Mange lo da 3T lanserte sin første Exploro-modell og skrøt av at den var en aerodynamisk gravelsykkel. Også Vroomens første grussykkel - den nå toneangivende Open UP, ble møtt med skepsis da den kom.
Siden den gang har latteren stilnet.
Flere har kommet etter med grusracere med aerodynamiske rammeprofiler. Et helt nytt sykkelmarked har blitt skapt på ryggen av Vroomen og Opens tro på bukkestyresykler med stor dekklaring.
3Ts siste nyskapning er modellen Exploro Race/Max. 3T Exploro er en sykkel som i Race-versjon er laget for å sykles i konkurransefart på asfalt- og grusveier med store 700c-hjul og middels store dekk.
I Max-versjon er 3T Exploro Race satt opp med små 650b-hjul og store dekk for bukkestyresykling på grovere grus eller i terrenget. Ved å bytte hjulsett kan du selvfølgelig ha både Race og Max i én sykkel.
Vær dog obs på at 3T Exploro Race ikke er UCI-godkjent for bruk i aktive landeveisritt. Underrørets størrelse er en av flere faktorer som gjør at den ikke passer inn i UCIs trange boks for godkjente racersykler.
Sete/setepinne: Fizik Argo Tempo R5/3T Charlie Squaro Team
Hjul/Dekk: 3T Discus 45/32/Schwalbe One All-Round 35 mm Tubeless montert med slanger
Drivverk/Bremser: SRAM Force 2x12 AXS, 46/33-krank og 10-36-kassett/Force hydrauliske skivebremser med 160/160mm skiver
Vis mer
Spesiell ramme
Rammen på 3T Exploro skiller sykkelen fra andre på markedet. Underrøret er det største vi har sett på en sykkel uten elmotor og integrert batteri. Røret er rundt på undersiden og flatt på oversiden. Både for å begrense luftmotstanden, og for å fungere som skjerm for drikkeflasken.
Øverst er underrøret smalnet inn så fartsvinden skal skli fra forhjulet med minst mulig motstand.
Seterøret på 3T Exploro er buet rundt bakhjulet slik vi kjenner fra Vroomens andre sykler. Både Cervelo og landeveissyklene fra 3T, Strada har slikt. Både gaffelen og kjedestagene har nesten like bred beinstilling som Metallica-bassist Robert Trujillo og plass til store dekk uten å bygge i høyden.
Styrerøret er høyt med tydelig aeroprofil. Et høyt, aerodynamisk styrerør både ser bedre ut, og er mer aerodynamisk enn lavt styrerør og høyt tårn av avstandsringer under stemen.
Bremseslangene går gjennom det aerodynamiske styret. Slangen til bakbremsen går i bue over stemen og ned i overrøret.
Setestagene spriker bredt ut og møter seterøret nærmest 90 grader fra hver side. Dette for å gi maks klaring til store dekk.
Geometrien på 3T Exploro Race er mer renspikket landeveisracer enn komfortabel grusracer. Sammenlignet med for eksempel Cannondale SuperSix er 3T Exploro bare 10 mm høyere i front. Overrøret er fire millimeter lenger på 3T-sykkelen. Slakere styrevinkel, 72 grader på 3T, 73 grader på Supersix, gjør likevel rammelengdemålet fem millimeter kortere på 3T Exploro Race.
3T Exploro Race er ikke laget for grusturer i rolig tempo med bagasje. Den skal sykles fort, gjerne i grusritt som Bukkebirken og Oslo - Mysen, eller milslukerturer på varierende underlag.
Vi har testet 3T Exploro Race med 35 mm dekk og bransjens bredeste karbonfelger. 3Ts felger har utvendig bredde på gigantiske 40 mm og innvendig bredde på 29 millimeter. Dekk og felg flyter over i hverandre på mest mulig aerodynamisk vis. Dekkene oppgitt til å være 35 mm brede, måler rett under 40 mm på de brede felgene.
SRAMs trådløse Force-gruppe med 2-delt krank og 12-delt kassett er blandeveisvennlig. Krank med 43 tenner på største klinge og 30 tenner på minste klinge pares med kassett med spenn fra 10 til 36 tenner. Bredt girutvalg lar deg holde høy fart på asfalt og bryte deg opp de bratteste klatringene, samtidig som avstanden mellom girene ikke blir for stor.
Rå både på asfalt og grus
Testsyklisten på 184 cm sitter perfekt på størrelse 56 i 3T Exploro Pro. Stemen monterte vi med kun 5 mm avstandsring under. Da ble sittestillingen komfortabel og effektiv.
Allerede de første meterne på veien er det klart at dette ikke er en slapp grussykkel med treg styring og høy pendel i front.
Sykkelen er lynkvikk i styringen. Stående klatring og spurting føles nesten som på en vanlig racer, de brede dekkene til tross, uten følelsen av å måtte vippe sykkelen fra side til side over et punkt høyt opp.
De knudrete dekkene ruller lett på asfalt. Du holder følge med jevnsterke syklister med rene landeveisdekk. På grusen kan du kjøre fra dem i første sving.
De megabrede 3T-felgene gir dekkene ekstra bredde og mindre spiss kurve mot underlaget. Med 40-50 psi/2,5-3,4 bar i dekkene er sykkelen veldig komfortabel på grusen. Likevel føles den stram som en racer med smalere dekk. Exploro Race har plass til 42 mm dekk i 700c-størrelse eller hele 61 mm brede dekk i 650b-størrelse.
Å klatre på 3T Exploro Race føles bedre enn på mange grussykler. Den er lett for gravelsykkel å være, ei heller tung for en aeroracer. Den kvikke, stramme følelsen, den stive rammen og den aggressive geometrien fører til en sykkel som føles effektiv i motbakkene.
På asfalt er følelsen av raskhet den samme. I de kjappeste svingene der du må bytte side hyppig er det ørlite grann mer forsinkelse i de brede dekkene enn på en skarp racer med 28 mm dekk. Til gjengjeld gir den lave kranken og de store dekkene ekstra trygghet gjennom skjærende svinger.
3T Exploro Race er en unik sykkel som føles lynrask på veien og bunnsolid på grusen. Stor dekklaring gjør at du kan driste deg inn på kjerreveier også. Ønsker du ekstra terrengegenskaper og større dekk kan du sette på 650b-hjul og virkelig dra på i terrenget.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.