-gir og GRX400-bremser.
Diverge har imidlertid hakket mer avslappet sittestilling, er noe mer komfortabel (kanskje spesielt for nybegynnere) og har en front som oppleves litt kvikkere og enklere å styre.
Begge to egner seg godt til bikepacking, mens Topstone 1 er kanskje sykkelen som passer best for deg som vil ha en sykkel som føles best i fart.
Ridley Kanzo A er 7 000 kroner billigere enn Topstone 1. Den er et helt greit valg for en nybegynner, men den har noen ting som gjør at du bør vurdere nøye om den er riktig for deg.
Cannondale gjør egentlig det aller meste riktig med Topstone 1. Det er rett og slett en sykkel som funker til alt. Og ikke minst er den utrolig morsom å sykle på.
Det er en sykkel som har en miks av komponenter som funker bra sammen og gir en velbalansert og allsidig sykkel.
For å nå helt opp kunne komforten med fordel vært hakket hvassere, men ellers er det stort sett småplukk sykkelen får trekk for. Dersom det skulle være relevant for deg som bruker, er det fullt mulig å gjøre noe med dekkstørrelse, sete og bakgir/kassett. Men det gjør så klart at sykkelen mister litt av verdien for pengene.
Vi vil uansett hevde at det skal en del til for at du lar deg skuffe av sykkelen. Den har en sittestilling og oppsett som vil passe bra for både nybegynnere og mer erfarne syklister.
Spesielt om du skal bikepacke vil vi anbefale den.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.