Specializeds nye Crux skal være bransjens letteste gravelsykkel. Den tidligere cross-modellen har stor dekklaring, men er også Specializeds førstevalg til cyclocross.
SUPERLETT GRAVELSYKKEL: Specialized Crux har nå fått helt ny ramme – Den veier bare rett over 700 gram.
Lesetid: 3 minutter
Specializeds helt nye Crux markerer tydelig at gravel er blitt noe annet enn tunge bikepacking-sykler med fester til alle fine jordiske eiendeler pluss litt. Crux er en all-business gravelsykkel for deg som ikke vil ha med stort annet enn høy fart over grusen.
Specialized sin landeveissykkel Aethos satte i sommer ny rekord for lav rammevekt. Den nye karbonoppskriften utviklet av ingeniør-stjerna Peter Denk har nå nådd grusveiene. Crux kommer i to rammeversjoner, S-Works og standard Crux. S-Works-modellen veier så lite som 725 gram i størrelse 56. Også standardversjonen er rekordlett – 825 gram.
Til sammenligning veier 3T Exploro RaceMax-rammen 1050 gram. Opens supermodell, UPPER veier inn på 875 gram.
Specializeds egen Diverge S-Works-ramme er oppgitt å veie 1000 gram.
I motsetning til Diverge er ikke Crux utstyrt med skjermfester eller festepunkter for ekstra vesker eller gassflasker.
Måten Specialized har oppnådd den superlave vekten på Crux på er den samme de brukte på Aethos og som Peter Denk omtaler som «Ingen late fibre». Altså at alle karbonfibrene i rammen står i spenn og strekk hele tiden slik at behovet for avstivende fibre i overganger blir mindre.
Fibrene er også lengre og uavbrutte i hele rammens lengde. Rørenes fasong er nøye utformet etter hundrevis av beregninger av Specializeds egne dataprogrammer.
Plass til store dekk
Den lave vekten til tross – Nye Cruz er laget for å takle store dekk og tilhørende hardhendt bruk. Selv om Crux opprinnelig var en ramme sykkel for cyclocross-sykler markedsføres nye Crux som en gravelsykkel som også skal være super i cyclocross-ritt.
Det er ikke vanskelig å skjønne at potensialet for salg av sykler er mye større i gravel-markedet enn i det snevrere og særere cross-markedet.
Selv om reglene for cyclocross spesifiserer maksbredde på dekk til 33 mm har Specialized gitt nye Crux klaring til hele 47 mm brede dekk i 700c-dimensjon. I 650b-dimensjon skal sykkelen sluke grove 2,1-tommers terrengdekk.
Dekklaringen er oppnådd uten å ty til senkede kjedestag, slik vi ser på Open Up Wide og 3T Exploro RaceMax. Specialized har likevel klart å holde kjedestagene relativt korte – 425 mm.
Rammen har fått forlenget rammelengde for å minimere tåoverlapp. I størrelse 56 er reach-målet oppgitt til 397 mm – lengre enn rendyrkede landeveisracere. Tidligere var det vanlig at cross-sykler var vesentlig kortere enn landeveissykler i tilsvarende størrelse.
Med graveldisiplinens økte fokus på stabilitet er trenden nå at gravelsykler har lengre rammer og heller kortere stem, slik vi tydelig ser på BMCs URS og URS LT for eksempel.
Med større dekk er det kritisk å få flytte fremhjulet fremover for å unngå forstyrrende og potensielt farlig tåoverlapp, slik vi opplevde på Gekkos grussykkel FRM GRV for et par år siden.
Crux har ingen dempere innebygd, slik som Specializeds Roubaix og Diverge-sykler. Til gjengjeld har Crux lang og tynn setepinne, slik vi også ser på Aethos. Også sykkelens kjede- og setestag er slange, gaffelen likeså, for å dempe slag og støt med rammens fleks snarere enn mekaniske fjæringsenheter.
Crux kan brukes både med 1x og 2x drivverk for maks allsidighet på grusen. Alle de fire Crux-modellene kommer satt opp med SRAM AXS-grupper med trådløs giring. Sykkelen er også kompatibel med Shimanos elektroniske Di2-grupper, men ikke med mekaniske gir.
Vekten på komplette Crux-sykler er som forventet også lett.
Modellene er som følger:
S-works: 7,25 kilo og 132 000 kroner
Pro: 7,6 kilo og 86 000 kroner
Expert: 8,1 kilo og 65 000 kroner
Comp: 8,5 kilo og 43 000 kroner
S-works rammesett: 49 000 kroner
Crux rammesett: 32 000 kroner
Fakta om nye Specialized Cruz
Rammevekt S-works: 725 gram
Rammevekt standard: 825 gram
Dekklaring: Opptil 47 mm breie 700c-dekk
Styrevinkel: Fra 70,5 grader til 72,5 grader avhengig av størrelse
Vektgrense ramme: 125 kilo
Fester: Plass til 3 flaskeholder
UCI-godkjent: Ja
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.